۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰

«هاینتس فیشر» رئیس جمهوری اتریش، با اشاره به اینکه ایران قدرت برتر منطقه ای است، تاکید کرد: ایران می تواند در دستیابی به راه حل پایان درگیری ها در سوریه، عراق و یمن نقش بسزایی در منطقه ایفا کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، فیشر در یادداشتی با عنوان «مسیر دوستی 160 ساله» خطاب به ملت ایران که روز دوشنبه در روزنامه ایران انتشار یافت، می افزاید: به دعوت دکتر روحانی رییس جمهوری ایران، از امروز -دوشنبه- به مدت سه روز به همراه هیأتی بلند پایه متشکل از مسئولان حوزه های اقتصاد، علوم و فرهنگ اتریش به ایران سفر خواهم کرد. از این دعوت بسیار خوشحال شدم. این دومین سفر من به ایران است.

نخستین سفر به ایران در سال 2000 میلادی (1379 خورشیدی) و به عنوان رئیس شورای ملی (مجلس) اتریش انجام شد. تاریخ روابط نزدیک دو کشور اتریش و ایران به بیش از 160 سال پیش بازمی گردد. در آن زمان استادان دانشگاه های اتریش در رشته های پزشکی و معدن به دعوت نخست وزیر وقت که امروزه نیز از وی بسیار به نیکی یاد می شود یعنی امیر کبیر به ایران دعوت شدند. این استادان در تأسیس نخستین مرکز علمی در تهران یعنی دارالفنون کمک کردند.

اتریش در سال 1872 (1251) نخستین نمایندگی خود را در تهران تأسیس کرد و ایران نیز شش سال بعد از آن به تأسیس نمایندگی در وین اقدام کرد. امروزه پزشکان ایرانی الاصل زیادی در اتریش مشغول طبابت هستند. این پزشکان از جایگاه والایی در جامعه اتریش برخوردار بوده و نقش بسزایی در سیستم سلامت اتریش ایفا می کنند.

از دهه 60 میلادی تاکنون سالانه بیش از یک هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های اتریش مشغول به تحصیل بوده و در حال حاضر نیز نزدیک به یک هزار و 500 دانشجوی ایرانی در اتریش مشغول به تحصیل هستند. مشخصه بارز دانشجویان ایرانی، سختکوشی بسیار و هدفمندی آنهاست.
میزبانی گفت و گو های گروه «E3+3» و ایران در وین برای اتریش ارزشمند بود. بنده از خاتمه مثبت مذاکرات و توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» استقبال می کنم.

یک بار دیگر نیز اثبات شد که با ممارست، مثبت اندیشی و اراده برای توافق در چارچوب دیپلماسی، دستیابی به نتیجه مطلوب در مذاکرات امکان پذیر است. امیدوارم نقشه راه پیش بینی شده در ادامه توسط تمامی طرفین و در تمامی ابعاد رعایت شود.
تلاش همگی ما باید برای ایجاد منطقه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه و خاور نزدیک باشد. اتریش تلاش های بین المللی در راستای این هدف را تقویت خواهد کرد. ایران به اتفاق 113 کشور دیگر ابتکار «تعهد بشر دوستانه» (Humanitarian Pledge) اتریش را که نسبت به پیامد های انسانی فاجعه بار سلاح های هسته ای هشدار می دهد و هدف آن تقبیح کردن، طرد و از بین بردن این گونه سلاح ها است، مورد حمایت قرار داد. جای امیدواری است که پس از پایان مثبت گفت و گو های هسته ای، راه حلی برای درگیری های خونین سوریه، عراق و یمن نیز یافت شود.

ایران به عنوان قدرت برتر منطقه ای می تواند برای دستیابی به این مهم نقش بسزایی ایفا کند. آثار میراث فرهنگی و همچنین قدمت تاریخ و تمدن ایران، برای بسیاری از مردم اتریش جذابیت فراوانی دارد. انتظار می رود تعداد سفر های گردشگران اتریشی به ایران در سال های آینده به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یابد. صنعت گردشگری و مدارس عالی گردشگری اتریش آمادگی دارند دانش این بخش را در اختیار ایران قرار دهند.

ایران برای سالیان زیادی دومین شریک تجاری اتریش در خارج از مرز های اروپا به حساب می آمد. ایران، کشوری غنی از نظر منابع طبیعی و دارای جمعیتی بسیار تحصیل کرده است و هزاران سال است که این کشور، محل تلاقی مسیر های تجاری مهم محسوب می شود. در کنفرانس اقتصادی «ایران و اتحادیه اروپا، تجارت و سرمایه گذاری» که در روز های اول و دوم مرداد 1394 توسط ایران در وین برگزار شد، راه های سرمایه گذاری جالب توجهی معرفی شدند.

در مقدمه سفر من نمایندگان وزارتخانه های ایران و اتریش در تهران راه های همکاری آتی را مورد ارزیابی قرار دادند و اکنون نقشه راهی تهیه خواهد شد که بر اساس آن مقاصد مشترک را در بخش های انرژی، فناوری، محیط زیست، گردشگری، زیر ساخت ها، حمل و نقل، جنگلداری و محافظت در برابر بلایا، اجرایی نماییم. شرکت های اتریشی علاقه فراوانی دارند تا با مشارکت شرکت های ایرانی بتوانند از ظرفیت بزرگ بازار ایران بهره مند شوند.
یقین دارم سفر من به ایران دو ملت را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک خواهد کرد و از هم اکنون بسیار مشتاق انجام این سفر هستم.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =