واحدمرکزی خبر نوشت: روزنامه واشنگتن پست، حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین را در رتبه دوم فهرست حاکمان نقض کننده حقوق بشر مورد حمایت آمریکا معرفی کرد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه العالم ، سودارسان راگافان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا در مقاله ای فهرست پنج تن از بارزترین حاکمانِ ناقضِ حقوق بشر را آورده است که آمریکا از آنها حمایت می کند.

حمد بن عیسی آل خلیفه رتبه دوم را در فهرست یاد شده از آن خود کرده است. این مقاله از زمان انتشارش در دو روز گذشته واکنش های گسترده ای را به همراه داشته است.
راگافان درباره اوضاع بحرین اضافه کرد: بحرینِ تحت حاکمیت آل خلیفه مخالفان شیعه را در طول بهارهای جهان عرب به طرز وحشیانه ای سرکوب کرد؛ اما آمریکا منافع ژئوپولتیک مهمی در بحرین دارد. از جمله این که، هم پیمان اصلی آمریکا یعنی عربستان از منامه حمایت می کند و مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین قرار دارد. بنابراین غیرمنتظره نیست که آمریکا - بعد از انتقاد از بحرین به علت سرکوبگری- کمک های نظامی به این کشور را که موسسه فریدم هاوس آن را «غیرآزاد» توصیف کرده است، از سر گیرد.
این روزنامه به نقل از مارک لاگون، رئیس موسسه فریدم هاوس نوشت: نمی توان تصمیم دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درخصوص رفع ممنوعیت کمک های نظامی به بحرین را به بهبود سطح حقوق اسیاسی یا آزادی های مدنی در بحرین نسبت داد زیرا اصلا به هیچ وجه چنین چیزی (بهبودی) وجود ندارد.
لاگون افزود: هزاران بحرینی به دلیل بیان مخالفت شان با دولت همچنان پشت میله های زندان هستند و گزارش هایی درباره شکنجه منتشر می شود. اگر خواسته باشیم حرفی بزنیم بهتر است که به افزایش مجازات و تبعیض میان شهروندان عادی اشاره کنیم. آمریکا در نتیجه تصمیم اخیرش (از سرگیری کمک های نظامی به بحرین) از تلاش برای بهبود احترام به حقوق بشر در این کشور دور شده است.
بر اساس این گزارش، در فهرست روزنامه واشنگتن پست نام حمد بن عیسی آل خلیفه در کنار چهار «ظالم» دیگر آمده است که «مورد حمایت آمریکا هستند؛ در حالی که آمریکایی ها درباره آنها چیزی نشنیده اند.» اینها، اسلام کریموف رئیس جمهور ازبکستان، امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان، قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهوری ترکمنستان و تئودور اوبیانغ نگیما مباسوغو رئیس جمهوری گینه استوایی است.
در آغاز این مقاله اشاره ای نیز به حسین حبری، رئیس جمهوری سابق چاد شده و آمده است، وی یکی از کسانی است که تحت حمایت آمریکا با ملت خود با وحشی گری به اسم مبارزه با کمونیسم یا تروریسم برخورد می کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =