مکانیزم چگونگی معرفی مراجع و یا عزل آنها از جایگاه مرجعیت چیست؟/پاسخ آیت الله مقتدایی را بخوانید

آیت الله مرتضی مقتدایی عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت که چون اعضای این جامعه استاد هستند می توانند فقیه را از غیر فقیه تشخیص داده و رای به مرجعیت یا رد مرجعیت کسی بدهند.

در گفت و گوي مشروح خبرآنلاين با اين عضو مجلس خبرگان رهبري، از او پرسيده شد: افراد بر اساس چه معيارهايي، از سوي جامعه مدرسين به عنوان مرجع معرفي مي شوند؟ مکانيزم معرفي مراجع و نظارت بر عملکرد انها که در مواردي منجر به لغو مرجعيت آنها مي شود، مثل تصميمي که در سال 88 براي آيت الله صانعي گرفته شد، چيست؟

آيت الله مقتدايي پاسخ  داد: «جامعه مدرسين حوزه علميه قم مرکب از عده اي مجتهد، فقيه و مدرس است که معمولا از اساتيد حوزه هستند و از افراد حوزه و اساتيد شناخت دارند. آنها بر اساس اطلاعاتي که در حوزه دارند و بر اساس شناختي که از اشخاص دارند، مرجعيت، اعلميت و صلاحيت افراد براي مرجعيت و يا عدم صلاحيت براي اين جايگاه را تشخيص مي دهند. آنها چون خودشان استاد و مدرس هستند، مي توانند فقيه را از غير فقيه و مجتهد را از غير مجتهد بر اساس عملکردهايشان تشخيص دهند و صلاحيت يا عدم صلاحيتش را اعلام کنند. بر اساس همين شناخت و موقعيت، برخي افراد را به عنوان مرجع تقليد انتخاب مي کنند و يا راي به عدم صلاحيت وي براي مرجعيت مي دهند. از سوي ديگر هم، چون به حمدالله جامعه مدرسين حوزه علميه قم محبوبيتي ميان قلوب دارد و مردم جامعه مدرسين را مي شناسند و به آنها اعتماد و ايمان دارند که افرادي دلسوزند و پيرو هواي نفس نيستند، اين معرفي را مي پذيرند. همين طور زماني هم که صلاح بدانند مرجعيت کسي بر اساس شناخت اعضاي جامعه مدرسين نقض مي شود.»

مشروح گفت و گو با وي را به زودي در خبرآنلاين بخوانيد.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    76 3
    محبوبیت در قلوب؟
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    65 2
    شما نباید خودت از خودت تعریف کنی. مردم باید راجع محبوبیت شما نظر بدهند.
  • رضا IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    55 2
    یعنی در یک کلام بفرمائید سلیقه ای است دیگر .یعنی معیار و ضابطه دقیقی ندارد و بر اساس نظر و رابطه و ... است.
  • علی A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    59 2
    در طول تاریخ شیعه هرگز یک نهاد وجود نداشته که بخاد یک مرجع رو انتخاب کنه یا یک مرجع رو عزل کنه ...اینکار همیشه به عهده ی خود مردم بوده ....
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    6 1
    انشاالله همینطور است که شما می فرمایید..
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    21 1
    یکی از محاسن شیعه و فقه شیعه همین بوده که مردم به میل خود انتخاب میکرده اند که از چه کسی تقلید کنند تشخیص مردم هم همیشه درست بوده مردم در تاریخ این سرزمین بزرگانی چون ملا هادی سبزواری میرزای شیرازی آیت الله بروجردی آیت الله خویی امام خمینی و....رو بدون تایید نهادی که متاسفانه آلوده به سیاست شده به مرجعیت انتخاب کرده و از آنان پیروی کرده اند حالا شما بیا خودت رو محبوب القلوب بخون اصلا الن از مردم کوچه و بازار نظر سنجی بشه نهادی که شما ازمحبوبیتش دم میزنید رو میشناسید به نظر من بالای 60 درصد میگن نه
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    17 1
    اونوقت معیار استاد بودن کافیه برای نظر دادن ؟ و بعد آیا سلیقه تو این انتخاب و دای دادن چه جایگاهی داره و در ضمن کی این اختیار و وظیفه رو به ایشون داده؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    15 1
    تو قلوب مردم......خوبی حاج آقا....میشه بفرمایید چطوری به این نتیجه رسیدید......
  • بدون نام ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    10 1
    اقا من يه سوال دارم خواهشا جواب بدين: حضرت علي چجوري به پيشوايي انتخاب شد و توسط چه كساني? البته بعد از خوردن حقش منظورم است?