خانه ملت نوشت:سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت که هفتمین جلسه کمیسیون ویژه برجام امروز صبح تشکیل شد.

سيد حسين نقوي حسيني گفت: سعید جلیلی در بخشی از صحبت های خود گفت جمهوری اسلامی از حدود 100 حق مسلم خود از برجام و اسناد ضمیمه صرف نظر کرده است.
سید حسین نقوی حسینی با بیان اینکه میهمانان جلسه امروز آقایان جلیلی (دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده قبلی)، عباسی (رئیس سابق سازمان انرژی اتمی) و باقری بودند، اظهار داشت: پیرو جلسه قبلی که تاریخچه مذاکرات از نگاه جلیلی و همکارانش بررسی شد، در جلسه امروز محتوای برجام و قطعنامه 2231 دنبال شد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با استناد به صحبت های جلیلی ادامه داد: وی در ابتدا عنوان کرد شاخصه قضاوت و ارزیابی ما در برجام بر این اساس محدودیت ها و امتیازهای داده شده است. به این معنا که هر چه محدودیت‌ها کمتر شود، تحریم ها بیشتر لغو شود، قطعنامه‌های شورای امنیت بیشتر لغو شود، محدودیت‌های تحقیق و توسعه کمتر شود، از ذیل ماده 41 خارج شویم، بازرسی‌های ما کمتر شود نشان دهنده آن است که ما گامی به جلو برداشته‌ایم.

شرایط تحویل پرونده از جلیلی به ظریف

به گفته نقوی حسینی، جلیلی با طرح این سوال که اما باید دید آورده‌‌های ما چه بود؟ ادامه داد: جلیلی اشاره کرد که آیا تعداد سانتریفیوژها، راه‌اندازی فردو، پیشرفت 76% آب سنگین اراک، تبدیل راکتور تهران به تولید، 450 کیلو مواد با غنای 20%، تکمیل و بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر، صد تن آب سنگین، تبدیل قرص‌های سوخت به میله‌های سوخت و .... از جمله آورده‌ها و سرمایه‌های هسته ای تیم قبلی بود و ما در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم.

به گفته این رئیس سابق تیم مذاکره کننده از سوی دیگر داشته‌های راهبردی داشتیم که عبارت بودند از بی‌اعتبار کردن به کارگیری گزینه نظامی، ناامید سازی دشمن از تحریم‌ها، شکل گیری اقتصاد مقاومتی، ناامید سازی دشمن از فتنه 88، ثبات جایگاه منطقه‌ای ایران از جمله آورده‌های ما در این دوران بود و در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم.

جلیلی همچنین عنوان کرده که آورده‌های سیاسی ما در زمان تحویل پرونده پذیرش حق هسته‌ای ایران مطابق NPT، وادارسازی طرف مقابل مبنی بر کنار گذاشتن پس شرط‌ها در مذاکرات، عدم استثناء شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پذیرش مولفه‌های توافق خوب از طرف مقابل، حمایت به اتفاق کشورهای عدم تعهد از حق هسته‌ای، وادار کردن طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها مبنی بر پذیرش حق غنی سازی ایران و ... بود.

100 حقوقی که ایران از آن صرف نظر کرد

نقوی حسینی گفت: جلیلی معتقد است برای بررسی دقیق باید برجام، قطعنامه 2231 ، متن کامل برنامه بلند مدت و پیوست نقشه راه همکاری با آژانس باید مورد بررسی قرار گرفته شود. وی گفت مطابق بررسی که آنها داشتند، جمهوری اسلامی از حدود 100 حق مسلم خود از برجام و اسناد ضمیمه صرف نظر کرده است، مبنای نادرستی از برجام پذیرفته شده که قابل قبول نیست. از جمله استثناء شدن ایران، جایگزین شدن«اجازه» به جای «حق» ایران که در NPTتصریح شده است و پذیرش معیارهای غیر متعارف و بالاخره اینکه در برجام حتی از حقوق تصریح شده از توافق ژنو هم عقب نشینی می‌شود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    167 7
    تو 8 سال برو ببین قطر به کجا رسید و ما کجاییم اون اورده هاتون هم برای خودتون
  • یه کلید به دست قدیمی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    نمی دونم ولی، کم کم دارم یه جوری می شم نسبت به این دولت
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    154 7
    بابا بیخیالللللل.عمو جان تو اگه اینکاره بودی که ما تحریم نمی شدیم؛ بابامون در اومده.کجای کاری عمو
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    162 5
    گردش زمین به دور خورشید هم کار شما بود
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    140 7
    جلیلی درجلسه امروزحضورش بی معنی بوده تودوره قبلی که پرونده هسته ای تحت نظرجلیلی بودهیچ کاری نکردبرنامه ای روپیش نبردفقط دستاوردش این بودکه هی تحریم میشدیم ضمنافتنه88 چه ربطی به پرونده هسته ای داشته ،خوبه نگفته ثمره انقلاب اسلامی سال57 یاقطع نامه 598شورای امنیت دستاوردمابودهواقعا شرم آوره...
  • اسطقدوس زاده علیا NL ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    162 6
    جناب آقای جلیلی چرا تو هرچیزی که کم میارین زود ربطش میدین به فتنه ؟ چرا نمیتونید به اشتباهات خودتون اعتراف بکنید و بگید که با تصمیمات اشتباه نه فقط شما مردم و کشور عزیزمون رو در بدترین شرایط بعد از انقلاب حتی بدتر از دوران جنگ چون که در دوران جنگ مردم و دولت همدل و همزبون بودن قرار دادین ؟
  • شهروز IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    128 5
    این جلیلی نه شخصیت دلچسبی داره،نه تجربه وسابقه درخشانی ونه...نمیدونم اصولگراها به چی این آدم دل بسته اند؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    135 5
    حاصل کار شما، کش دادن مذاکرات برای چند سال و نا امیدی بیش از ۹۰٪ جامعه از شما و تیم تون بود. یادمون نرفته که شما هر وقت می رفتید مذاکره یا تحریم ها سنگین تر می شد، یا ارزش پول ملی کمتر می شد یا اینکه کلی بحث که دفعه بعدی کجا بریم مذاکره کنیم. شما به مردم جز ناامیدی، حس حقارت تو جامعه بین المللی و روز های سخت هیچ چیزی رو ندادید. تنها افتخارتون هم این بود ما ۶ تا کشور جمع کردیم با ما مذاکره کنند. مذاکره بی حاصل....
  • همایون IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    116 6
    فقط میتونم بگم خخخخخخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    142 5
    100 حقوق ملت یا 100 حقوق جبهه ی پایداری؟ اره خب لغو تحریم ها یکی از حقوق ها ی نقض شده دلواپس هاست،حقوقی به نام ملت به کام کاسبان تحریم.
  • پرا A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    9 1
    تو آورده هات دستیابی به حق تعیین محل بعدی مذاکرات رو فراموش کردی. آخه این خیلی مهم بود... خیلی