ایرنا نوشت: لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال بهبود روابط میان ایران و آمریکا نیز گفت: این موضوع به آمریکا بستگی دارد؛ رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته است که توافق هسته ای در این زمینه یک آزمون خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی صلح، همزیستی و امنیت پایدار در خاورمیانه را از اهداف ایران برشمرد و گفت: بسیاری از مشکلات منطقه، به روش های سیاسی قابل حل است.

علي لاریجانی در گفت و گو با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه، تاکید کرد که برای حل مسایل منطقه ای، باید همکاری جمعی انجام شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره رقابت ایران و عربستان نیز گفت: «ما روابطمان با آنها را در قالب رقابت نمی بینیم؛ سعودی ها مانند برادران ما هستند؛ آنها اشتباه هم می کنند و نباید انتظار داشته باشند که از اشتباهاتشان پشتیبانی کنیم.»

رئیس مجلس، از یمن و بحرین به عنوان نمونه های اشتباه عربستان در منطقه نام برد و تاکید کرد که ریاض می توانست این مشکلات را به روش سیاسی حل کند.

لاریجانی با تاکید براینکه بسیاری از مشکلات منطقه، به روش های سیاسی قابل حل و فصل است، خاطرنشان کرد: هر راه حلی برای سوریه باید اراده مردم این کشور را در نظر گرفت؛ اشراف سالاری در این زمانه پذیرفتنی نیست.

وی همچنین خواستار تشکیل دولت ائتلاف ملی در سوریه و افزایش تلاش ها برای مبارزه با افراط گرایی شد و بر ضرورت توجه به حقوق اقلیتها در این کشور تاکید کرد.

رئیس مجلس همچنین هشدار داد که فروپاشی کشور سوریه، به عنوان هدیه ای به تروریستها تلقی خواهد شد.

به گفته وی، در 10 سال اخیر، هرجا جنگ و اشغال در منطقه بوده، از افغانستان تا عراق و سوریه، گروه های تروریستی تازه ای تشکیل شده است و این اتفاق می تواند در کشور جنگ زده یمن نیز تکرار شود.

لاریجانی با بیان اینکه «ایران» تنها کشوری است که به طور جدی با تروریسم مبارزه می کند، افزود: شماری از کشورها می گویند درحال جنگ با تروریسم هستند اما در واقع دارند به آنها کمک می کنند. مدارکی داریم که نشان می دهد برخی کشورها با کمک واسطه ها به تروریست ها کمک مالی می کنند.

** ایران در توافق وین به اهداف خود رسید

رئیس مجلس درباره توافق هسته ای میان ایران و 1+5 گفت: «روی هم رفته، فکر می کنم توافق وین قابل قبول است؛ البته دولت آمریکا هرگز از خصومت علیه ما دست نکشیده و چیزهایی را نیز تحمیل کرده است که نه مبنای منطقی دارد و نه اساس حقوقی و فنی؛ با این حال، جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به هدف هایی که داشت رسید.»

وی با بیان اینکه توافق یادشده، ضعف ها و کاستی هایی نیز دارد، افزود: عده ای در ایران از جمله در مجلس با این توافق مخالفند.

لاریجانی درباره پیش بینی اش از وضعیت توافق در کنگره آمریکا نیز گفت: تا جایی که می دانم آنقدر رای در کنگره وجود دارد که مانعی برای توافق ایجاد نشود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره فرض رد توافق در واشنگتن نیز گفت: اگر آمریکا این توافق را نقض کند، ایران نیز مقابله به مثل خواهد کرد و تصمیم مقتضی خواهد گرفت.

وی گفت که فعلا تمایلی ندارد درباره چنین شرایطی سخن بگوید؛ ضمن اینکه این اقدام برای خود آمریکا نیز خوب نخواهد بود و به جهان این پیام را خواهد داد که واشنگتن قابل اعتماد نیست.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =