ایرنا نوشت: «ملااخترمنصور» رهبر جدید طالبان که تعدادی از فرماندهان ارشد این گروه با وی مخالف هستند در تلاش است از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر بیعت بگیرد.

 اختر منصور در حالی هیأتی را به قطر فرستاده تا از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر برای او بیعت بگیرد که جنگ بین طرفداران او و فرماندهان وفادار به «ملامحمد عمر» در استان «زابل» افغانستان ادامه دارد.

براساس گزارش رسانه های افغانستان رهبر جدید طالبان، ملاعبدالجلیل یکی از طرفداران خود را برای گرفتن بیعت از اعضای دفتر سیاسی طالبان که در قطر مستقر هستند، اعزام کرده است.

در آغازین روزهای انتشار خبر مرگ «ملامحمد عمر» رهبر سابق طالبان و اعلام ملااختر منصور به عنوان رهبر جدید، اختلافات بین «ملایعقوب»، فرزند ارشد رهبر سابق طالبان و «ملاعبدالمنان» برادر ملا عمر با ملامنصور بالا گرفت و آنان مخالفت خود را با رهبری وی اعلام کردند و خواهان تعیین رهبر جدید طالبان از سوی علما و فرماندهان ارشد طالبان شدند.
در پی این مخالفت ها «سید طیب آغا» رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و وفادار به ملامحمد عمر نیز مخالفت خود را با اختر منصور اعلام کرد و از سمت اش استعفا داد.

هفته گذشته «ملامنصور دادالله » یکی از فرماندهان ارشد گروه طالبان که در استان زابل افغانستان مستقر است نیز مخالفت خود را با رهبری ملااخترمنصور اعلام کرد و از طرفداران خود خواست علیه وی مبارزه کنند.
وی در یک نوار ویدیویی 17 دقیقه ای که به رسانه های افغانستان فرستاده مدعی شده است: ملامنصور از سوی ارتش پاکستان به رهبری طالبان گماشته شده و سرسپرده نظامیان پاکستان است.
ملادادالله افزود که فرماندهان طالبان را «آی اس آی» یا دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان تعیین می کند و پست های سیاسی طالبان در پاکستان تقسیم می شوند.
دادالله همچنین مدعی شد که آی اس آی از وی خواسته بود به افغانستان برود و بزرگان افغان و مقامات دولتی را ترور کند که وی آن را نپذیرفته بود و به همین علت از سوی نظامیان پاکستان زندانی شد.
وی افزود که بعدها از زندان فرار کرده و به افغانستان رفته است.
هم چنین گفته شده است که در روزهای اخیر ملامنصور رهبر جدید طالبان، گروهی را برای دستگیری یا کشتن ملادادالله به استان زابل (افغانستان )فرستاد،در درگیری های بین طرفداران این دو ، تعدادی از هر دوطرف کشته یا زخمی شدند.
برخی از رسانه های افغانستان روز شنبه گزارش دادند که ملااخترمنصور هیأتی را نیز برای کاهش اختلافات درون گروهی به افغانستان فرستاده است.
خبرگزاری صدای افغان (آوا) به نقل از برخی اعضای طالبان گزارش داد که ملااخترمنصور به رقبای سیاسی خود پیشنهاد کرده است که اگر با او بیعت کنند مقام های بالایی را در رهبری طالبان به آنان واگذار و کمک مالی قابل ملاحظه نیز به آنان خواهد کرد. پیشنهادی که از سوی مخالفان وی رد شده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =