ایسنا نوشت: مقامات سئول اعلام کردند، کره‌شمالی و کره‌جنوبی امروز (دوشنبه) مذاکرات در خصوص دیدار مجدد خانواده‌های جدا شده در پی جنگ کره در اوایل دهه 1950 میلادی را در یکی از روستاهای مرزی آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مذاکرات میان مقامات رقیب صلیب سرخ در روستای "پانمونجوم" پس از آن انجام شد که آنها اوایل ماه جاری میلادی به توافقی دست یافتند که تنش‌ها در خصوص ایجاد جنگی جدید بین دو کره را متوقف کردند.

این بن بست به دنبال آن صورت گرفت که یک انفجار بمب از سوی پیونگ یانگ دو سرباز کره جنوبی را زخمی کرد.

دیدار مجدد خانواده‌های جدا شده در پی جنگ کره از اوایل ماه جاری میلادی صورت نگرفته است. اکثر این افراد در سن 70 سالگی یا مسن‌تر هستند و می‌خواهند قبل از مُردن اقوام و خویشاوندان خود را ببینند.

بسیاری از مردم کره حتی نمی‌دانند که آیا خویشاوندان خود در طرف دیگر مرز هنوز هستند یا خیر چرا که دولت‌های دو کره اغلب ارسال نامه، تماس تلفنی یا ایمیل را ممنوع می‌کنند. یک دیدار مجدد برنامه‌ریزی شده هنوز مساله تضمین شده‌ای نیست. دو کره تاریخ طولانی از ناکامی در این زمینه دارند.

برخی از تحلیل‌گران خارجی همچنان نسبت به روابط دو کره شک دارند چرا که گمانه زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کره شمالی به مناسبت هفتادمین سالروز تولد بنیانگذار حزب حاکمش یک ماهواره را پرتاب خواهد کرد.

پرتاب‌های مشابه گذشته باعث یک بن بست بین الملی شده چرا که کره جنوبی و دیگر کشورهای همسایه این مساله را آ‌زمایش‌هایی برای موشک‌های دوربرد تلقی کرده‌اند.

در دیدارهای مجدد خانواده‌های جدا شده در پی جنگ کره حدود 22 هزار و 500 شهروند کره‌ای شرکت داشتند اما براساس گزارش صلیب سرخ کره جنوبی هیچ یک از آنها فرصت دومی برای دیدار اقوام خود نداشتند.

مقامات کره جنوبی مدت‌هاست که خواستار برگزاری مرتب این دیدارها و توسعه افراد شرکت کننده در این دیدار شده‌اند اما کره شمالی نسبت به این اقدام نگران است چرا که معتقد است این اقدام کشورش را به روی نفوذ هرچه بیشتر کره جنوبی و تهدید سلطه حزب حاکم باز می کند.

روابط کره شمالی و کره جنوبی با وجود توافق موقت صلح از زمان جنگ کره در سال 1950 تا 1953 میلادی متشنج است.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =