تسنیم نوشت: جیمز لنکفورد، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی مخالفت خود را با برجام اعلام کرد.

در همین رابطه، لنکفورد اعلام کرد: «روزنه‌های این توافق آنقدر بزرگ هستند که می‌توان با کامیون وارد آنها شد. من نمی‌توانم از این توافق حمایت کنم. ما در روزهای آتی با یکی از موضوعاتی روبرو می‌شویم که تبعات زیادی برای ملت ما دارد. این موضوع به توافق اتمی ایران باز می‌گردد. برخی افراد می‌خواهند که این موضوع را به اختلافات حزبی مربوط کنند. این موضوع به اختلافات حزبی مربوط نمی‌شود. این موضوع به امنیت ملی کشور ما و همچنین امنیت جهان مربوط می‌شود. سنا پیش از این جلسات پرسش و پاسخ فراوانی درباره موضوع اتمی ایران و این توافق ویژه برگزار کرده است. کمیته نیروهای مسلح و کمیته روابط خارجی سنا جلساتی در این خصوص برگزار کرده اند. من درباره این توافق با جک لو وزیر خزانه داری، ارنست مونیز وزیر انرژی و جان کری وزیر خارجه شخصا دیدار کرده‌ام».

این سناتور جمهوری‌خواه گفت: «من این توافق و بخش‌های محرمانه آن را با جزئیات کامل بررسی کرده‌ام. امیدوار بودم که بتوانم به اطلاعات مربوط به توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران درباره بازرسی‌ها و اینکه آنها چگونه انجام می‌شوند، دست پیدا کنم. توافق آژانس درباره این است که بازرسی‌ها چگونه انجام می‌شوند. من بارها و بارها به مقامات دولت آمریکا گفته‌ام که ما هیچ نقشی در بازرسی‌ها نخواهیم داشت. آنها به ما گفتند که اطلاعاتی در باره بازرسی‌ها در اختیار آنها قرار داده شده است، اما آنها در واقعیت نمی‌توانند این موضوع را مشاهده کنند. آنها نمی‌توانند این موضوع را ببینند. من نمی‌توانم این موضوع را ببینم. موضوع عجیبی که مشاهده می‌شود این است که بخش پایانی توافق که می‌تواند جزئیات زیادی را به ما درباره بازرسی‌ها بدهد حقیقتا قابل مشاهده نیست».

این سناتور گفت: «زمانی که به ما توانایی راستی‌آزمایی داده نمی‌شود آنگاه مشاهده وجود اعتماد و راستی‌آزمایی همراه با هم کاری دشوار خواهد بود. زمانی که به ما توانایی راستی‌آزمایی داده نمی‌شود چگونه آنها می‌توانند راستی آزمایی کنند و آنگاه ما تا چه مقدار می‌توانیم به این جریان اعتماد داشته باشیم. کاخ سفید بارها و بارها به ما اعلام کرده است که اگر شما از این توافق راضی نیستید دو گزینه پیش رو دارید: یا باید گزینه جنگ باشد و یا اینکه راه حلی بهتر را فراهم کنید. من به همه می‌گویم که آرام باشیم. اجازه بدهید به این دو موضوع نگاه کنیم و ببینیم که کجا قرار داریم».

این مخالفت در حالی اعلام شده است که تاکنون 38 سناتور دموکرات با انتشار بیانیه‌هایی حمایت خود را از اجرای برجام اعلام کرده‌اند. به این ترتیب در صورتی که اکثریت جمهوری‌خواه سنا به برجام رأی منفی دهد، رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند این رأی را وتو کرده و سنا دیگر نمی‌تواند با دو سوم آراء (67 تن از یکصد عضو سنا) وتوی اوباما را رد کرده و مانع از اجرای برجام شود.

با این حال دموکرات‌ها همچنان تلاش دارند با کسب حمایت دستکم 41 تن از سناتورهای آمریکایی، از حربه فیلی‌باستر استفاده کند. براساس این روش، اعضای سنا بدون محدودیت در صحن سنا به ایراد سخنرانی پرداخته و با اطاله زمان، باعث اتمام مهلت رأی‌گیری سنا در مورد برجام شده و به این ترتیب عملا موضوع از دستور کار سنا خارج شده و کار حتی به رأی منفی اولیه سناتورها هم نمی‌رسد.

جمهوری‌خواهان در صورتی می‌توانند مانع از اجرای حربه فیلی‌باستر شوند که دستکم 60 سناتور از مجموع یکصد عضو آن به جمع مخالفان توافق بپیوندند و اعلام کنند که هرگونه بحث در مورد برجام کافی بوده و زمان مناسب برای رأی‌گیری فرا رسیده است.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =