واحد مرکزی خبر نوشت: خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم ایوان کورون Ivan Couronne از واشنگتن نوشت:

مخالفان جمهوری خواه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در تلاش برای ایجاد مانع بر سر راه توافق هسته ای با ایران شکست خوردند و بر پیروزی رئیس جمهور مهر تایید زدند و به هر نوع تردید درباره اعتبار این توافقنامه پایان دادند.

اقلیت دموکرات مجلس سنا روز پنجشنبه از تصویب یک قطعنامه جمهوری خواهان مانع شدند که باراک اوباما را از تعلیق تحریم های آمریکا علیه ایران منع می کرد. جمهوری خواهان نتوانستند به 60 رای لازم از 100 عضو مجلس سنا برسند.
باراک اوباما در بیانیه ای با ابراز خرسندی از این رای گیری آن را « پیروزی برای دیپلماسی، امنیت ملی آمریکا و امنیت جهانی » توصیف کرد.

هری رید، رئیس گروه دموکرات نیز گفت: « این توافق تاریخی برای ممانعت از دسترسی ایران به بمب اتمی پا برجا خواهد بود .»
به عقیده بسیاری از نمایندگان این رای گیری به اندازه رای گیری برای دادن مجوز به جرج دبیلو بوش در سال 2002 برای توسل به زور علیه رژیم صدام حسین دیکتاتور عراق جدی بود. به ندرت رای گیری در سنا تا این اندازه تحت فشار لابی گری ها به ویژه از سوی سازمان های یهودیان آمریکا قرار می گیرد.

برخی جمهوری هان که در زمینه قوانین شکست خوردند امکان یک جبهه قضایی جدید را مطرح کردند. محافظه کاران اعلام کردند رئیس جمهور آمریکا به تعهدات خود در قبال کنگره عمل نکرده و هر تصمیمی برای لغو تحریم ها علیه ایران غیر قانونی است.
همه دموکرات ها غیر از چهار نفر در این رای گیری از باراک اوباما حمایت کردند. اوباما به زودی برای اجرای تعهدات خود در چارچوب توافقنامه ای آزاد خواهد بود که 14 ژوئیه در وین بین پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد ( چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه ) به علاوه آلمان و ایران امضا شد. آمریکا و کشورهای اروپایی متعهد شده اند تحریم های متعدد اقتصادی را در ازای امتیازهای ایران در زمینه برنامه هسته ای
لغو کنند.
کنگره تا 17 سپتامبر فرصت داشت تا نظر خود را درباره این توافقنامه اعلام کند. اما از هفته گذشته مشخص شد که جمهوری خواهان نمی توانند نظر دموکرات ها را به منظور به دست آوردن دو سوم آرای لازم برای مقابله با وتوی رئیس جمهور جلب کنند.
میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری خواه اعلام کرد این نباید مانع از آن شود که رای گیری جدید در هفته آینده به لحاظ شکلی در دستور کار قرار بگیرد.
در همین حال باراک اوباما اعلام کرد « ما از این به بعد باید بر کار اساسی اجرا و راستی آزمایی این توافقنامه متمرکز شویم تا مانع از آن شویم ایران به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند .»
بحث ها باعث اختلاف نظر در کنگره شد و باراک اوباما نتوانست نظر جمهوری خواهان عضو سنا را برای حمایت از رویکرد دیپلماتیک خود جلب کند.

هر چند در نهایت رای گیری نخواهد شد و اوباما از حق وتو استفاده نمی کند اما در تاریخ ثبت خواهد شد که 58 نفر از 100 سناتور با مهمترین تصمیم سیاست خارجی دوره ریاست جمهوری او مخالفت کردند.
آیپک بزرگترین گروه فشار یهودیان در آمریکا اعلام کرد « در مجموع این توافقنامه ناقص و غیر محبوب با رژیمی که شایستگی ندارد و از تروریسم حمایت می کند برای مردم آمریکا و مجلس سنا قابل قبول نخواهد بود .»
میچ مک کانل اعلام کرد این توافقنامه در حالی به ایران توانایی غنی سازی اورانیوم را می دهد که مقامات ایرانی بار دیگر نابودی اسرائیل را خواستار شدند .» جمهوری خواهان حرف آخر خود را نزده اند.

جان بینر رئیس جمهوری خواهان مجلس نمایندگان بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد « ما از همه ابزارهایی که در اختیار داریم برای متوقف کردن و ممانعت از اجرای کامل این توافقنامه استفاده خواهیم کرد .» انتظار می رود تدابیری برای افزایش کمک به اسرائیل اتخاذ شود.

در مجلس نمایندگان جمهوری خواهان که اکثریت را در اختیار دارند روز پنجشنبه با تصویب متنی به باراک اوباما اعلام کردند با ارائه نکردن پروتکل بازرسی ها که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی محرمانه درباره آن مذاکره کردند بر خلاف مقررات کنگره عمل کرده است.
سناتور تد کروز که به نمایندگی از نمایندگان محافظه کار افراطی حزب تی پارتی سخن می گفت همچنین اعلام کرد لغو تحریم ها در آینده غیر قانونی است.

مجلس نمایندگان همچنین روز جمعه درباره دو تدبیر یکی ممنوعیت لغو تحریم ها علیه ایران و دیگری تصویب توافقنامه هسته ای رای گیری خواهد کرد. این رای گیری ها با هدف نشان دادن حمایت ضعیف نمایندگان از باراک اوباما است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    13 0
    خداروشکر