واحدمرکزی خبر نوشت: پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی به قلم بیل آلیستون نوشت:بودجه سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (ایپک) از 15 میلیون و 800 هزار دلار در 13 سال پیش به 64 میلیون و 300 هزار دلار در سال 2013 - تازه ترین سالی که ارقام مربوط به بودجه سالانه این کمیته در دسترس است- رسید.

این ارقام خیره کننده است: بودجه سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (ایپک) از 15 میلیون و 800 هزار دلار در 13 سال پیش به 64 میلیون و 300 هزار دلار در سال 2013 - تازه ترین سالی که ارقام مربوط به بودجه سالانه این کمیته در دسترس است- رسید. این حاکی از افزایش 307 درصد بودجه سالانه سازمانی است که یکی از مهم ترین گروههای لابی در واشنگتن قلمداد می شود. پی بردن به اینکه این گروه این همه پول را چگونه مصرف می کند، بسیار دشوار است- و این دقیقاً همان چیزی است که ایپک می خواهد-.

ایپک با شیوه خود در حمایت از نامزدهای تصدی سمت های دولتی گرفته تا حمایت از کنگره و تلاش های فعلی خود علیه توافقنامه هسته ای ایران، از قوانین فدرال آمریکا با وسواس تبعیت می کند و در عین حال تا حد ممکن هیچ رد پایی از خود بر جا نمی گذارد. این اقدام درست مانند اقدام فرد میلیاردری است که هیچ یک از قوانین را نقض نمی کند، اما با استفاده از مفرهای موجود در قانون مالیاتی آمریکا حتی یک پنی هم مالیات نمی پردازد.
بر اساس اسناد مالیاتی فدرال آمریکا، میانگین بودجه سالانه ایپک از سال 2009 تا 2013 حدود 66 میلیون دلار بود، اما این گروه به کنگره اعلام کرد هرگز بیش از سه میلیون دلار در سال برای لابی در دولت فدرال هزینه نکرده است( این گروه هنوز آمار و ارقام مربوط به سال 2014 را به «بخش درآمدهای داخلی کنگره» گزارش نکرده است). بخشی از علت این اختلاف ناشی از این واقعیت است که قوانین فدرال گزینه های مختلفی را برای محاسبه میزان وجوهی که سازمان ها صرف لابی می کنند، به آنها ارائه می کند؛ ایپک محدودترین گزینه را انتخاب کرده است. حتی اسناد مالیاتی که این گروه به «بخش درآمدهای داخلی» کنگره ارائه می کند، ارقام محدودتری را نشان می دهد.سازمان ها باید در فرم هایی که به این نهاد کنگره ارائه می کنند، میزان وجوهی را که صرف لابی می کنند دقیقاً مشخص کنند. اما ایپک از سال 2096 تاکنون، هر سال یا این بخش از فرم را خالی گذاشته یا عدد صفر را در آن درج کرده است.
حتی ایپک در چارچوب تلاش فعلی خود برای متقاعد کردن نمایندگان کنگره برای رد توافقنامه مهم هسته ای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با ایران، از یک سازمان غیرانتقاعی دیگر به نام «شهروندان ایران عاری از سلاح هسته ای» استفاده کرده است؛ سازمانی که با تبلیغات در 23 ایالت آمریکا و منطقه کلمبیا از نمایندگان خواسته است توافقنامه هسته ای را رد کنند. این تلاش ها که بین 20 تا 40 میلیون دلار هزینه داشته است، نتوانست تعداد کافی از نمایندگان دموکرات را متقاعد به مخالفت با توافقنامه در کنگره کند. در نتیجه ایپک در چارچوب آخرین تلاش خود برای لابی در کنگره، سعی کرد سران دموکرات سنا را متقاعد کند قطعنامه ای مبنی بر رد توافقنامه ایران در صحن سنا به رای گذاشته شود. پاتریک دورتونPatrick Dorton، سخنگوی سازمان «شهروندان ایران عاری از سلاح هسته ای» به درخواست های مکرر برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ ندادند.
با اینکه به نظر می رسد این تلاش ها در کنگره منجر به شکست بوده است، اما به طور کلی محکوم به شکست نبوده است. تلاش های ایپک باعث شده است تعداد آمریکایی های مخالف توافقنامه هسته ای ایران افزایش یابد. همچنین این سازمان امسال بیش از هر سال دیگری پول جمع آوری کرده است. این گروه امیدوار است بودجه خود را ظرف پنج سال آینده دو برابر کند. این در حالی است که تلاش این گروه علیه توافقنامه هسته ای - حتی اگر منجر به شکست شود- ممکن است به ایپک در دستیابی به این هدف (دو برابر کردن بودجه خود تا پنج سال آینده) کمک کند.
استیون روزن Steven Rosen که تا سال 2005 برای این سازمان لابی می کرد، در گفتگو با فارن پالسی گفت: « این مبارزه برای ایپک مفید بوده، چرا که پول زیادی را عاید این گروه کرده است.»
این امر بی سابقه نیست. ایپک در گذشته نیز تلاش های شکست خورده دیگری در واشنگتن داشته است که منجر به دریافت پول های بیشتر از اعضای خود شده است. به نوشته روزنامه فوروارد Forward ، حتی پس از شکست ایپک در جلوگیری از فروش هواپیماهای شناساییAWACS آمریکا به عربستان در دوره ریاست جمهوری ریگان در سال 1981، و منصرف کردن دولت جرج اچ. دبلیو. بوش از تصمیم خود مبنی بر تعیین شرط برای اعطای وام ده میلیارد دلاری به اسرائیل در سال 1991، میزان وجوه جمع آوری شده توسط این گروه افزایش یافت.
این گروه چه به هدف جدید خود برای جمع آوری وجوه دست یابد و چه دست نیابد، یک مسئله مسلم است: مردم چیز زیادی درباره اینکه ایپک وجوه خود را صرف چه کارهایی می کند، نمی دانند.
بیشتر تلاش های ایپک موفقیت آمیز بوده است. این گروه دسامبر 2014 توانست حمایت 80 تن از اعضای سنا - از جمله 47 سناتور دموکرات- را برای تصویب قانونی جلب کند که موجب تقویت همکاری راهبردی آمریکا و اسرائیل می شد. مجلس نمایندگان آمریکا یکم اوت سال 2014 در بحبوحه عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس در غزه، و درست پیش از تعطیلی پنج هفته ای ماه اوت کنگره، با 395 رای موافق در برابر هشت رای مخالف، طرح تخصیص بودجه ای 225 میلیون دلاری را برای سامانه موشکی گنبد آهنین اسرائیل تصویب کرد. قطعنامه سال 2013 که در آن اجرای کامل تحریم ها علیه ایران خواسته، و با برنامه هسته ای این کشور مخالفت شده بود، نیز با حمایت 90 تن از اعضای کنگره رو به رو شد. ایپک از همه موارد گفته شده حمایت کرد.
این گروه از پاسخ به سؤالات فارن پالسی درباره فعالیت های خود از جمله جمع آوری وجوه، لابی، و فعالیت های سیاسی خودداری کرد و به جای آن با ارسال رایانامه ای، تنها موضع خود را در قبال توافقنامه هسته ای ایران تشریح کرد.
مارشال ویتمن، سخنگوی این گروه نوشت: « ما به تلاش برای کسب بیشترین اکثریت آراء از هر دو حزب برای رد این توافقنامه ناقص ادامه می دهیم. ما باید با این توافقنامه مخالفت کنیم، چرا که مسیر ایران برای ساخت بمب را مسدود نخواهد کرد، و موجب تقویت و تحکیم بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان خواهد شد.»
ایپک همواره ترجیح داده است تمرکز را بر مسائل خود معطوف کند تا چگونگی اعمال نفوذ در کنگره و شاخه اجرایی، و وجوهی که صرف این کار می کند. ایپک همواره در این باره غیرشفاف بوده است. این گروه سال 1963تشکیل شد؛ زمانی که کمیته روابط خارجی سنا تحت ریاست ویلیام فولبرایت، سناتور دموکرات ایالت آرکانزاس بررسی کرد که آیا حامیان اسرائیل به موجب «قانون ثبت نام عوامل خارجی» فعالیت های خود را افشا می کنند یا خیر. این گروه به منظور جمع آوری وجوه از شهروندان آمریکایی، و نه حامیان خارجی، تشکیل شد تا از افشای جزئیات درباره فعالیت های خود که به موجب قانون مزبور الزامی بود، اجتناب کند.
با اینکه اعضای ایپک، مدت های طولانی حامیان مالی بسیار فعالی در انتخابات آمریکا بوده اند، فعالیت های این گروه، آن را ملزم به ثبت نام در کمیسیون فدرال انتخابات به عنوان یک کمیته سیاسی نمی کند. بر اساس آنچه در پایگاه اینترنتی کمیسیون فدرال انتخابات آمریکا مشاهده می شود، این کمیسیون سال 1989 در پی شکایت گروهی از مقامات دولتی سابق آمریکا دریافت که فعالیت های ایپک، از جمله دیدار این گروه با نامزدها و تبادل اطلاعات با آنها درباره مبارزات انتخاباتی، تاثیر جدی در انتخابات فدرال دارد، با این حال، این گروه را ملزم به ثبت نام به عنوان کمیته ای سیاسی نکرد. این دعوای حقوقی نه ساله مؤید «قانون ثبت نام عوامل خارجی» است.
ایپک از نظر ارائه نکردن اطلاعات درباره نحوه مصرف وجوه خود، در میان گروههایی که از منافع ویژه ای برخوردارند، منحصر به فرد است. اتاق بازرگانی آمریکا در گزارش خود درباره وجوهی که برای لابی در کنگره، دولت های ایالتی و محلی، و افکار عمومی از طریق تبلیغات صرف می کند، شفاف تر از ایپک است. انجمن اسلحه آمریکا نیز یک کمیته اقدام سیاسی دارد که فهرست اسامی کمک کنندگان خود را منتشر می کند. «اتحادیه رای دهندگان محافظه کار» و «باشگاه رشد» نیز کمیته های اقدام سیاسی دارند که به اعضای آن اجازه می دهد به طور مستقیم وجوهی را برای کمک به نامزدها اختصاص دهند. اعضای اتحادیه رای دهندگان محافظه کار سال 2014 برای اعلام حمایت از سیاست های مربوط به حفاظت از محیط زیست، بیش از یک میلیون و 700 هزار دلار به کنگره کمک کردند. حامیان «باشگاه رشد» نیز با اعطای سه میلیون و 400 هزار دلار حمایت خود را از بازار آزاد اعلام کردند.
اطلاعاتی که ایپک منتشر می کند، تصویر کاملی از فعالیت های مربوط به اعمال نفوذ این گروه ترسیم نمی کند. بیشترین هزینه ای که در گزارش اخیر مالیاتی این گروه مشهود است، 37 میلیون و 900 هزار دلار است که صرف برگزاری نشست سالانه سیاستگذاری کرده است. این نشست سه روزه یکم تا سوم مارس در واشنگتن برگزار شد. بر اساس آنچه در پایگاه اینترنتی ایپک آمده است، این نشست با حضور دو سوم اعضای کنگره، مقامات دولتی، و هزاران حامی مالی از نقاط مختلف آمریکا برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست علاوه بر سخنرانی و برگزاری جلسات فرعی، فرصت دیدار با اعضای کنگره و گفتگو با آنان را درباره مسائلی که مورد نگرانی جامعه حامی اسرائیل است، داشتند. حدود 14 هزار نفر در این نشست شرکت کردند.
بن چواکBen Chouake، رئیس یک کمیته اقدام سیاسی حامی اسرائیل که از حامیان مالی ایپک است، در گفتگو با فارن پالسی گفت: « زمانی که به طور داوطلبانه با یکی از اعضای کنگره دیدار می کنید، به مسائل از جنبه دیگری نگاه می کنید. آنها تمام روز امکان دیدار با افرادی را که لابی می کنند، دارند و ما با استقبال بهتر آنها رو به رو می شویم.»
این گونه لابی کردن - توسط رای دهندگانی که در روز انتخابات پای صندوق های را می روند- نه تنها مؤثر است، بلکه هیچ سند و مدرکی از آن به جا نمی ماند. تلاش های شهروندان برای اعمال نفوذ به منظور انتخاب مقامات دلخواه خود، مشمول قوانین فدرال مربوط به لابی نمی شود.
حتی یکی از شاخه های ایپک موسوم به «بنیاد آموزش آمریکا و اسرائیل» نیز هیچ آماری را درباره میزان هزینه هایی که صرف لابی کرده، ارائه نکرده است. البته یکی از وظایف اصلی این نهاد، فراهم کردن مقدمات سفر اعضای کنگره به اسرائیل است. به گفته منشی مجلس نمایندگان آمریکا، این بنیاد در نیمه نخست اوت امسال یک میلیون و 200 هزار دلار برای سفر 56 عضو مجلس نمایندگان آمریکا و خانواده های 47 تن از آنان، و همچنین پنج تن از کارکنان کنگره به اسرائیل اختصاص داد. از جمله مسائلی که در دستور کار این نمایندگان قرار داشت عبارت بود از: نگرانی های اسرائیل از مرزهای شمالی خود، «تهدید ایران» و...
همچنین با اینکه ایپک می تواند کمیته اقدام سیاسی خاص خود را تشکیل دهد - اقدامی که امکان کمک اعضا به این کمیته یا استفاده از آن را به عنوان ابزاری برای کمک مستقیم به سیاستمداران فراهم می کند-، این گروه هرگز چنین کاری نکرده است، و در عوض از ابزار دیگر برای قرار دادن پول در اختیار نامزدها و کمیته های حزبی استفاده کرده است. برخی از حامیان مالی ایپک از دیگر سازمان های حامی اسرائیل برای قرار دادن وجوه در اختیار اعضای کنگره استفاده می کنند. 50 عضو هیئت مدیره این گروه از سال 2009 تا 2014 بیش از هفت میلیون و 400 هزار دلار به نامزدهای فدرال، کمیته اقدام سیاسی و احزاب کمک کرد.
این در حالی است که بنا بر اعلام مرکز موسوم به «مرکز سیاست پاسخگو»، در همان دوره، مدیران اجرایی سیتی گروپ، اعضای خانواده هایشان و کمیته اقدام سیاسی این شرکت نیز شش میلیون و 800 هزار دلار به نامزدها و احزاب مزبور کمک کرده بودند.
حتی اعضای هیئت مدیره ایپک این وجوه را به طور مساوی بین دو حزب تقسیم کردند، به طوری که حدود سه میلیون و صد هزار دلار به طور مستقیم در اختیار نامزدها و کمیته های حزب دموکرات، و تقریباً همین مبلغ را در اختیار نامزدها و کمیته های حزبی جمهوریخواه قرار دادند. آنها بقیه وجوه را در اختیار کمیته های اقدام سیاسی و کمیته های دیگری قرار دادند که وابستگی حزبی ندارند. از جمله کسانی که بیشترین وجوه را دریافت کردند عبارت بودند از جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان و نماینده جمهوریخواه ایالت اوهایو، نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان و نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا، لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه کارولینای جنوبی، و رابرت منندز، سناتور دموکرات نیوجرسی.
اگر اعضای ایپک در دستیابی به هدف خود برای دو برابر کردن بودجه سالانه خود ظرف پنج سال آینده موفق شود، به معنای آن خواهد بود که دهها میلیون دلار به سوی خزانه احزاب و تلاش های سیاسی سرازیر خواهد شد، که به معنای نفوذ هر چه بیشتر این سازمان خواهد بود. روزن در خصوص تلاش های ایپک علیه توافقنامه هسته ای گفت: « این تلاشی است که از آن به عنوان سرآغاز رشد دوباره این گروه یاد خواهد شد.»

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رزمنده IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    اسرائیل جنگی وحشیانه علیه مردم فلسطین در قدس به راه انداخته است. جنایات نظامیان کودک کش رژیم صهیونیستی ازسوی آمریکا جنایتکار وخیانتکار وبا سکوت سازمان های بین المللی خیانتکاروبی توجهی و بی عدالت و بی نظم مورد حمایت قرارمی گیرد. تاکنون لال شده اند وسکوت اختیارکرده است.