تسنیم نوشت: دلایل مختلفی در شکست لابی صهیونیست در مخالفت با توافق هسته‌ای نقش دارند که ترس دموکرات‌ها از درگیر شدن آمریکا در جنگ با ایران یکی از این عوامل بوده است.

به گزارش تروث‌دیگ، روز پنجشنبه 40 سناتور دموکرات و دو سناتور مستقل از توافق هسته‌ای حمایت کردند و بدین ترتیب مانع از مخالفت کنگره با آن شدند. هرچند 4 سناتور دموکرات به جمع مخالفان توافق پیوستند اما این تعداد کافی نبود و تلاش‌های نتانیاهو و لابی آیپک نتوانستند تعداد بیشتری از دموکراتها را متقاعد سازند. دلایل پیروزی اوباما را می‌توان به 4 بخش تقسیم کرد.

1. اولین اشتباه لابی‌های اسرائیل در واشنگتن این بود که موضوع را به یک رقابت گروهی میان جمهوریخواهان و دموکراتها تبدیل کردند. به همین دلیل بود که حتی یهودیان دموکرات به منظور حفظ اتحاد در درون حزب خود از این توافق حمایت کردند.

2. دولت اوباما برنامه‌ای را تنظیم کرد تا متحدان اروپایی آمریکا گزارشی درباره توافق را در اختیار اعضای دموکرات کنگره قرار دهند. در این جلسه دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با قدرت از این توافق حمایت کرده و درعین حال به این مسئله اشاره کردند که درصورت مخالفت با توافق هسته‌ای هیچ کشوری در جامعه بین‌الملل به تحریم‌ها ادامه نخواهد داد.

3. دموکراتها از جنگ عراق و نتایج نامناسب آن هراس داشتند و  بحث اوباما درمورد احتمال حمله به ایران درصورت شکست توافق هسته‌ای عاملی متقاعد کننده برای حمایت از آن بود.

4. توافق هسته‌ای تا اوایل شهریورماه از 70 درصد حمایت حزب دموکرات برخوردار بود. مشخص است که تلاش لابی آیپک و عربستان برای تبلیغ علیه توافق هسته‌ای نتیجه‌ای نداشته و اعضای دموکرات کنگره تمایل دارند به نظر رای‌دهندگان خود گوش کنند.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =