روزنامه کیهان نوشت: معاون اول رئیس‌جمهور خاطر مردم را نسبت به احتمال کاهش تورم و شکستن قیمت‌ها پس‌از اجرای توافق هسته‌ای آسوده کرد.

اسحاق جهانگیری در نشست مدیران عامل بانک‌های دولتی، خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری کشور گفت: متأسفانه برخی تصور می‌کنند با اجرای توافق هسته‌ای قیمت‌ها به یکباره شکسته می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، جهانگیری از برخی انتظارات و توقعات نادرست درخصوص شرایط پس از تحریم به عنوان یکی از نگرانی‌های دولت یاد کرد و گفت: متأسفانه برخی تصور می‌کنند که با اجرای توافق هسته‌ای قیمت‌ها به یک‌باره شکسته می‌شود و این تصور بازار را با رکود مواجه کرده و باعث شده حجم موجودی انبار برخی از واحدهای تولیدی افزایش یابد.

سخنان جهانگیری (عضو مرکزیت کارگزاران) درحالی است که اخیراً سعید لیلاز عضو دیگر کارگزاران ضمن سخنانی گفته بود: آثار لغو تحریم‌ها پیشخور شده است(!)

یادآور می‌شود برخی مسئولان دولتی و رسانه‌های حامی آنها، اصلی‌ترین نقش را در ایجاد توقع غیرمنطقی از توافق هسته‌ای داشتند و چنین القا می‌کردند که 70 تا 90 درصد مشکلات اقتصادی با توافق هسته‌ای حل می‌شود. به همین دلیل هم توافق را فتح‌الفتوح بزرگ، تسلیم شدن ابرقدرت‌ها و... معرفی می‌کردند. این طیف همچنین در آغاز مذاکرات (2 سال پیش) ادعا کرده بودند در صورت توافق 150 میلیارد دلار پول بلوکه شده به کشور باز خواهد گشت اما پس از اعلام توافق به تدریج رقم اعلامی مذکور به 120، 50، 25، 8، 6 و بالاخره 5 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که اغلب دولتمردان فعلی و حامیان آنها، به هنگام تخطئه دولت سابق اتفاق نظر داشتند که 70 تا 90 درصد مشکل اقتصاد، سوء مدیریت در دولت و فقط 10 تا 30 درصد آن مربوط به تحریم و فشار خارجی است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =