ایران نوشت: سعید جلیلی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی و مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در حالی به پای ثابت مجالس و جلسات بررسی «برجام» تبدیل شده است که در مـدت 6 سال برعهده داشتن مسئولیت، چندان تمایلی به حضور در مجلس و ارائه توضیح درباره محتوای مذاکرات خود با 1+5 نداشت و تنها 3 بار برای ارائه گزارش در جمع نمایندگان حاضر شد .

این است که در این روزها حضور او در کمیسیون ویژه بررسی برجام و ارائه توضیحات او درباره  عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دوره مسئولیتش و اثبات ادعای 100 ایراد برجام به «پاسخگویی دیرهنگام» تعبیر شده است.  موضوعی که طی دو روز گذشته از سوی نمایندگانی که در دو دوره اخیر مجلس حضور داشته‌اند به انحای مختلف مطرح شد. چنان‌که عوض حیدرپور،‌ عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس هشتم و نهم گفت: «سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در دوره گذشته مذاکرات، هرگز برای حضور در مجلس و ارائه گزارش مذاکرات تمایلی نداشت.»

‌ غلامرضا تاجگردون، عضو کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام هم که به حضور مکرر جلیلی در جلسات این کمیسیون اعتراض داشت در جلسه روز  دوشنبه  این سؤال را از جلیلی پرسید که «چرا در زمانی که خودتان مذاکرات را هدایت می‌کردید، یک بار هم به مجلس نیامدید گزارش بدهید؟» پرسشی که پاسخ جلیلی به آن مبنی بر اینکه «از من نخواستند به مجلس گزارش دهم» با توضیح علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  در مجالس هشتم و نهم مواجه شد که «‌آقای جلیلی خودشان در مجلس حضور پیدا نمی‌کردند و تمایلی به حضور نداشتند.»قضاوت درباره مدعای طرفین با مراجعه به خبرهای گذشته چندان کار سختی نیست. اخباری که نشان می‌دهد سعید جلیلی در زمان برعهده داشتن مسئولیت مذاکرات تا چه حد نسبت به حضور در جمع نمایندگان مجلس بی‌تمایل بوده است، ‌چند بار از حضور در مجلس به بهانه‌های مختلف سر باز زده و اگر حضور یافته چگونه خواست نمایندگان برای اطلاع از جزئیات مذاکره را نادیده گرفته است.

مذاکره کننده‌ای که نمی‌آمد

نخستین بار  نهم آبان 86 حدود یک ماه پس از آنکه مسئولیت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از علی لاریجانی گرفته و به سعید جلیلی سپرده شد، مجلس از او خواست تا با حضور در کمیسیون امنیت ملی، گزارش خود از سفر چهار روزه‌اش به ایتالیا و مذاکره با «خاویر سولانا»، مسئول  وقت کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا را ارائه کند. اما جلیلی بدون اطلاع قبلی از حضور در کمیسیون امتناع کرد و به جای خود  جواد وعیدی، معاون امور بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی را به کمیسیون امنیت ملی فرستاد؛ سال نکویی که از بهارش پیدا بود. مسئول وقت مذاکرات تمایل چندانی به گزارش دادن در جمع نمایندگان ندارد و البته آن زمان برخی نمایندگان با خوشبینی آن را به تسلط نداشتن او بر مسائل هسته‌ای مربوط دانستند و برخی دیگر از احتمال تأثیر موضعگیری‌های برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی در هنگام جایگزینی جلیلی به جای لاریجانی سخن به میان آوردند.

اول مرداد 87 بود که یک عضو هیأت رئیسه مجلس  از حضور دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در نشست غیرعلنی مجلس برای بررسی مذاکرات انجام شده در ژنو و پاسخ به سؤال نمایندگان خبر داد. اما این وعده هم عملی نشد. علاوه بر اين 21 فروردین 90 نيز بر خلاف قرار،  جلسه غیرعلنی مجلس بدون حضور دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

جلیلی یک بار دوم تیر 87 و دیگر بار۲۸ اردیبهشت ۸۹ و بار دیگر  24 خرداد 91 در جلسات غیرعلنی مجلس حضور یافت. سخنان او در این جلسات سخنرانی بود که گویی قرار است  به جای پرداختن به جزئیات مذاکرات از تریبون مجلس به مجادله شعاری با طرف غربی بپردازد.

