ایلنا نوشت: عابد فتاحی نماینده ارومیه ماجرای حمله به علی مطهری در مجلس و نکات جالب دیگری از رفتار نمایندگان را تشریح کرده است.

رییس فراکسیون اهل سنت مجلس نهم اظهار داشت: در گیر و دار اعتراض‌ها و حمله نمایندگان به مطهری، ناگهان متوجه حضور آقای نعیمی‌رز نماینده رزمی‌کار لاهیجان شدم. به مزاح در گوش او گفتم «توان این‌که جلوی شما را بگیرم، ندارم٬ بگذار فعلاً مسن‌ترها و کسانی که بنیه ضعیف‌تری دارند را کنار بزنم».

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: نمی‌خواستم بگذارم آقای آقاتهرانی نطق مطهری را پاره‌کند، مگر آن‌که از روی جنازه‌ام رد شوند. آقای قاضی‌پور پیغام داد از ارومیه تماس گرفته‌اند و مسئله مهمی پیش آمده و من را با خود به گوشه صحن برد. وقتی کمی دور شدیم، ناگهان متوجه شدم احتمالاً می‌خواهند من را از صحنه دور کنند و بلافاصله بازگشتم و احساس کردم نمایندگان هر لحظه به آقای مطهری نزدیک‌تر می‌شوند. با عجله خودم را به آقای مطهری رساندم و از ایشان خواستم نطقش را پیش از آن‌که توسط دیگر نمایندگان پاره‌شود، به بنده بسپارد. در همین لحظه کریمی‌قدسی و آقامحمدی بار دیگر حمله کردند و نزدیک‌بود در اثر موج فشار، مطهری به زمین بخورد و من ایشان را در هوا گرفتم و تنها انگشتان دستش کمی جراحت برداشت.

اهم اظهارات فتاحی را در ادامه می خوانید: 

متاسفانه سرنوشت بسیاری از رای‌گیری‌های مجلس بر اساس نگاه جناحی و سیاسی نمایندگان و تغییر می‌کند. ما بارها شاهد بودیم،‌ برخی از نمایندگان به جای بررسی طرح‌ها و لوایح به دست دیگر نمایندگان نگاه می‌کنند و اگر عدد ۲ را با دست نشان‌دهند، رای مخالف می‌دهند و اگر عدد ۴ را نشان دهند، موافقت می‌کنند.

به گمان من ریزش در نمایندگان مجلس دهم بیشتر از هر دوره دیگری باشد و تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان امروز قادر به حضور در مجلس بعدی نباشند و دلیل آن هم برخورد بیش از حد سیاسی نمایندگان مجلس با مسائل مختلف است که تاحدودی موجب دلسردی و رنجش مردم از برخی از آنان گردیده‌است. از دیگر سو مردم تمایل بسیاری به انتخاب افراد معتدل‌تری دارند که به کشور و مردم توجه بیشتری دارند.

ترکیب مجلس دهم بیش از همه‌چیز به میزان مشارکت مردم و تعداد رای‌دهندگان بستگی دارد. ما در انتخابات‌هایی که در کشورمان برگزار می‌شود، همیشه یک قانون نانوشته داریم؛ اگر میزان شرکت‌کنندگان از ۵۶ الی ۶۰ درصد بیشتر باشد، جریان موسوم به اصلاحات پیروز خواهد بود و اگر میزان مشارکت کمتر از ۶۰ درصد باشد، اصولگرایان پیروز خواهند بود.

پس از تجربه فعالیت دولت‌های نهم و دهم و مجالس یک‌دست و تسویه‌شده اخیر که کارآیی بسیار اندکی داشتند، احساس می‌کنم قلع و قمع کردن افراد خوشنام و اصلاح‌طلبان معتدل توسط شورای نگهبان کمتر اتفاق می‌افتد. البته جلوگیری از ورود افرادی که از هر دو طیف سیاسی کشور با تندروی‌های بیش از حد، در روند کار مردم و مجلس اخلال ایجاد می‌کنند، حق شورای نگهبان است.

اگر احساس کنم،‌ باتوجه به نسبت جمعیتی استان آذربایجان غربی و نزدیکی تعداد ترک و کرد و شیعه و سنی، افرادی که درک درستی از مسائل استان دارند،‌ در رقابت انتخاباتی حضور ندارند و اگر احساس کنم این دوره هم می‌توانم از طرح مشکلات و اختلاف‌های قومیتی و مذهبی جلوگیری کنم، احتمالاً در انتخابات شرکت خواهم کرد.

ما نه در بُعد قانونگذاری مجلس خوبی داریم و نه در بعد نظارت. خیلی انتقاد می‌کنند که چرا نمایندگان در رای‌گیری‌های داخل صحن شرکت نمی‌کنند، اما مسئله اینجاست که وقتی نماینده‌ای اساساً شناختی از مسائل ندارد، چگونه رای بدهد و به این ترتیب مجلس، تبدیل به یک مجلس ممتنع می‌شود٬ بنابراین طبیعی است رد صلاحیت‌های گسترده وزن مجلس را پایین می‌آورد.

ما نمایندگانی داریم که بعد از ۴سال هنوز آیین‌نامه داخلی مجلس را نخوانده و هنوز حتی به موادی از قانون اساسی که به مجلس و کار نمایندگان مربوط است، اشراف ندارند.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام ES ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    38 1
    نماینده عزیز ومحترم.تا ملت درست انتخاب کردن را ندانند همین است.اگردرست انتخاب کنیم موفقیم.