واحد مرکزی خبر به نقل از الاخبار نوشت: مخالفت عربستان، مانعی در راه گفتگوهای ایران و کشورهای خلیج (فارس) به شمار می‌رود اما باید گفت این گفتگوها نیازی دوطرفه است و موانع را باید یکی پس از دیگری برداشت.


روزنامه الاخبار چاپ بیروت در تحلیلی به قلم حسن حیدر نوشت: در پشت پرده، فعالیت های دیپلماتیکی به منظور برقراری ارتباط بین ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) صورت می‌گیرد. اطلاعات به دست آمده نشان می دهد، یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان، برای اولین بار از گفتگوهای ایران و کشورهای خلیج (فارس) صحبت کرد و امیر قطر نیز سریع این پیام را گرفت و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز از آن استقبال کرد.

منابع دیپلماتیک می‌گویند، تلاش هدفمند برای تماس با ایران، با مخالفت عربستان روبرو می‌شود. دو بانی این طرح یعنی مسقط و دوحه برای به حرکت درآوردن چرخ تماس آن هم با برگزاری نشستی از نمایندگان ایران و کشورهای خلیج (فارس)، تلاش می‌کنند. برای بررسی اینکه حضور کشورها در چه سطحی باید باشد، به هماهنگی های بسیاری نیاز است. در مرحله اول، باید طرحی برای سازوکار مذاکره تهیه شود. تاکنون زمان و مکان مذاکره مشخص نشده است اما گفته می‌شود ممکن است این نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شود.

تهران امیدوار بود، نشست در یکی از کشورهای منطقه برگزار شود، بدون اینکه از کشور خاصی اسم ببرد. اما شاید سازمان ملل، مکان بی طرفی باشد و هیچ کس را تحریک نکند و از آنجا چرخ مذاکره بین کشورهای منطقه به منظور رویارویی با خطرهای کنونی و در راس آنها مبارزه با تروریسم، به حرکت افتد. منابع دیپلماتیک بلند پایه در وزارت خارجه ایران می‌گویند: صحبت کردن درباره هماهنگی مشترک برای مقابله با خطر تروریسم و تکفیری در سالهای گذشته غیرممکن بود، اما امروزه تروریسم و تکفیری ها، امنیت منطقه را تهدید می کنند به همین سبب هماهنگی بین کشورها،‌ ضروری به نظر می‌رسد.
ایران، توپ را به زمین کشورهای خلیج (فارس) انداخته است، زیرا این کشورها درباره نقش آینده ایران برای اداره بحران های منطقه،‌ اختلاف دارند، اما در طرف مقابل، صدای توپخانه ها در یمن، عربستان را کر کرده است و این در حالیست که کویت نیز اخیرا وارد خط متهم کردن ایران شده است. اما سایر کشورهای خلیج (فارس) از میزان انتقادهای خود از ایران کاسته اند، آنهم به سبب توصیه های آمریکا که گفته بود به ایران به چشم یک قدرت کمک کننده نگاه کنند که می‌توان آن را مهار و از آن برای حل بحران های منطقه استفاده کرد.

در ادامه این تحلیل آمده است: گفتگوی ایران و کشورهای خلیج (فارس) نیاز دو طرفه است. هرطرفی انتظار دارد تا طرف مقابل از درخت خواسته هایش پایین آید تا وارد گفتگویی شوند که زیرساخت های سیاسی آن قدم به قدم شکل خواهد گرفت. انتظار نمی‌رود که هر طرفی به سرعت از مواضعش عقب نشینی کند بلکه باید موانع یکی پس از دیگری از سرراه برداشته شود تا به سیاستی برد-برد دست پیدا کرد؛ زیرا هیچ کس نمی‌خواهد در این روند شکست بخورد. در ابتدا باید نقاط مشترک مشخص و برای فعال کردن مشترکات در یک مدت زمان معین، تلاش شود؛ مدتی که مرحله اعتماد سازی به شمار می‌رود. بعد از آن باید مسائل مورد اختلاف و راه حل های آنها بررسی شود تا تفاهمات کلی در خصوص این مسائل حاصل شود و در نهایت بر سر مکانیسم اقدامی توافق صورت گیرد که امکان اجرای آن در چارچوب های مرسوم پیشین وجود دارد.

از این رود، باید گفت زیر ساخت های اصلی مذاکره بین ایران و کشورهای خلیج (فارس)، این سوال است: ایران از کشورهای خلیج (فارس) و آنها از ایران چه می‌خواهند؟ پاسخ به این سوال بسیار سخت است؛ زیرا دو طرف خواسته های مبالغه آمیزی دارند که وارد چارچوب اتهام پراکنی و پیش بینی درباره اهداف توسعه طلبانه و جنگ حاکمیت می‌شود. گفتگوی آرام و رو در رو، بسیاری از علامت سوال ها را از بین خواهد برد. راه حل، گفتگوی صریح است که شاید هم به آشتی منجر نشود، اما صرف جمع شدن ایران و کشورهای خلیج (فارس) بر سر میز مذاکره، بازتاب مثبتی خواهد داشت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    5 1
    قدرتشو داره و میکنه.این که ناراحتی نداره
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    6 0
    این روزنامه طبق عادت مرسوم اکثر رسانه های کشورهای عربی ابتدا یک نیاز و عبارت کاذب خلق کرده و بعد سعی کرده ایران رو ترغیب به ورود به یک بازی بکنه که نتیجه اون هر چه باشه به ضرر ایران خواهد بود. اولا اینکه گفتگو ایران با کشورهای خلیج فارس یک تقلید و مشابه سازی از گفتگوها و مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک هست اما این بار مذاکراتی بر سر یک سری موضوعات نامشخص و کلی که فعلا معلوم نیست. دوم اینکه اگر ایران بخاد با اینها مذاکره ایی بکنه باید با هر کدام که لازمه جداگانه مذاکره بکنه و اینها در جایگاهی نیستن که بخواهیم با جمع نمایندگان چند شیخ نشین مذاکره کنیم و به جمع اونها اعتبار و آبروی بین المللی بدیم.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
      3 1
      البته اگه یک کارشناس رده پایین و کم سابقه وزارت خارجه ایران بخاد برای تمرین مذاکراه با خارجیها با جمع وزاری خارجه این شیخ نشینها مذاکره کنه میشه یه فکری براش کرد...
  • مهدی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    این خبر کذب و دروغه