مهمترین محورهای سخنرانی سیدحسین موسویان در نشست هسته‌ای دانشگاه جورج واشینگتن آمریکا ساعاتی پیش از رأی گیری سنای آمریکا.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی دبیر خانه شورای امنیت ملی ایران، عضو تیم پیشین هسته ای و سفیر اسبق کشورمان در آلمان، ساعاتی پیش از رأی گیری سنا دربارۀ برجام در نشست هسته ای در دانشگاه جورج واشینگتن آمریکا سخنرانی کرد.

موسویان در این نشست گفت:
- از 530 عضو کنگره آمریکا 301 عضو جمهوریخواه هستند. دو روز قبل سناتور مک کین گفته بود حتی یک عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا توافق هسته ای رأی نخواهد داد و این نشان یک تصمیم سیاسی حزبی است و نه یک بررسی کارشناسانه فنی.

در سال 2003 و زمانیکه جورج بوش تصمیم به حمله نظامی به عراق گرفت تنها یک عضو جمهوریخواه کنگره وقت با تصمیم دولت بوش مخالفت کرد و سایر اعضاء جمهوریخواه یکپارچه از این تصمیم فاجعه بار حمایت کردند اما عجیب است که توافق صلح جویانه هسته ای حتی یک جمهوریخواه کنگره هم تا کنون جرات حمایت نداشته است.

- ایران در آن مقطع به دولت بوش پیغام داد که پیاده کردن نیروی زمینی آمریکایی در عراق نه به نفع آمریکاست و نه به نفع صلح و ثبات منطقه است. پیام ایران با وجودی که با آمریکا دشمنی داشت به نفع کشور و مردم آمریکا بود وتصمیم جمهوریخواهان کنگره و دولت وقت آمریکا زیانهای فاجعه باری برای آمریکا و منطقه خاورمیانه در پی داشت.

- نتانیاهو نخست وزیر اسراییل که متحد استراتژیک آمریکاست، کنگره آمریکا را برای حمایت از تصمیم بوش برای حمله به عراق تحت فشار قرار داد. او به کنگره وعده داد که با حمله به عراق، صلح و امنیت در خاورمیانه برقرار خواهد شد. امروز می بینید با پیاده شدن نیروی زمینی آمریکا در عراق هزاران آمریکایی جان خود را از دست دادند و امروز خاورمیانه به چه روزی افتاده است. فشارهای نتانیاهو و مخالفت کنگره با توافق هسته ای تکرار مجدد یک اشتباه استراتژیک و تاریخی خواهد بود.

معاون پیشین سیاست خارجی دبیر خانه شورای امنیت ملی کشورمان در ادامه افزود: کنگره آمریکا باید به 12دلیل باید از توافق هسته ای حمایت کند:

1-توافق در برگیرنده تعهدات حداکثری در قالب معاهده هسته ای ان پی تی است.
2- جامع ترین توافق در تاریخ عدم اشاعه سلاحهای هسته ای است.
3- شامل حداکثر مکانیسمهای شفافیت و راستی آزمایی در برنامه هسته ای است.
4-هرگونه احتمال ساخت بمب با اجرای این توافق منتفی است.هرچند که مراجع امنیتی آمریکا در سالهای 2007 و 2011 اعلام کردند که ایران تصمیمی برای ساخت بمب هسته ای ندارد.
5-شکست توافق ، شکستی سنگین برای رژیم عدم اشاعه بعنوان ستون امنیت جهانی است.
6-آلترناتیو پیشنهادی اکثریت جمهوریخواهان مبنی بر افزایش تحریمها یک سناریوی تجربه شده شکست خورده است زیرا که ایران با تشدید تحریم، ظرفیت غنی سازی خود را افزایش داد.
7- آلترناتیو مخفی جنگ طلبان بویژه نتانیاهوبرای راه اندازی جنگی جدید در منطقه، برای آمریکا از هرزمان دیگری فاجعه بارتر خواهد بود.
8-مفهوم اصلی این توافق این است که هیچ کشوری در خاورمیانه نباید سلاح هسته ای داشته باشد. اگر همه کشورهای خاورمیانه اصول این توافق را اجرا کنند ، خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای تحقق خواهد یافت.
9-به بن بست کشاندن توافق توسط آمریکا، دلیل روشنی برای جامعه جهانی خواهد بود که آمریکا قابل اعتماد نیست.
10-اجرای توافق اولین قدم در راه کاهش تشنج و اعتماد سازی بین ایران و آمریکاست. بلوکه کردن توافق ، مسیر رفع خصومتهای کهنه و تاریخی آمریکا و ایران را بلوکه خواهد کرد.
11-به شکت کشاندن توافق راه همکاری های احتمالی بعدی بین ایران و آمریکا بویژه در مورد بحرانهای منطقه ای را خواهد بست.
12-اگر آمریکا بخواهد مانع اجرای توافق شود ، نه تنها ایران بلکه سایر قدرتهای جهانی بار دیگر به پای میز مذاکرات هسته ای نخواهند آمد. مخالفین توافق میگویند که این توافق رد شود و آمریکا برای توافق بهتر مذاکره کند. آنا باید بدانند که نه ایران، نه اروپا و نه چین و روسیه به میز مذاکره مجدد بازنخواهند گشت . این توافق بین ایران و کشورهای 1+5 بوجود آمده است.اگر آمریکا بخواهد دور جدیدی آغاز کند باید بداند که آن مذاکره 1+0 و بدون ایران خواهد بود.

سفیر پیشین کشورمان در آلمان در پایان با اشاره به حمایت 42 عضو دموکرات کنگره آمریکا گفت: با این اتفاق جمهوریخواهان قادر به بن بست کشاندن توافق نخواهند بود و توافق اجرا خواهد شد اما پیشنهاد من این است که جمهوریخواهان آمریکا نیز به خاطر این 12 دلیل از این توافق حمایت کنند تا به دنیا نشان دهند که از دیپلماسی و صلح حمایت میکنند و نه از جنگ و تقابل.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =