موجی که زاکانی علیه صدا و سیما و کمیسیون برجام برانگیخت/ پرونده

هفته گذشته علیرضا زاکانی با قرار نگرفتنش در برابر حمید بعیدی نژاد در برنامه زنده تلویزیونی، موجی از انتقادات علیه خود را به راه انداخت.

سيدصادق روحاني: ماجرا از اين قرار بود که حميد بعيدي نژاد رئيس تيم کارشناسي مذاکرات هسته اي و عليرضا زاکاني رئيس کميسيون ويژه بررسي برجام در مجلس مهمانان گفت و گوي ويژه خبري بودند اما وقتي برنامه روي آنتن رفت خبري از بعيدي نژاد نبود. او در نشستي يکجانبه برآوردهايش از برجام را گفت و از زمان بندي بررسيو تصويب آن در مجلس و مهمانان آتي کميسيون برجام خبر داد. ( ايـــنــــجـــا). فرداي آن روز معلوم شد که پشت ماجراي نبودن بعيدي نژاد چيست. يک سايت خبري در اين باره نوشت: زاکانی که از مخالفان برجام و توافقات هسته ای است، در لحظه حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری اعلام می کند حاضر نیست در برابر بعیدی نژاد بنشیند و به خاطر رعایت شان مجلس تنها حاضر است به صورت تلفنی یکی از اعضای تیم مذاکره کننده را در بحث مشارکت دهد!(ايـــنــــجــــا)

البته بعيدي نژاد با وجود آنکه به صدا و سيما رفته بود و در اقدامي توهين آميز نگذاشته بودند که روي آنتن برود گفت که تمايل ندارد درباره اين مسئله ملي حاشيه سازي شود.

پس از آن اغلب از همکاران زاکاني در مجلس از اقدام او و صدا و سيما انتقاد کردند. ابراهيم نکو با تقبيح اقدام زاکاني گفت: به نظر می رسد که مدیران تلویزیون مصمم هستند که این رویه ادامه پیدا کرده و حضور حامیان دولت در رسانه ملی کمرنگ شود.يک نماينده ديگر مجلس هم گفت: اگرچه آقای زاکانی عنوان کرد که می‌خواست در این برنامه تلویزیونی گزارش عملکرد کمیسیون ویژه را ارائه کند، اما از طرف دیگر برای مردم اینگونه تداعی شد که مذاکره‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای فقط چای می‌خوردند و در طول این 12 سال هیچ کاری انجام نشده است.(ايـــنـــجـــا)

کمال الدين پيرموذن نماينده اردبيل هم تيغ انتقاد را به سمت صدا و سيما گرفت و گفت که اين رسانه تبلیغ پفک می کند اما به بعیدی نژاد وقت نمی دهند.

احمد شوهاني عضو کميسيون امنيت ملي مجلس هم  طعنه اي به زاکاني زد و گفت: زاکانی به‌عنوان رئیس کمیسیون ویژه باید دقت کند که تحت تاثیر فضاسازی دوستانش قرار نگیرد.(ايـــنــــجــــا)

اين واکنش ها از سوي همکاران زاکاني و رسانه ها در حالي ادامه داشت که از دولتي ها واکنش قابل توجه و حساسيت زايي ديده نشد. واکنش مشاور وزير کشور که گفته بود «حذف بعیدی‌نژاد بی‌اخلاقی محض بود و بهتر است زاکانی و صداوسیما از دولت عذرخواهی کنند» يکي از معدود واکنش هاي دولتي ها بود که منتشر شد. 

در هفته اي که گذشت، بسياري از روزنامه ها و سايت هاي خبري دنباله اين ماجرا را گرفتند. کما اينکه روزنامه شرق در گزارشي نوشت: مخاطبان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه‌شب درحالی شاهد گفته‌های نماینده مجلس اصولگرای منتقد دولت درباره بررسی برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» در مجلس بودند که خبر نداشتند این برنامه قرار بوده به‌صورت دونفره با حضور «حمید بعیدی‌نژاد»، مدیرکل حقوقی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای برگزار شود. (ايـــنــــجــــا)

اين موج رسانه اي عليه زاکاني، او را واداشت تا درباره اين اتفاق توضيحاتي را ارائه دهد. او گفت که «علت مخالفت من با حضور آقای بعید‌ی‌نژاد در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو، مصوبه کمیسیون ویژه بوده است که اعضا وارد مناظره‌ها نشوند و له یا علیه برجام، اظهارنظری نکنیم». (ايــــنــــجـــا)

زاکاني درحالي از مصوبه ممنوعيت مناظره اعضاي کميسيون برجام سخن گفت که عباسعلي منصوری آرانی ديگر عضو اين کميسيون٬ ضمن ابراز بی‌اطلاعی درخصوص آن‌چه درحاشیه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری میان زاکانی و بعیدی‌نژاد اتفاق افتاد، تصریح کرد: هیچ اطلاعی از تصویب چنین مصوبه‌ای ندارم و صحبتی در این خصوص در کميسيون مطرح نشده‌است. (ايـــنــــجــــا)

روزنامه هاي حامي و منتقد مذاکرات هسته اي هر يک از منظري به بحث در اين باره پرداختند. نه تنها در گفت وگوها و گزارش هاي خبري و تحليلي که حتي در طنزهاي مطبوعاتي نيز به اين موضوع پرداخته شد. از جمله کاريکاتور روزنامه قانون.

حالا بايد ديد که با اين موج انتقاداتي که روانه صدا و سيما شده است، آيا مديران اين سازمان رويه خود را در قبال برجام تغيير خواهند داد يا خير؟ هرچند با پخش تقطيع شده حضور عراقچي در کميسيون برجام در مقابل پخش نسبتا کامل سخنراني جليلي در همين کميسيون، به نظر مي رسد که اين تريبون همچنان در اختيار منتقدان دولت و مذاکرات هسته اي است.

2729

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • irani A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    البته برای ما محرز است که صدا و سیما متعلق به یک اقلیت خاص است.
  • عمو آرش A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    من هیچ حرفی ندارم
  • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    70 2
    من متأسفانه متوجه بیانات آقای ابوترابی و واکنش‌های حاضران در جلسه‌ای که چهارشنبه از شبکه‌ی خبر پخش شد نشدم.
  • محسن IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    264 3
    اندکی صبر، اسفند نزدیک است...........
  • بی نام RU ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    211 3
    صدا و سیما استراتژیش اینه که بیست درصد جامعه که فکر میکنه باهاش هم نظر هستن رو راضی نگه داره و این اقلیت ناب رو حفظ کنه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    از وقتی کمسیون ویژه برجام شروع به کار کرد و همچنین از وقتی تیم سابق هسته ای شروع به نقد برجام و اشکالات توافق انجام شده کردند رسانه ها و افراد موافق برجام با شلوغ کاری و منحرف کردن ذهن مردم به سمت دیگه قصد دارن بر ضعفهای عمیق و روزنه های نفوذی که در برجام قرار داره سرپوش بزارن و یک تقدس برای این توافق بوجود بیارن که منتقدان رو افرادی معرفی کنن که قصد خراب کردن زندگی مردم رو دارن. البته هرچه جلو تر میریم میبینیم که برد 3 بر 2 به نفع امریکا بوده نه ایران. طبق معمولم سایت خبر آنلاین طبق رسالتی که داره نظرات منتقدین رو ثبت نمیفرماید.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    219 7
    صدا و سبما مدت هاست از چشم مردم افتاده، کاملا جناحی و یکطرفه و مغرضانه
  • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    مگه مناظره بوده؟؟؟ مجلس داره بررسی میکنه. زاکانی در مورد برجام صحبت کرد یا درباره کمیسیون برجام مجلس آخه اینا چه ربطی داره به هم؟
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    217 6
    جالبتر اینکه امروز صدا و سیما چند ساعت تصاویر جلسه ای یک طرفه رو پخش کرد که در آن جلیلی و تیم قبلی تندترین حمله ها رو به برجام کردند بدون اینکه حتی یک نفر از افراد تیم دولت حضور داشته باشد. اگه آقای جلیلی آمده است که عملکرد خود را بیان کند پس چرا تمام جلسه به ایراد گرفتن از برجام گذشت و اگر آمده که از برجام ایراد بگیرد چرا هیچ فردی برای پاسخ گویی دعوت نشده است؟ حقیقت اینه که اصول گراها در یک بازی دوسر باخت گیر افتاده اند اگر برجام را تصویب کنند که پذیرفته اند مسئله ای با این اهمیت را اصلاح طلب ها حل کرده اند و بدتر از همه آنا تایید کرده اند و اگر هم رد کنند که جوابی برای افکار عمومی ندارند. به همین دلیل دست به دامن صدا و سیما شده اند
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    162 6
    انشاءالله اسفند 94 تکلیف آقایان معلوم میشود
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    151 4
    ریشه رفتار های صدا و سیما و جلیلی و زاکانی و ... یکجاست
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    111 3
    برخوردهای جناحی و تنگ نظرانه ،خیانت به ملت و منافع ملی است .
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    137 5
    صدا و سیما برای اکثر مردم مرده
  • رضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    124 5
    کاسبان تحریم
  • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    42 1
    منم همین طور
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    129 6
    منتظر روزی هستم که ملی بودن صدا وسیما را جشن بگیرن این ملت.
  • بی نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    74 2
    این داستانی که گذشته ها بر قرار بوده و کار دیروز و امروز نیست حمایت های بی حساب و کتاب از یک گروه و فکر و تخریب رقیب با هر روش ممکن
  • حميد رضا ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    102 4
    كدوم يكي از افراد حاظر در كميسيون دكتراي ديپلماسي بين الملل دارن يا اصلا بلدند بصورت انگليسي يك متن حقوقي بين المللي و ترجمه كنند يا اصلا كدومشون از اطلاعات حقوقي بين المللي فهمي دارند،البته ليسانس هم قبوله
  • سیدجعفر A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    اگه صحبت های جلیلی رو گوش میکردین یه جورایی میشه گفت که داریم پسرفت می کنیم اون هم به مدت 50سال با این توافق نامه ای که امضا شده
  • داود A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    حاشیه سازی نکنید.حضوربعیدی نژاددرآن جلسه لازم نبود
    • علی A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      144 5
      جناب داشنمند اگه لازم نبود که ایشان را دعوت نمی کردند و حدود 45 دقیقه توی اتاق بغلی نگهش نمی داشتند واقعا انتهای تفکری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    124 5
    صداوسيماي ملي ما!!خودراموظف ميداندكه نظريات مخالفين توافق راباآب وتاب دوچندان ونظرات موافقين رابصورت خفيف منعكس كند!دراين راه هيچ مانعي جلودارش نخواهدبود!!
  • بی نام US ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    چرا پخش زنده نمیشه کرد