واحد مرکزی خبر نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با سی ان ان گفت: من امیدوارم این توافق با ایران موجب رویکرد متفاوت قدرت های منطقه ای گردد.

فدریکا موگرینی در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان درباره اظهارات رئیس جمهور فرانسه در خصوص برعهده گرفتن میزبانی بیست و چهار هزار آواره گفت: من امیدوارم همه اروپا به همین شیوه پاسخ دهند. اکنون چند ماه است که کمیسیون اتحادیه اروپا به همه کشورهای عضو پیشنهاد کرده است به صورت متحد برای همبستگی با آوارگان اروپایی و جهانی اقدام کنند تا با این بحران فوری مقابله کنند. مشخص است که این بحران بزودی حل نمی شود و باقی می ماند. ما اروپایی ها هر چه زودتر آن را درک کنیم بهتر می توانیم با این بحران روبرو شویم وآن را مدیریت کنیم. بنابراین من از اظهارات فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه درباره پذیرش آوارگان استقبال می کنم و انتظار دارم دیگر کشورها نیز به این شیوه شجاعانه اقدام کنند.

این افراد آواره هستند و فقط مهاجران نیستند. بیشتر این افراد آوارگانی هستند که از سوریه، افغانستان و عراق آمده اند و افرادی هستند که با جنگ روبرو هستند و از جنگ فرار کردند و تلاش کرده اند جان خود را نجات دهند و ما مسئولیت و وظیفه اخلاقی و قانونی داریم تا از آنها استقبال کنیم.

امانپور پرسید شما ابراز امیدواری کردید که کشورها مانند آنچه که فرانسه و آلمان انجام داده اند اقدام کنند اما به این صورت نیست. دیدگاه بسیار متفاوتی درباره پذیرش این آوارگان در بین شرق و غرب اروپا وجود دارد. حتی انگلیس همان مقداری را که گفته بود پذیرفته است و بیشتر نخواهد پذیرفت.

فدریکا موگرینی گفت: نکته این است که تاکنون همه کشورهای عضو بدون استثنا درک می کنند که این بحرانی است که فقط یک کشور با آن روبرو نیست بلکه همه اروپا با آن روبرو است و این مسئله حتی فقط به اتحادیه اروپا مربوط نیست. حتی کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند مانند منطقه بالکان نیز با این بحران روبرو هستند. بنابراین مطمئنا ما نیاز به واکنش اروپایی ها داریم. سیستمی که ما در چند ماه گذشته ایجاد کردیم تصمیم داوطلبانه برای پذیرش آوارگان بود که این سیستم ثابت شد که ضعیف است و واقعا نتوانست به اقدامات فوریتی که باید در پیش می گرفتیم،پاسخ دهد.من معتقدم همه محدودیت آن را تجربه و ضرورت حرکت به سمت جلو را حس کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: شاید طرح بهتری وجود باشد. طرحی که ما قرار است پس فردا در استراسبورگ تصویب کنیم، شاید پیشنهاد تحریم بر اعضایی باشد که از طرح های تصویب شده تبعیت نمی کنند.ما قرار است فردا در کمیسیون تصمیم گیریم و پس فردا در استراسبورگ این تصمیمات به پارلمان اروپا ارائه می شود و مسلما همه اتحادیه اروپا یعنی شورا و پارلمان نیاز است حمایت سیاسی خود را از آن نشان دهند زیرا هر زمان با فاجعه بشردوستانه مانند این ماه روبرو می شویم توجه همه به بروکسل معطوف می شود و تقاضای اقدام دارند. زمانی که پیشنهادات برای اقدام از بروکسل به پایتخت بیست و هشت عضو می رود،آنها باید مسئولیت و تصمیماتی را بگیرند که منطبق با اظهارات رهبران آنها زمانی که شاهد تصویر مرگ افراد در دریا بودند،باشد. بنابراین علاوه بر بروکسل سران تمام گوشه و کنار اروپا باید تصمیماتی براساس احساساتی که ابراز کرده اند،بگیرند.

موگرینی گفت: این داستان غم انگیز است زیرا ما در مارس و آوریل به کشته شدن حدود نهصد نفر در دریای مدیترانه پاسخ دادیم و این موج غم و اندوه موجب تصمیمات و پیشنهادات قوی بروکسل شد. گاهی اوقات حتی سران سیاسی نیاز است به احساسات پاسخ دهند اما اگر ما نتوانیم متحدانه وسریع در برابر این فاجعه انسانی اقدام کنیم، چگونه می توانیم تصمیمات شجاعانه تر بگیریم. نکته این است که مردم، کودکان و زنان در دریا و زمین حتی اگر ما تصویر آنها را نبینیم،در حال مرگ هستند. ما باید به خاطر داشته باشیم که این فاجعه سالها است ادامه دارد و در ماهها و سالهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

ما بهتر است با آن به صورت منطقی برخورد کنیم. ما به همراه احساسات باید تصمیمات سیاسی قوی و منطقی بگیریم و همبستگی و مسئولیت خود را نشان دهیم زیرا اتحادیه اروپا دهه ها پس از جنگ جهانی دوم براساس تجربه آن جنگ که موجب شد بسیاری از ما اروپایی ها از اروپا فرار کنیم، ایجاد شد. ما باید داستان خود را به خاطر بیاوریم و براساس همان ارزش ها و اصولی رفتار کنیم که به ما اجازه داد این قاره را توام با صلح و رونق کنیم. ما ثروتمند و در صلح هستیم و وظیفه داریم افرادی را که از جنگ فرار می کنند نجات دهیم و از آنها محافظت کنیم.

مجری سی ان ان پرسید نخست وزیر مجارستان مانند شما فکر نمی کند. وی می گوید این مشکل آلمانی ها است. کشورهای خلیج (فارس) و کشورهای نزدیک این سوری ها که از جنگ فرار می کنند،تصمیم گرفتند هیچ آواره ای را نپذیرند. آمریکا و کانادا که کشورهایی بسیار ثروتمند هستند تقریبا هیچ آواره را نپذیرفتند.شما چه حرفی برای آنها دارید؟

فدریکا موگرینی گفت: نخست این که اجازه دهید درباره ترکیه فکر کنیم که میزبان دو میلیون آواره است. اجازه دهید به اردن فکر کنیم که میزبان تقریبا یک میلیون آواره است. اجازه دهید به لبنان فکر کنیم که میزبان بیش از یک میلیون آواره است. این تعداد براساس درصد جمعیت آنها میزان بسیار زیادی است. روشن است این بحران در اروپا است اما اول از همه این بحران منطقه ای در همه جا در اطراف سوریه و علاوه بر آن در لیبی و آفریقا است و روشن است که این بحران بین المللی و جهانی است. به همین جهت معتقدم اظهارات امروز بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد مهم است. مهم است ما هر روز با امور آوارگان سازمان ملل متحد همکاری نزدیک داشته باشیم زیرا باید در سطح جهانی با آن روبرو شویم.

برخی از کشورها دورتر از خاورمیانه نیز در حال برعهده گرفتن مسئولیت هستند و برای میزبانی این آوارگان پیشنهاد دادند. ما در سطح جامعه بین المللی باید با یکدیگر اقدام کنیم تا به جنگ درسوریه پایان دهیم. این تنها راه برای پایان دادن به وضع فاجعه بار میلیون ها نفر در داخل سوریه ،کشورهای اطراف سوریه یا اروپا یا جاهای دیگر که از جنگ فرار می کنند،خواهد بود.
فدریکا موگرینی گفت:من معتقدم آنچه که در وین در ماه ژوئیه به آن رسیدیم علاوه بر این که توافق در زمینه منع تکثیر است بلکه می تواند مسیری را برای قدرت های منطقه ای در اطراف سوریه باز کند تا رویکرد متفاوتی در پیش گیرند و به جامعه بین المللی برای حل بحران و جنگ در سوریه کمک کنند.

وی افزود: تنها راه برای حرکت به سمت جلو این نیست که اروپا یا آمریکا یا کشوری خاص طرحی خاص را بر روی میز قرار دهد.ما دهها طرح بر روی میز داشتیم. نکته این است که چارچوب منطقه ای و بین المللی در بخش های مختلف در سوریه ایجاد شود تا گذار به رهبری سوری ها صورت گیرد و در نهایت این کشور بتواند در صلح زندگی کند.بیش از چهار سال است که سوری ها با این وضع روبرو هستند و برای همه روشن است که اسد در کشور خود آینده ای ندارد اما در طرف دیگر همه احزاب باید راهی برای تعیین آینده کشور خود پیدا کنند.من قصد دارم این هفته با استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه دیدار کنم و معتقدم فقط از طریق گفتگوها به رهبری سازمان ملل متحد می توانیم تلاش واقعی را برای حل بحران و مناقشه در سوریه انجام دهیم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =