وزرای خارجه ایران و اسپانیا ظهر امروز در ساختمان شماره یک وزارت خارجه نشست خبری مشترکی را برگزار کردند. وزیر خارجه اسپانیا در این کنفرانس بارها بر لزوم گسترش روابط کشور خود با ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، نشست مطبوعاتی وزرای خارجه ایران و اسپانیا در حالی که قرار بود از ساعت ۱۱:۳۰ برگزار شود با یکساعت تاخیر آغاز شد. 

آقای ظریف در ابتدا ضمن خوش آمد گویی به همتای اسپانایی خود و هیئت همراه ابراز خرسندی کرد که برای دومین بار طی ماه های اخیر میزبان آقای گارسیا است. 

ظریف در ابتدای این نشست خبری گفت: زمینه های مختلفی با اسپانیا داریم و خواهان گسترش این همکاری ها هستیم. اسپانیا به عنوان کشوری که سابقه طولانی در رابطه با جمهوری اسلامی ایران داشته در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با ما دارای مشترکات زیادی است."

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکره درباره مسائل منطقه با همتای اسپانیایی‌اش گفت: "سایر وزرای ایران و اسپانیا بحث‌های مختلفی را منجمله در حوزه خط آهن، و همکاری در حوزه‌های حمل و نقل و سایر حوزه‌های مهم زیرساخت‌های را در دستور بررسی دارند."

وی افزود: در حوزه سیاسی زمینه های مختلفی برای گفتگو است چه در حوزه هایی که اشتراک نظر داریم و هم حوزه هایی که در آن اختلاف داریم. درباره بحران سوریه افغانستان یمن و عراق نیز صحبت کردیم.

وزیر خارجه اسپانیا نیز گفت: امروز شاهد حضور یک هیئت بلندپایه و بزرگ از اسپانیا برای گسترش روابط هستیم.

 وی با بیان اینکه بر اساس توافق هسته ای راه برای همکاری بین المللی باز شده است افزود: یک تفاهمنامه بر اساس مشورت های سیاسی مستمر بنا داریم امضا کنیم و راههای مختلف همکاری در تمام حوزه ها را بررسی می‌کنیم.

گارسیا-مارگالو ادامه داد: یکی از اهداف من از سفر به تهران علاوه بر گسترش روابط دو جانبه بررسی مسایل دو جانبه بالاخص بحران آوارگان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا تاکید کرد: متاسفانه این فاجعه انسانی که در منطقه به دنبال اقدامات گروه های تروریستی رخ داده تبدیل به یک بحران جهانی شده این بحران پناهندگان چهره اروپا را تخریب کرده است.

وی افزود: متاسفانه این حرکات تروریستی در خیلی از کشورهای منطقه آسیب زیادی به مردم زده است. 22 میلیون مردم سوریع نیازمند کمک های همه جانبه هستند.

وزیر خارجه اسپانیا گفت: دنبال حل مساله از طریق صلح آمیز هستیم. اتحادیه اروپا باید بر اساس اصول اولیه اخلاقی اهتمام بیشتری باید در این ارتباط داشته باشد.
گارسیا-مارگالو افزود: امیدواریم بتوانیم هر چه سریع تر تحریم های علیه ایران را در ارتباط با نهادهای بین المللی لغو کنیم. اسپانیا می‌تواند یک شریک خوب اقتصادی و سیاسی برای ایران باشد.

این مقام ارشد اسپانیایی تاکید کرد: ایران کشوری بسیار مهم است و جایگاه ایران برای کسی پوشیده نیست. دومین یا سومین کشوری که دارای منابع انرژی و نیز تولید ناخالص داخلی بالا است.
آقای گارسیا همچنین اظهار داشت: متاسفانه در سالهای گذشته و به دلیل تحریم ها ما مجبور شدیم روابط خود با ایران را محدودتر کنیم اما امروز خوشحالیم با حصول توافق هسته ای میان ایران و کشورهای ۵+۱ زمینه برای گسترش روابط دوجانبه فراهم شده است. 
وی با بیان اینکه بنای افزایش روز به روز روابط اقتصادی را داریم افزود: خوشحالیم که بر اساس توافق هسته ای راه باز شده است.

گارسیا-مارگالو در ارتباط با سهمیه پناهندگان سوری در اسپانیا نیز گفت: ما حداکثر تلاشمان را خواهیم کرد تا بتوانیم بیشترین تعداد آوارگان را پذیرا باشیم. نمی‌توانم اکنون از رقم صحبت کنم اما تلاشمان بیشترین رقم خواهد بود.

وزیر خارجه اسپانیا درباره وضع سوریه گفت: همیشه طرفدار دیالوگ و گفتگو هستیم. برای ما از سرگیری گفتگوها بسیار مهم است. به دنبال یک دولت آشتی ملی و سپس برگزاری انتخابات هستیم. آنچه مهم است در وهله اول برقراری صلح است.

ظریف نیز درباره بحران سوریه گفت: معتقدیم مشکل سوریه باید از طریق سیاسی حل شود. درباره رئیس جمهور سوریه فقط باید مردم تصمیم بگیرند.

وی تاکید کرد: کسانی که شرط و شروط درباره رئیس جمهور سوریه گذاشتند مسئول خونریزی ها هستند با شعارهایی که برخی همسایگان سوریه می‌دهند مشکل حل نخواهد شد بلکه باید حمایت از داعش متوقف شود.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =