نیویورک تایمز نوشت: در هفته ای که مشخص شد کنگره تواققی را که نتانیاهو از آن متنفر است را رد نمی کند، او لفاظی های خود را کاهش داد و به سخن گفتن درباره مسائل دیگر روی آورده است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه در ادامه آورده است: نتانیاهو در بیانیه ای کوتاه پیش از دیدار با همتای بریتانیایی خود در روز پنج شنبه به ایران اشاره کرد، اما نه مثل همیشه. او تنها گفت که ایران خطر مودجودیتی برای اسرائیل است.


نتانیاهو دو مسئله دیگر را در اولویت خود قرار داد: از سر گیری مذاکرات با فلسطینیان و نوآوری های اسرائیل به ویژه در رابطه با امنیت سایبری.

دیوید هاروویتس سردبیر تایمز آو اسرائیل می گوید:« نتانیاهو تمایل ندارد درباره این واقعیت صحبت کند که توافقی که او به شدت با آن مخالفت کرده ، حالا وارد مرحله اجرا شده است.اگرچه او نمی گوید که قافیه را باخته است اما با تلاش برای صحبت نکردن درباره این مسئله به همه یادآوری می کند که او باخته است.»

البته در حالی که تحلیلگران اسرائیلی رد شدن قطعنامه مخالفت با توافق در کنگره را یک شکست دیپلماتیک برای اسرائیل می دانند، نتانیاهو در داخل آسیب ندیده است: نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت یهودیان اسرائیل با او در درخصوص ایران موافقند و به اوباما اعتماد ندارند.

تحلیلگران می گویند ، چرخش لفظی نتانیاهو بیشتر بیانگر یک واقعیت بین المللی است واین که نتانیاهو در نهایت ممکن است وارد مرحله جدید و ترمیم رابطه با کاخ سفید شود.

واشنگتن قرار است یک بسته جدید کمک های نظامی در اختیار اسرائیل قرار دهد و شاید برای دلجویی از نتانیاهو دست به برخی حرکات سیاسی نیز بزند.شکست تلخ در خصوص مسئله ایران شاید واقعاً باعث شود یکی از دردسرهای نتانیاهو برطرف شود ، چرا که بسیاری از رهبران آمریکا از تحت فشار قرار دادن او در خصوص مسئله تشکیل کشور فلسطینی بیم دارند.

اگرچه اوباما بهار امسال در همایش های بین المللی تهدید کرد در دفاع همیشگی آمریکا از اسرائیل در برابر تحرکات فلسطینیان تجدید نظر می کند ، اما بسیاری از کارشناسان هم اکنون چنین تهدیدی را غیرعملی می دانند. با توجه به پیروزی که اوباما در خصوص مسئله ایران کسب کرده ، جهان بر بحران پناهجویان و ظهور داعش تمرکز کرده و سیاست داخلی فلسطینیان نیز دستخوش هرج و مرج شده است ، دورنمای پیشرفت در خصوص صلح امیدوار کننده به نظر نمی رسد چرا که مبارزات انتخاباتی 2016 نیز تشدید شده است.

در ادامه مقاله آمده است: نتانیاهو مصاحبه های هفتگی خود را با خبرگزاری های اسرائیل لغو و به جای آن یک ویدئو ارسال کرد که در آن به دستاوردهای داخلی مثل کاهش مالیات ها و ساخت پل و حصارهای مرزی پرداخته است و فقط در پایان به اسم ایران اشاره کرده و گفته است که اکثریت قاطع آمریکایی ها با توافق هسته ای مخالفند.
30849
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =