روزنامه کیهان نوشت: رسانه‌ها و نشریات زنجیره‌ای با تحریف واقعیات و سانسور حقایق تلخ برجام مدعی حمایت بی‌چون و چرای مردم ایران از توافق وین و افزایش امید آنان به آینده در پی حصول این توافق هستند.

اخیرا مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند، با همراهی موسسه نظرسنجی ایران‌پل، به تحقیق درباره موضع افکارعمومی ایران در قبال توافق هسته‌ای پرداخته است. براساس این نظرسنجی 76 درصد شرکت‌کنندگان از توافق ایران و ۱+۵ در حالی حمایت کرده‌اند که اغلب درک صحیحی از محتوای برجام نداشته و این حمایت مبتنی بر مفروضاتی مخدوش و ناصحیح است. طبق این گزارش، 43 درصد پاسخ‌دهندگان به شدت حامی توافق هستند و 33 درصد هم «تا حدودی» از آن حمایت می‌کنند اما در مقابل 7 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که به شدت مخالف توافق هستند و 14 درصد هم تا حدودی با آن مخالفت دارند. اما 4 توهم بزرگ باعث آن شده که پاسخ دهندگان حمایت خود را از توافق وین اعلام کنند.

این 4 توهم عبارتند از ؛

1- بر اساس توافق وین «همه تحریم‌ها حتی تحریم‌های یک جانبه آمریکا لغو خواهند شد در حالی که آمریکا تنها تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را برمی دارد.»

2- برداشتن تحریم‌های ایران همزمان با اقدامات ایران خواهد بود در حالی که لغو تحریم‌ها پس از آن که ایران بخش‌های مهمی از تعهداتش را انجام دهد انجام می‌گیرد.

3- ایران زیر بار محدودیت تحقیقات هسته‌ای خود نرفته است در حالی که ایران محدودیت‌های جدی را برای تحقیقات هسته‌ای خود پذیرفته است.

4 - بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت هیچ شرایطی اجازه دسترسی به پایگاه‌های نظامی ایران را نخواهند داشت در حالی که ایران پذیرفته که تحت شرایطی بازرسان آژانس به پایگاه‌های نظامی دسترسی داشته باشند.

نکته قابل توجه این است که گزارش مذکور تاکید می‌کند این ناآگاهی نسبت به محتوای توافق در میان حامیان روحانی بیش از دیگران است!

با وجود اینکه متن کامل و بدون سانسور و تحریف نظر سنجی فوق در پایگاه اطلاع رسانی «مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند» موجود است و این نظر سنجی نشان از آن دارد که مردم براساس اطلاعات غلط القایی به آنها از توافق حمایت کرده‌اند و در صورت ارائه اطلاعات درست نتیجه تغییر خواهد یافت.رسانه‌های ذوق زده با تحریف واقعیت تیتر زدند «اکثریت ایرانیان حامی توافق اند» و امید مردم افزایش یافته است!

روحانی نیز در جمع مدیران اتحادیه‌های تعاونی سراسر کشور با حواله صحبت درباره برجام به آینده، گفت: اجازه نمی‌دهم عده‌ای افراطی به امید ملت ایران ضربه بزنند!

البته این نخستین بار نیست که رئیس جمهور منتقدان را با برچسب‌هایی مانند افراطی، بی‌سواد و... مورد عنایت قرار می‌دهد اما تفاوت این ماجرا با گذشته در این موضوع است که این نظر سنجی و تحلیل نه توسط منتقدان داخلی برجام و به قول رئیس جمهور، افراطی‌ها تهیه شده بلکه از سوی یک مرکز مطالعاتی وابسته به دانشگاهی در آمریکا ارائه شده است!

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    40 14
    خوب کاری کرد افراطیون بی سوادن
  • سعید IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    16 22
    راستشو گفت شما مردم ایران افراطی هستین طول تاریخ اینو میگه ..
  • بی نام A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    61 13
    من اصلا به محتوای توافق کاری ندارم.همین که کیهان و اسراییل مخالف این توافق هستند نشون دهنده ارزش و اعتبار و اهمیت این توافق هست و این یعنی این توافق به سود مردم ایران است.
  • علی A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    49 13
    افراطی هستند . مردم هم نظر با رئیس جمهورند. تحریم ها را همین افراطی ها بر مملکت تحمیل کردند.
  • ناشناس RO ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    17 1
    میشه لطفاً اون نظر سنجی دانشگاه مریلند رو آدرس و منبعشو بدید که ما بریم و خودمون ببینیم . دانشگاه مریلند کی نظر سنجی کرده که هیچ کدوم از مردم ایران خبر ندارند ؟ این درصدهای مخالف و موافق رو از کجا استخراج کردند دقیقاً ؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    15 2
    چوب رو که برداشت، افراطی ها دهن باز کردن.
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    17 4
    چطوراست که بااین همه سم پاشی کسی باکیهان کاری ندارد
  • بدون نام ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    19 3
    رييس جمهور به همه منتقدين كه اينو نگفت، به افراطي ها گفت.
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    17 3
    چطور وقتی فلان روزنامه درجه هشتم آمریکایی ادعا میکنه نظرسنجی کردیم 90 مردم ایران طرفدار انرژی هسته‌ای بودن کیهان با فونت1000 صفحه اول منتشر می‌کنه، اونجا مردم با علم و اطلاع کامل از منافع توهمی این انرژی بنجل بدردنخور اظهارنظر می‌کنن ولی وقتی 76 مردم تو نظرسنجی مراکز معتبر بگن حوصله‌شون از دست حماقت و ماجراجویی مسئولین دولت سابق سر رفته و طرفدار تموم شدن این مضحکه هستن بی علم و اطلاعن؟
  • ایرانی IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    10 2
    افراطی کسانی هستند که فقط به منافع خود وگروه اقلیتی خودمی اندیشند ودلشان به حال مردم نسوخته. حرفهای رئیس جمهور محترم حرف دل 90درصد مردم ایران است.