 چنین بود که قدرت‌الله علیخانی  پس از نشست سال 87  نمایندگان با جلیلی در واکنش به اظهارات او گفت: «متأسفانه مسئولان درگیر در مسأله هسته‌ای در این نشست همان اخباری که در رسانه‌های مختلف شنیده می‌شود را برای نمایندگان مردم بازگو کردند و چیز جدیدی را بیان نکردند. من در اعتراض به محتوای توضیحات ارائه شده از آنها خواستم که با نمایندگان مردم صادق باشند و آنها را محرم بدانند و چیزی را از آنها پنهان نکنند.»

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    درود بر جلیلی
  • علی IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    7 101
    البته همین نمایل نداشتن به بیان جزئیات مذاکرات در زمان ظریف هم بود ، به طوری که مشخص بود نمایندگان در آن مقطع هم معترض هستند.
  • احمد رضا A1 ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    149 4
    آقای جلیلی مشخص است که توانائی انجام یک چنین کار بزرگ را نداشته وندارد .چون ایشان اصلا انگلیسی بلد نیست . وبهترین پست دولتی برای آقای جلیلی بخشدار شدن است.
  • مرتضي A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    129 5
    آقاي جليلي چرا شما قبل از به اتمام رسيدن مذاكرات اين صحبتها را نميكرديد لطفا شعارهاي انتخاباتي ندهيد مردم ما آگاهند
  • محمد US ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    9 78
    خوب چون به روند عملکرد جلیلی اعتراض خاصی وجود نداشت خوب بلدین مغلطه کنید
  • بی نام US ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    88 4
    6 سال چشممان به تلویزیون خشک شد، دریغ از یک خبر موفقیت یا گشایش در مذاکرات. دقیقا مثل کار منتقدها است که کارگردان بدبخت کلی جان می کند، منتقد راحت یک سری ایده آل ها و تدوریها را کنار هم می چیند و بالاخره یک چیزی پیدا می کند که بهش گیر بدهد.
  • حامد IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    84 6
    ایشون با چه پشتوانه ای حرف میزنه با پشتوانه 11 درصد آرا؟
  • سارا A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    5 112
    درود بر جلیلی
  • بی نام A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    75 0
    چون آقای جلیلی مطابق میل مجلس مذاکره می کرد و تبعاتش رو همه تو جامعه سریعاً می دیدند.
  • علوی A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    82 4
    هیچی نداشت فقط قطعنامه میآورد...
  • ناشناس A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    2 94
    ما تا کنون ندیدیم هیچ فرد ی بدون درخواست و هماهنگی مجلس در مجلس حاضر شده باشد، آقای جلیلی هم گفته چندین بار از رئیس مجلس درخواست کرده ولی با حضور ایشان موافقت نشده، این را رئیس مجلس باید پاسخگو باشد.
  • روح الله A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    73 2
    درست است که این برنامه ها تبلیغات انتخاباتی پایداریها می باشد ولی گور خوندند
  • از قم IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    58 3
    اصلا مذاكره اي زمان آقاي جليلي در كار نبود . اكثر مذاكرات با معاون معاون وزرا كه هيچ اختياري نداشتند انجام مي شد و هيچ نتيجه اي نداشت و 6 سال ملت سركار بودند
  • داود A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    55 2
    درود بر جناب ظریف حیف این طور ادمایی که کسی تو مملکت قدرشون نمیدونه اقای جلیلی تو چند سال مذاکره فهمیدیم تواناییش رو نیاز به بحثنیست
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    52 2
    ايشون تو مذاكرات ظاهرا از تاريخ اسلام صحبت مي كردن تاريخ اسلام رو هم كه نمايندگان بلدن و نيازي به حضور ايشون در مجلس نبوده
  • 4 A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    32 2
    مذاكرات جليلي كه همش در سطح معاونان دوم و سوم بود، بعضيا كارشون سنگ انداختنه، مثل رسايي ها كوچك زاده ها جليلي ها...