ایسنا نوشت: یک عضو کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام با اشاره به بازدید امروز اعضای این کمیسیون از تاسیسات هسته‌ای اراک گفت که در پی این بازدید ابهامات نمایندگان در مورد جابه‌جایی قلب راکتور به طور 100 درصد رفع شد.

عباسعلی منصوری آرانی افزود: یکی از موضوعاتی که پیش از این در کمیسیون برجام مطرح بود و مورد ابهام شدید نمایندگان قرار داشت قلب راکتور اراک بود که پیش از این با سوخت اورانیوم طبیعی بارگذاری می‌شد و در پی توافق‌نامه قرار شده بود قلب دیگری جایگزین شود که با سوخت اورانیوم غنی شده کار کند.

او افزود: جابه‌جایی قلب راکتور محل ابهام بود و عده‌ای می گفتند با این جابه‌جایی راکتور اراک کارایی خود را از دست می‌دهد بنابراین این موضوع مهمی بود که باید بررسی می‌شد. البته آقایان صالحی و برخی کارشناسان نیز در کمیسیون به این ابهام پاسخ داده بودند اما ابهامات منتقدین رفع نشده بود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در این بازدید آقایان بروجردی، حقیقت پور، نجات پور، احمدی، قوامی، کارخانه، پزشکیان، رسایی، بذرپاش، کوثری، نبویان،‌ آقاتهرانی، امیرآبادی و آشتیانی حضور داشتند و هم از آب سنگین و هم از راکتور بازدید شد.

منصوری آرانی اضافه کرد: ما باید به خود ببالیم که جوانان این انقلاب کارهای عظیمی را در آب سنگین و راکتور اراک انجام دادند و این موضوع بسیار مورد توجه نمایندگان قرار گرفت که معدل سنی 32 سال در این تاسیسات هسته‌ای دست به کار بزرگی زده‌اند.

این عضو کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام اضافه کرد: پس از بازدید از قلب راکتور جلسات پرسش و پاسخ با مسوولان مربوطه برگزار شد و آن‌ها توضیحاتی را ارائه کردند که اعضا توجیه شدند و ابهامات تا حد زیادی مرتفع شد. در واقع ما به این نتیجه رسیدیم که کارآیی سیستم جدید بالاتر از سیستم قبلی است و قلبی که اکنون جایگزین می‌شود توانمندی بیش‌تری در رفع مشکل بیماران خواهد داشت و می‌تواند تا دو برابر پاسخگوی مشکل بیماران در حوزه رادیو داروها باشد.

منصوری آرانی در پایان با تاکید بر این که بعد از توضیحات مسوولان تاسیسات اراک سوال و ابهامی باقی نماند گفت: همه نمایندگان به این وفاق رسیدند که کارایی راکتور با روش جدید و با حضور این جوانان و دانشمندان افزون‌تر خواهد شد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =