دیپلمات و مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران با بیان این که اکثریت قریب به اتفاق مخالفان توافق هسته ای، ایران را نمی شناسند و زمان آن فرا رسیده است تا جمهوری خواهان از رویکرد کوته بینانه خود در قبال ایران دست بردارند، آنان را به مناظره فراخواند.

به گزارش ایرنا، موسویان با انتشار این مقاله در پایگاه اینترنتی 'هافینگتون پست' که به تشریح دیدگاه خود پیرامون کارشکنی احتمالی جمهوریخواهان و کنگره در قبال توافق هسته ای پرداخته است، رویکرد جمهوریخواهان را در قبال توافق هسته ای به چالش کشید و ایران را به رغم تمام دشواری ها، موفق تر از دوستان منطقه ای آمریکا دانست.

مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران اضافه کرد: ثابت شد که ناسازگاری جمهوری خواهان بر سر توافق هسته ای ایران بی نتیجه است و اقدام سناتورهای دموکرات های برای اطاله بررسی، اقدام پنج شنبه گذشته جمهوری خواهان برای رای گیری درباره رد توافق موفقیت آمیز بود؛ هر چند این امر مانع جمهوری خواهان برای دنبال کردن ابتکارهای دیگر برای خارج کردن این دستاورد دیپلماتیک تاریخی نمی شود.
وی اظهار داشت: با تاسف، نتیجه اصلی تلافی جویی بی ثمر جمهوری خواهان بر سر توافق هسته ای ایران این است که ذهنیت های انزواگرایانه را که به صورت طرز فکر ما علیه آنها بروز می یابد، در مورد ایران تقویت می کند.
موسویان گفت: سیاه و سفید کردن شرایط هرگز تصویر دقیقی از واقعیت ارائه نداده است؛ چه رسد به جامعه ایران معاصر که به مراتب پیچیده تر و تکثرگراتر از آنچه تعدادی از غربی ها معتقدند، است. جمهوری خواهان همواره با نشر اکاذیب به دنبال بدنام کردن ایران هستند، و سعی می کنند با شعارهای تند، ایران را بدنام کنند. اخلالگران در توافق هسته ای در حقیقت، به گونه ای عمل می کنند که صلح و امنیت جهانی را تخریب می کند.
مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران تصریح کرد: مطمئنم اکثریت قریب به اتفاق مخالفان توافق هسته ای، ایران را نمی شناسند. من حاضرم بصورت علنی با هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا یا اعضای جمهوری خواه کنگره که معتقد به اعمال تحریم های شدیدتر و یا حمله نظامی علیه ایران به عنوان جایگزین توافق هسته ای هستند، مناظره کنم.
موسویان گفت: خلاصه اینکه، توافق هسته ای در سه حوزه عمده نتیجه مثبت خواهد داشت: اول برنامه هسته ای ایران، دوم منع اشاعه هسته ای در خاورمیانه و سوم در چشم انداز ژئواستراتژیک منطقه ای و جهانی.
وی اظهار داشت: توافق هسته ای ایران، جامع ترین توافقی است که تاکنون در زمینه منع اشاعه هسته ای، به دست آمده است. این توافق شامل سخت گیرانه ترین مکانیزم های شفافیت و راستی آزمایی در تاریخ پیمان منع اشاعه هسته ای است. این توافق تمام راههای نظامی شدن را از طریق ابزارهای عیان و نهان می بندد. حتی در گزارش های جامعه اطلاعاتی آمریکایی در سال 2007 و ،2011 که اغلب اوقات نادیده گرفته شده است، آمده بود هیچ شواهدی دال بر این که ایران به دنبال یک برنامه تسلیحات هسته ای است و حتی تصمیمی برای ساخت برنامه هسته ای داشته، وجود ندارد.
مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران افزود: بر خلاف ادعاهایی که فعالیت هسته ای ایران به یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه دامن خواهد زد، این توافق گامی مثبت به سمت خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی است. این توافق، معیاری نوین برای منع اشاعه بنا کرده که سمت و سوی آن تقویت گستره فعلی ان. پی. تی است. اگر اصول این توافقنامه توسط همه کشورهای خاورمیانه اجرا شود، ابتکار عمل اعلام منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه عاری از تسلیحات هسته ای که برای نخستین بار در سال 1974(1353) توسط ایران پیشنهاد شده بود، محقق خواهد شد.
وی تصریح کرد: اجرای توافق هسته ای ایران همچنین نشانه خوبی برای همکاری گسترده تر بین ایران، آمریکا و دیگر قدرت های جهانی در مسائل منطقه ای است. برخی منافع امنیتی مشترک میان ایران و آمریکا وجود دارد که شاید مهمترین آنها، هدف مشترک برای از بین بردن تهدیدهای گروه های تروریستی مانند داعش، القاعده و جبهة النصرة است.
موسویان خاطر نشان کرد منتقدان چنین تعاملی با ایران چه در آمریکا و چه در اسراییل (رژیم صهیونیستی) تنها بهانه شان این است که ایران از گروه هایی که در فهرست وزارت خارجه آمریکا به عنوان گروه های تروریستی شناخته شده اند، حمایت می کند. این در حالی است که متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از گروه های خشنی نظیر داعش، القاعده، جبهة النصرة، احرارالشام و بوکوحرام حمایت می کنند.
مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران تصریح کرد: جمهوری خواهان کنگره، اغلب استدلال می کنند که باید تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال شود؛ گویا آنان فراموش کرده اند که ایران به مدت 36 سال تحت چنین فشارها و تحریم هایی بوده است. این تحریم ها در چند سال اخیر به اوج خود رسید، اما آنقدر کارآمد نبود که آمریکا بتواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد.
وی اضافه کرد: ایران به این تحریم های یک جانبه و چند جانبه با گسترش برنامه هسته ای خود پاسخ داد و تعداد سانتریفیوژهای خود را از 200 عدد به دو هزار و 200 سانتریفیوژ رساند و سطح غنی سازی را از 3.67 درصد به 20 درصد و ذخایر سوخت هسته ای اورانیوم غنی شده خود را به هشت هزار کیلوگرم رساند. از طرف دیگر، ثمره تعامل با ایران و دستیابی به حدود دو سوم از سانتریفیوژهای ایران از کار می افتد و غنی سازی را به 3.67 درصد رسیده و 97 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده از بین می رود.
موسویان گفت: با وجود تمام فشارهایی که ایران تحمل کرده، هم اکنون با ثبات ترین و پرنفوذترین قدرت در منطقه خاورمیانه است. در همین حال تمام متحدان آمریکا که همواره از لحاظ اقتصادی و نظامی مورد حمایت بوده اند، آسیب پذیرتر از قبل شده اند. این ثابت می کند که رویکرد و منطق زور هرگز در برابر ایران کارساز نبوده است و ایده اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران باید کنار گذاشته شود.
مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران افزود: به جای اتکا بر سخنان پوچ برای تحریک مشتی حامی مالی، اعضای جمهوری خواه کنگره باید نگاه وسیع تر و روشن تری در مورد توافق ایران داشته باشند. آنان باید تلاش برای به شکست کشاندن توافق را کنار گذاشته و به این باور برسند که امنیت، بویژه در این مورد، از طریق دیپلماسی بهتر تامین می شود تا نظامی گری.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =