ایرنا نوشت: 'پیتر جنکینز' نماینده پیشین انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی، ضمن استقبال از حمایت گسترده سناتورهای آمریکایی از توافق هسته ای وین گفت: این توافق خوب است و تا هنگامی که همه طرف ها به تعهداتشان عمل کنند، بخت زیادی برای ماندگاری دارد.

پیتر جنکینز دیپلمات بازنشسته انگلیسی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: اخبار هفته گذشته از واشنگتن، خوب بوده است، چون همان طور که شنیدیم تعداد سناتورهایی که حمایتشان را از توافق اعلام کردند، از مرز 42 تن گذشت و رئیس جمهوری (آمریکا) حال اطمینان دارد که اگر نیازمند وتوی قطعنامه باشد، اهرم لازم را در مجلس سنا دارد.
وی ادامه داد: اکنون مساله مطرح در واشنگتن این است که با افزایش تعداد دمکرات های حامی توافق، طرح (علیه توافق هسته ای) نمی تواند 60 رأی مورد نیاز برای ابراز نظر در خصوص توافق هسته ای را به دست آورد.
جنکینز افزود: در آن صورت این طرح تایید (به رای گیری گذشته) نخواهد شد و دیگر نیازی به اینکه رئیس جمهوری از حق وتویش، که به باور من وی به دلایل روشنی تمایل به این کار نداشت، وجود نخواهد داشت.
این سیاستمدار انگلیسی در پاسخ به اینکه اگر توافق هسته ای در کنگره تایید شود، آیا موانع دیگری بر سر راه دولت آمریکا برای اجرای تعهداتش خواهد بود یا نه، گفت: من اطمینان دارم دولت فعلی آمریکا در صورت تایید توافق تمایل دارد که تعهداتش را بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به نحو احسن اجرا کند.
جنکینز گفت: البته در اینجا دو مشکل مطرح است. اول اینکه مخالفان توافق در کنگره حتی اگر نتوانند علیه توافق قطعنامه ای را صادر کنند، تسلیم نخواهند شد.
وی افزود: هم اکنون صحبت هایی مطرح است که آنها درصدد هستند تا قوانینی را پیشنهاد کنند که می تواند برای توافق هسته ای تهدیدی به شمار آید، اما امیدوارم دولت (آمریکا) تمام تلاش خود را صورت دهد تا آن را خنثی سازد.
سیاستمدار اسبق انگلیسی در باره قوانین پیشنهادی گفت: فکر می کنم قوانین پیشنهادی شامل افزایش تحریم ها علیه ایران بر اساس آنچه به اصطلاح گزارش های تروریستی و نقض قوانین حقوق بشر از سوی ایران خوانده می شود، باشد.
جنکینز افزود: البته تمرکز اصلی آنها بر چیزی است که به اصطلاح موضوعات تروریستی خوانده می شود و احساسات و عواطف افکار عمومی را در واشنگتن براحتی برمی انگیزد.
وی همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از دیگر مشکلات در مسیر توافق هسته ای توصیف کرد و گفت: این یک مشکل جدی است. مشکلی که هیچ کدام از ما نمی توانیم در این مقطع راجع به آن پیش بینی کنیم. این موضوع بستگی بسیاری به آن دارد که چه کسی انتخاب خواهد شد.
جنکینز افزود: اگر رئیس جمهوری از حزب دمکرات انتخاب شود توافق در امان خواهد بود. همچنین اگر وی از جریان سنتی جمهوری خواهان باشد، احتمالاً باز هم توافق در امان خواهد بود، اما چنانچه رئیس جمهوری از جریان تندرو سیاسی جمهوری خواه آمریکا انتخاب شود، مساله می تواند حقیقتا نگران کننده باشد.
وی اضافه کرد: درصورتی که رئیس جمهوری آمریکا مخالف توافق هسته ای باشد، در آن صورت امیدوارم که به حرف متحدان اروپاییش توجه کند چرا که آنها تلاش خواهند کرد تا وی را از دست کشیدن از توافق منصرف سازند.

جنکینز همچنین در رابطه با سفر 'بنیامین نتانیاهو'، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به لندن گفت: من از انگیزه ابتدایی این سفر اطلاعی ندارم، اما گمان نمی کنم که به منظور ادامه بحث ها در مورد توافق هسته ای صورت گرفته باشد.
وی افزود: با این حال اکنون که این سفر رخ می دهد، تصور می کنم مساله توافق هسته ای میان نتانیاهو و کامرون (نخست وزیر انگلیس) مطرح شود و من از آقای نخست وزیر انتظار دارم به نتانیاهو توضیح دهد که چرا انگلیس فکر می کند که راه حل دیپلماتیک در مواجهه با نگرانی از فعالیت های سابق هسته ای ایران نسبت به راه حل نظامی کارآمدتر و در این مقطع زمانی تنها راه حل منطقی و ماندگار است.
این دیپلمات بازنشسته در بخش دیگری از این گفت و گو به تشریح موضع انگلیس در قبال جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: 'فکر می کنم که ما داریم به سیاستی بازمی گردیم که در زمان وزارت جک استراو، وزیر خارجه انگلیس در سال های 2001 الی 2006 غالب بود.
' آقای استراو به عناصر عمل گرا و معتدل در ایران که اکنون هم با روی کار آمدن حسن روحانی در قدرت هستند، متمایل بوده است'.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =