سمینار سازه های امن و مبحث 21 مقررات ملی ساختمان در ارومیه برگزار شد

رئیس اداره مدیریت بحران اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی : باید اصول پدافند غیر عامل در مراحل مطالعه، طراحی و اجرای هر پروژه به ویژه پروژه‌های ملی و مهم در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی ، علي قهرماني رئيس اداره مديريت بحران اداره كل راه و شهرسازي استان در سمينار سازهاي امن و مبحث 21 مقررات ملي ساختمان كه با حضور مسئولان اجرايي استان در سالن اجتماعات اداره كل راه و شهرسازي آذربايجان غربي برگزار شد گفت : با توجه به اينكه آذربايجان غربي داراي موقعيت جغرافيايي خاص است بايد اصول پدافند غير عامل در مراحل مطالعه، طراحي و اجراي هر پروژه به ويژه پروژه‌هاي ملي و مهم در نظر گرفته شود.

علي قهرماني خاطر نشان كرد : مقررات ملي ساختمان مجموعه اي است از ضوابط فني ، نظارت و اجراي عمليات ساختماني كه به منظور تامين ايمني ، بهره دهي مناسب ، آسايش ، بهداشت و صرفه اقتصادي وضع مي گردد .

وي افزود : مبحث بيست و يكم اين مقررات به رعايت الزامات پدافند غير عامل در طراحي ساختمانهاي گوناگون اختصاص دارد كه راهنماي جامع بخش هاي معماري ، سازه و تاسيسات برقي و مكانيكي بوده و بايد در كليه عمليات هاي ساختماني از قبيل تخريب ، نوسازي ، توسعه بنا ، تعمير و مرمت ، تغيير كاربري و بهره برداري رعايت شود .

رئيس مديريت بحران اداره كل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در ادامه به بخشي از محورهاي كاري و اقداماتي كه در زمينه پدافند غير عامل در كارگروههاي مرتبط با حوزه راه و شهرسازي در يكسال گذشته صورت گرفته است گفت : كنترل طرحهاي مطالعاتي مربوط به طرحهاي هادي ، جامع شهري روستايي در خصوص انجام مطالعات و تدوين ملاحظات مربوط به پدافند غير عامل در آنها ، نظارت بر رعايت دقيق ملاحضات و ضوابط پدافند غير عامل در شهرسازي و معماري در سطح استان ، شناسايي ، طبقه بندي و اولويت مراكز اشاره كرد .

وي تاسيسات مهم در حوزه راه و شهرسازي در سطح استان ، شناسايي مراكز و محل هاي اسكان اضطراري در سطح شهرهاي استان ، بازديد از رانش مناطق مختلف استان و انعكاس ميزان خسارت ارائه راهكارهاي و پيشنهادات و اقدامات لازم از جمله جابجايي روستاي گوگرد خوي و احداث راه ارتباطي آن توسط اداره كل راه و شهرسازي ، شناسايي و اقدامات لازم و در خصوص ترفيع نقاط حادثه خحيز و بحران ساز محورهاي مواصلاتي استان ، احياي پناهگاههاي استان و نظارت و پيگيري اجراي ملاحضات پدافند غير عامل از ديگر اقدامات اداره كل مي باشد .

در ادامه دكتر صفا پيمان استاد دانشگاه امام حسين (ع) تهران اظهار كرد : جايگاه معماري ، سازه و تاسيسات در سازه هاي امن شامل معماري ، تاسيسات ، انفجار مي باشد و ضرورت ايجاد سازه هاي دفاعي - نظامي تهديد انقلاب اسلامي از سوي قدرت هاي شيطان ، برتري غالب توانمندي تهاجمي دشمن و حفظ تسلط و فرماندهي بر نيروئهاي دفاعي را دارا مي باشد .

وي با بيان اينكه در ساخت و سازهاي مسكن بايد به طبقه بندي اماكن و تاسيسات توجه جدي شود گفت : بايد به طبقه بندي اماكن و تاسيسات حياتي ، اماكن و تاسيسات حساس ، اماكن و تاسيسات مهم ، اماكن و تاسيسات قابل حفاظت توجه جدي شود .

صفا پيمان افزود : وجود پله هاي غير ضروري در شرايط بحراني بر آسيب پذيري افراد در محيط اثر مي گذارد و جانمايي مناسب ساختمان در محوطه مي تواند تاثير مهمي بر كاهش آسيب پذيري آن داشته باشد .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =