اعتراض ابوترابی فرد به صداوسیما/ چرا فقط وقتی جلیلی حضور دارد، دوربین ها می آیند؟

خانه ملت نوشت: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از عدم حضور صدا و سیما در نشست امروز کمیسیون بررسی برجام با حضور محمد نهاوندیان و سید عباس عراقچی انتقاد کرد.

 محمد حسن ابوترابی‌فرد در ابتدای نشست امروز سه‌شنبه (24 شهریورماه) کمیسیون ویژه بررسی برجام در انتقاد به عملکرد صدا و سیما گفت: صدا و سیما در روزهایی که کمیسیون ویژه موضوعات را با سعید جلیلی بررسی می‌کرد حضوری کامل و برنامه‌ریزی خیلی دقیق برای ضبط داشت. به نظر می‌رسد با اتمام مباحث آقای جلیلی آن انگیزه دیگر وجود ندارد.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نوع رفتار به کشور ضرر خواهد زد. نگاه سیاسی به مسئله مهم ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درست نیست. جنابعالی (زاکانی)، مجلس و همه مسئولان دغدغه‌ای دارند اما این برای کشور مناسب نیست.

علیرضا زاکانی در پاسخ به تذکر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روزی که کار تمام شد برنامه هفته کمیسیون را به دوستان صدا و سیما دادم و گفتم که کمیسیون روز دوشنبه برنامه‌ای ندارد و روز سه‌شنبه جلساتی داریم و توضیح دادم که کدام قسمت از جلسه اقتصادی و کدام قسمت جلسه خصوصی کمیسیون و برنامه عصر کمیسیون با وزارت دفاع و اطلاعات است.

وی ادامه داد: گفتم جلسات بعداز ظهر روز سه‌شنبه ضبط نمی‌شود چرا که وزارت اطلاعات درخواست کرده بود مطالب جلسه ضبط نشود. روز گذشته از صدا و سیما تماس گرفتند که آیا می‌توانند دوربین به داخل مجلس بیاورند یا خیر؟ منعی برای آن‌ها ایجاد نشد اما گفتیم فیلم ضبط شده قابل انتقال نیست و نباید فیلم آن منتشر شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه دوستان وزارت اطلاعات خواستار ضبط جلسات شده‌اند، ادامه داد: براساس خواسته وزارت اطلاعات گفتیم ضبط جلسات عصر کمیسیون بر عهده وزارتخانه باشد به نظر می‌رسد این مسائل باعث تداخل شد و آنها برداشت کردند مسئله امنیتی است و در کمیسیون حاضر نشدند.

مسعود پزشکیان با اشاره به تذکر ابوترابی‌فرد گفت: هر روز صبح در صحن کمیسیون شاهد حضور فیلمبرداران صدا و سیما بودیم اما امروز شاهد حضور آن‌ها نیستیم پس مسئله‌ای وجود دارد. قابل توجیه نیست که بگویند امروز تداخلی پیش آمده چرا که روزهای دیگر ‌آنها از یک ساعت قبل آماده بودند.

همچنین محمود نبویان عنوان کرد: اتفاقا صدا و سیما براساس فشاری که از ناحیه دولت به آن وارد می‌شود اجازه صحبت کردن با ما در خصوص برجام را ندارد، شخصا از آن‌ها خواستم زمانی در اختیار ما قرار دهند تا در این باره صحبت کنیم. به نظر می‌رسد ما خط قرمز صدا و سیما هستیم.

مهرداد بذرپاش نیز اظهار داشت: آقای ابوترابی‌فرد شما از میزان ارادت من به خود واقف هستید. اما من نمی‌دانم چه اتفاقی بین شما و آقای جلیلی پیش آمده است. اما این درست نیست که بگوییم به خاطر آقای جلیلی از صدا و سیما آمدند و جلسات ضبط شده، تاکنون 6 جلسه با تیم مذاکره کننده داشتیم و از صدا و سیما پخش شده است.

علاء الدین بروجردی در دفاع از ابوترابی‌فرد گفت: هر روز که ما به کمیسیون می‌‌آمدیم 6 دوربین در صحن کمیسیون وجود داشت بنابراین انتقاد آقای ابوترابی منطقی است چرا که امروز حتی یک دوربین هم وجود ندارد. عدم حضور دوربین‌ها تعجب برانگیز است و این سوال پیش می‌آید که چرا امروز با وجود حضور آقای نهاوندیان و عراقچی برای ضبط و ثبت نشست کسی از صدا و سیما نیامده است.

وی ادامه داد: اجازه بدهید بپذیریم که سوال منطقی است تنها امروز بعدازظهر که نشست امنیتی است و به درخواست وزارت اطلاعات دوربین وجود ندارد این مسئله چه ربطی به جلسه صبح دارد. عزیزان از طرف دولت آمده اند که بحثشان مهم‌ترین دغدغه مردم یعنی اقتصاد است.

سید حسین نقوی حسینی همچنین عنوان کرد: اینکه صبح امروز برخلاف همه روزهای جلسات کمیسیون صدا و سیما و رسانه‌ها حضور ندارند مورد اعتراض همه اعضای کمیسیون است. رئیس کمیسیون توضیح داد که احتمالا اشتباهی صورت گرفته و جلسه عصر با صبح اشتباه شده است.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان اینکه نوع رفتار ابوترابی‌فرد در گذشته نیز تکرار شده است، گفت: بار اول نیست که آقای ابوترابی‌فرد این چنین اظهار نظر می‌کند، در گذشته ایشان عنوان کردند ضبط جلسات برای نمایش صحبت‌های جلیلی است که این خلاف واقع است. ابوترابی‌فرد امروز نقد درستی دارند اما عنوان می‌کنند چون نشست‌های جلیلی ضبط شده‌اند انگیزه‌ای برای ضبط جلسات دیگر وجود ندارد مگر ایشان انگیزه شناس و انگیزه سنج هستند.

وی ادامه داد: تمام جلسات از جمله جلسات آقای ظریف، عراقچی و جلیلی با شور و هیجان ضبط شد و کامل پخش شد، باید می‌فرمودید تمام جلسات به خوبی ضبط شد، چرا در این جلسه فیلمبرداری وجود ندارد. بردن اسم جلیلی صلاح و انصاف نبود.

منصور حقیقت پور همچنین عنوان کرد: باید این حق را به آقای ابوترابی‌فرد و دوستان بدهیم تا سوال کنند و این حق هیات رئیسه است که پاسخ سوالات را بدهند. ما حتما بررسی می‌کنیم چرا چنین اتفاقی افتاد.

وی ادامه داد: اینکه دوستان می‌خواهند حمله کنند و نظر آقای ابوترابی فرد را نقد کنند به نظر من جفا است. این حق هیات رئیسه است که سوال آقای ابوترابی‌فرد را بررسی کند. لازم است ما بررسی کنیم که عدم حضور صدا و سیما به دلیل سوء تفاهم است یا خیر؟ اما هجمه دوستان به نایب رئیس مجلس درست نیست.

محمد حسن ابوترابی‌فرد در پاسخ به واکنش‌های اعضای کمیسیون برجام گفت: اینکه آقای نبویان فرمودند صدا و سیما آن ها را بایکد کرده است فرمایش درستی است، نباید بنای صدا و سیما این باشد که منتقدین را حذف کند اما بحث کمیسیون ویژه این است که نگاه صدا و سیما این بود که جلسات جلیلی به طور کامل ضبط می‌شود و با اعلام رسانه‌ها مشخص شود چه روز و ساعتی نشست‌ها پخش می‌شود.

وی ادامه داد: اما برنامه‌ها ناقص پخش شد، من کامل برنامه‌ها را دنبال کردم جلسه اول جلیلی در ابتدا پخش نشد بعد از اعتراض بنده و پیگیری زاکانی این نشست نیز روز جمعه صبح بدون اطلاع قبلی پخش شد البته گفته بودند از آنجائیکه نشست اول جلیلی ربطی به برجام ندارد قصد پخش آن را نداشتند.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام اظهار داشت: متاسفانه جمعه صبح بدون اطلاع قبلی برنامه با حذف صبحت‌های من پخش شد، علاوه بر این در آخرین جلسه‌ای که جلیلی در کمیسیون حضور داشت بحث‌های مهمی مطرح شد. در بخش پایانی آن نشست من عنوان کردم اگر شرایط برگردد در چه مدت زمانی می‌توانیم به برنامه گذشته برگردیم، آنها اجازه خواستند پاسخ این مسئله را ندهند با این حال آن‌ها گفتند در یک سال می‌توانیم یک تا یک و نیم تن مواد 3.5 درصد داشته باشیم. متاسفانه این بخش ها پخش نشد.

وی گفت: اگر عدم پخش این مسئله موضوع امنیتی است نباید صحبت‌های جلیلی نیز پخش می‌شد. با این حال نقدهای جلیلی پخش شد اما پاسخ بنده به نقدهای ایشان پخش نشد. بنده برنامه را کامل دنبال کردم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: من اطلاعی ندارم بخشی که از جلسه اول آقای جلیلی پخش شد به چه میزان نمایش داده شد. اما در آخرین جلسه‌ای که آقای جلیلی حضور پیدا کرد مباحثی پیدا شد که ممکن بود شائبه‌ عبور از صلح آمیز بودن حرکت ما باشد. بنابراین از صدا و سیما خواستم اگر به چنین مسئله‌ای رسیدند آن را حذف کنند.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =