پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نوشت: رییس جمهوری با اشاره به ارتباط و پیوستگی تحولات در دنیای امروز، خواستار همفکری و همکاری کشورهای جهان به منظور حل معضلاتی نظیر گسترش تروریسم و پیامدهای آن شد.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری در دیدار «لوبو میر زائورالک» وزیر خارجه جمهوری چک، از مداخله برخی کشورها در امور داخلی کشورهای دیگر و نگاه ابزاری به خشونت و تروریسم به عنوان دو مشکلی که پیامدهای منطقه ای و جهانی دارد یاد کرد و گفت : کشورهایی که دارای قدرت و امکانات هستند نباید بخاطر گسترش نفوذ منطقه ای و یا هر بهانه دیگری نظرات خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کرده و در مسایل داخلی آنها دخالت کنند.

رییس جمهوری، تبعیض و بی عدالتی، تحقیر نژادی، دینی و قومی و ناامیدی در دستیابی به یک زندگی مطلوب را از جمله دلایل گرایش و جذب جوانها به گروه های تروریستی دانست و اظهارداشت: گروه های تروریستی وقتی نمی توانند با منطق و استدلال مردم را جذب کنند از طریق ایجاد جو رعب ، وحشت و ترور خود را تحمیل می کنند.

دکتر روحانی افزود: در دنیای امروز معضلات منطقه ای در همان منطقه باقی نمی ماند و بلافاصله آثار آن در سایر نقاط دنیا نمایان می شود که اثر طبیعی و فوری آن آوارگی مردم بی‌پناه است.

رییس شورای عالی امنیت ملی، تجربه کشورمان در مقابله با گروه های تروریستی و همچنین حضور میلیونها پناهجو از کشورهای منطقه را خاطرنشان ساخت و گفت : جمهوری اسلامی ایران با وجود تنگناهای اقتصادی در مقاطعی از میلیون‌ها پناهجو پذیرایی کرده و این دولت با اختصاص 400 هزار صندلی شرایط را برای تحصیل فرزندان مهاجرین افغانی فراهم نموده است.

رییس جمهوری تاکید کرد: شناسایی ریشه های تروریسم منوط بر تایید این واقعیت از سوی همه کشورهاست که گروه های تروریستی ابزار خوبی برای پیشبرد اهداف نیستند و باید همه کشورها بر یکسان و مساوی بودن ارزش انسانها صحه بگذارند و برای کشته شدن هزاران شهروند سوری و عراقی همان قدر اهمیت قایل شوند که برای کشته شدن شهروندان آمریکایی و غربی ناراحت می شوند.

روحانی ادامه داد: اگر همه کشورها دارای حقوق برابر باشند، مداخله در امور داخلی کشورها محکوم شود و همه دست در دست یکدیگر با تروریسم مبارزه کنند، راه حل مبارزه با معضلات موجود دور از دسترس نیست.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قدمت مناسبات و ظرفیت های فراوان دو کشور در عرصه های اقتصادی ، علمی ، سیاسی و گردشگری، گفت : باید شرایط را برای حضور و مشارکت فعالانه تر بخش های خصوصی دو کشور ایران و چک به منظور تامین منافع مشترک فراهم کنیم.

روحانی افزود: ایران در سالهای اخیر در عرصه‌های علمی نظیر نانو ، آی سی تی و بیوتکنولوژی گام های بلندی برداشته است و شرکت های بسیار خوبی در ایران مشغول فعالیت هستند که می توانند با شرکت های چک در این عرصه ها همکاری داشته باشند.

رییس جمهوری، جاذبه های طبیعی و تاریخی دو کشور را زمینه خوبی برای توسعه گردشگری توصیف کرد و گفت: ارتباط ملت های دو کشور می تواند پایه خوبی برای تبادلات فرهنگی و سیاسی باشد.

وزیر خارجه جمهوری چک نیز در این دیدار با اشاره به علاقمندی کشورش برای گسترش همکاری ها با ایران در همه زمینه ها ، از حضور و مذاکره 60 کارآفرین و نماینده بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشورش در این سفر با همتایان ایرانی به عنوان شروعی برای گسترش مناسبات فیمابین یاد کرد و اظهارداشت : ایران دارای تاریخ ، تمدن و فرهنگ بی نظیر و مردمانی دانا و توانمند است و ما آمادگی داریم در چارچوب احترام و اعتماد متقابل در زمینه انتقال تجارب مختلف همکاری کنیم .

«لوبومیر زائو رالک» سپس با اعلام استقبال کشورش از توافق وین ، به نقش و جایگاه ایران در حل مسایل منطقه ای و جهانی اشاره کرد و گفت: توافق هسته ای میان ایران و 1+5 فضا را برای ایفای نقش بهتر ایران در منطقه و جهان باز کرده و جمهوری  چک معتقد است بدون حضور ایران نمی توان به یک راه حل سیاسی درباره تروریسم و معضل پناهجویان دست یافت.

وزیر خارجه چک آمادگی کشورش برای همکاری با ایران  در مسایل منطقه ای را یاد آور شد و خاطرنشان ساخت : کلید موفقیت در دنیای امروز همکاری و اتحاد همه کشورهاست . باید همه کشورها ابتدا با خشونت، ترور و رعب ابراز مخالفت کرده و بر حل مسایل از طریق مذاکره و منطق تاکید کنند و بدانند که همه راه حل ها مبتنی بر تکریم انسانها بدون تبعیض است .

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =