8 راهکاری که حسین موسویان در ایالت جمهوریخواهان آمریکا پیشنهاد کرد

سید حسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ایالت اوکلاهما که از مهمترین ایالت های جمهوریخواهان است، به اعضای این حزب هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حسین موسویان در نشست نخبگان ایالت اوکلاهما با اشاره به اعتقاد عمده جمهوریخواهان کنگره آمریکا مبنی بر اینکه که آمریکا باید توافق هسته ای را رد نموده و با اعمال فشار ها و تحریمهای بیشتر، امتیازات بیشتری از ایران بگیرد، گفت:

آمریکا ا استراتژی "فشار و تحریم بیشتر"را به مدت 8 سال در دوره ریاست جمهوری بوش و اوباما آزمود و دید که ایران با فشار و تحریم بیشتر، ظرفیت غنی سازی خود را بیشتر توسعه داد. عجیب است که اکثریت کنگره جمهوریخواه بدنبال تکرار همان تجربه شکست خورده هستند.

نشست نخبگان اوکلاهما به ابتکار روتاری کلوپ (تشکل گردآورنده نخبگان و بیزنسمن‌ها) این ایالت که قدیمی ترین و بزرگترین روتاری کلوپ جهان است با حضور بیش از 250 تن از افراد برجسته این ایالت تشکیل شده بود. ایالت اوکلاهما از پایگاههای مهم جمهوریخواهان آمریکاست.

معاون پیشین سیاست خارجی دبیر خانه شورای امنیت ملی ایران در این نشست گفت:

اگر هدف آمریکا شفافیت در برنامه هسته ای ایران است که توافق هسته ای در برگیرنده حداکثر شفافیت برنامه هسته ای در قالب معاهدات بین المللی است. اگر هدف آمریکا اطمینان از عدم ساخت بمب هسته ای توسط ایران است که این توافق محکم ترین و جامعترین راهکارهای پیشگیری از ساخت بمب هسته ای را مدون کرده به گونه ای که در تاریخ برنامه هسته ای جهان نظیر ندارد. به همین دلیل است که تمام کشورهای جهان بجز نتانیاهو از این توافق حمایت میکنند.

موسویان با یادآوری تاریخ 60 ساله گذشته روابط ایران وآمریکا وتشریح موارد مهمی از دلایل بی اعتمادیهای ایران به آمریکا گفت: توافق هسته ای اولین تجربه موفق مذاکرات مستقیم سطح بالای ایران و آمریکا، اولین قدم عملی در راه کاهش 36 سال خصومت و نهایتا گام اول اعتمادسازی بین ایران وآمریکاست.

سفیر پیشین کشورمان در آلمان در ادامه گفت: واشینگتن و تهران دارای اختلافات بزرگ و منافع مشترک بزرگ هستند. آمریکا معتقد است که ایران باید سیاستهای منطقه ای خود را تغییر دهد و ایران هم اعتقاد دارد که سیاست های آمریکا منطقه را به این فلاکت انداخته است. زیرا که آمریکادر 60 ساله گذشته از نظامهای فاسد دیکتاتوری در منطقه حمایت کرده که موجب تولید فقر و بیکاری و عدم توسعه در کشورهای عربی شده و در نتیجه عامل اصلی بی ثباتهای موجود در منطقه و فروپاشی جهان عرب میباشد. لذا این آمریکاست که باید سیاست خود را در منطقه تغییر دهد. در نهایت ایران قدرت منطقه و آمریکا هم قدرت جهانی است و بحرانهای جاری خاورمیانه هم بدون همکاری این دو قدرت تاثیرگذار حل و فصل نخواهد شد.
سخنگوی تیم پیشین هسته ای کشورمان در پایان این نشست، 8 پیشنهاد برای تعمیق روند تشنج زدایی در روابط ایران و آمریکا ارایه کرد:

1-اجرای کامل توافق هسته ای
2-توقف اقدامات خصومت آمیز
3-منزوی کردن جنگ طلبان
4-ادامه مذاکرات مستقیم
5-همکاری در زمینه های منافع مشترک
6-مذاکره در مورد اختلافات
7-تقویت روابط مردمی
8-تقویت روابط اقتصادی

وی در مورد روابط اقتصادی گفت: علیرغم دشمنی ها، ایران موانع قانونی علیه روابط اقتصادی با آمریکا وضع نکرد و این موانع از سوی آمریکا بوجود آمد. با اجرای توافق هسته ای و رفع تحریمها، ایران ظرفیت اجرای 500 میلیارد دلار پروژه در بخش انرژی در 5 سال آینده را خواهد داشت. زیرساختهای صنعت نفت ایران در حد بالایی از تکنولوژی آمریکاست و لذا آمریکا میتواند در پروژه های انرژی ایران مجددا فعال شود. گفتنی است ایالت اوکلاهمای آمریکا از ایالتهای مهم نفت خیز این کشور میباشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    9 2
    دمش گرم این ادم که یه نفری داره روشنگری میکنه تو امریکا. مسوولین که خوابن
    • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
      7 0
      ایشان هماهنگ با مسولان، این سخنرانی ها را انجام می دهند.
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    5 1
    بهر حال حرفش حسابه عمامه هم نداره