تسنیم نوشت:نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی، در سخنانی ادعا کرد: ایران در مسیر خود برای دستیابی به سلاح اتمی قرار داشت و راهبردی برای متوقف کردن ایران وجود نداشت.

کلینتون در ادامه گفت: ایران در قابلیت‌های خود برای توسعه بمب اتمی در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش پیشرفت داشته است.

وی افزود: ایرانی‌ها پیش از آنکه جورج دبلیو بوش رئیس جمهور شود، به چرخه سوخت هسته‌ای دست یافته بودند، و پیش از آنکه اوباما رئیس جمهور شود سانتریفیوژهایی را نصب و به بهره برداری رسانده بودند. و زمانی که من در کنگره بودم، همه تلاش‌ها را انجام دادیم تا تحریم‌هایی را از طریق کنگره علیه ایران اعمال کنیم. ولی این مساله نیاز به توجه جهانی داشت. ما باید همه را با خود همراه می کردیم.

اظهارات کلینتون در شرایطی است که دیک چنی معاون سابق رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه سخنانی در مخالفت با کلینتون بیان کرده است.

چنی گفت: این دولت اوباما بود که به تهران اجازه داد سرعت غنی سازی اورانیوم و توسعه سانتریفیوژها را افزایش دهد. تعداد سانتریفیوژهای ایران تا سال 2009 میلادی و تحت نظارت اوباما، از صفر به 5 هزار دستگاه رسید.

کلینتون قصد دارد 9 سپتامبر یعنی 3 روز دیگر، سخنرانی مهمی را در خصوص توافق هسته ای ایران در موسسه بروکینگز انجام دهد.

کلینتون روز جمعه نیز در مصاحبه با ام اس ان بی سی تاکید کرد که گرچه توافق هسته‌ای ایران کامل نبست ولی بهتر از گزینه های جایگزین است. کلینتون قصد دارد در سخنرانی 9 سپتامبر به تفصیل در خصوص دلایل حمایت خود از توافق هسته‌ای صحبت کند. البته سخنرانی کلینتون از این لحاظ نیز اهمیت خواهد داشت که وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا چگونه می خواهد توافق هسته ای را اجرا کرده و ایران را پاسخگوی فعالیت های هسته ای خود نگه دارد و این مساله را به طور شفاف بیان کند که هیچ گزینه ای از روی میز برداشته نشده است.

کلینتون تاکید کرد: این یک توافق کامل نیست ولی یک گام مهم است. من فکر می کنم، مردم آمریکا می خواهند رئیس جمهوری داشته باشند که از دیپلماسی حمایت می کند حتی در قبال کسانی که دشمنان ما هستند و سعی کند تا به نوعی از تفاهم و درک مشترک دست یابد.

نامزد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من فکر می کنم یک رویکرد به مراتب بهتر از برخی سخنانی که همین امروز شنیدید وجود دارد. سخنانی که ظاهرا به دیپلماسی اعتقادی ندارد، اعتقادی به کار و تلاش سخت همراه با شرکای بین المللی ندارد، اعتقادی به دستیابی به بهترین توافق ممکن ندارد. ایران هرگز نمی تواند یک سلاح اتمی داشته باشد.

ایران و قدرت های جهانی پس از نزدیک به 2 سال مذاکره، 23 تیرماه به جمع بندی درباره مذاکرات هسته‌ای دست یافتند. حامیان برجام در آمریکا بر این باورند که این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد. رژیم بازرسی‌ها از تاسیسات ایران و محدودیت‌های اعمال شده بر ظرفیت غنی سازی اورانیوم، مهمترین استدلال حامیان برجام به شمار می رود. از سوی دیگر منتقدان خواستار بازگشت به میز مذاکره و اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه تهران هستند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =