ایرنا نوشت: 'هری رید' رهبر اقلیت سنای آمریکا تایید کرد دمکرات های سنا تلاش خواهند کرد از 'فیلی باستر' برای جلوگیری از رسیدن توافق هسته ای به مرحله ای که نیاز به وتوی 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا است، استفاده کنند.

روزنامه آمریکایی 'واشنگتن تایمز' در گزارشی به قلم 'استفان دینان' نوشت: هری رید در بیانیه ای تایید کرد که وی و هم حزبی هایش از حمایت کافی برخوردار هستند و این امر می تواند جلوی وتوی 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا را بگیرد و به اجرای توافق هسته ای منجر شود.
رهبر اقلیت سنای آمریکا افزود: اما استفاده از 'فیلی باستر' حتی می تواند یک کودتای بزرگتر باشد که قبل از جنگی طولانی و از لحاظ سیاسی بالقوه هزینه بر در خصوص وتوی رییس جمهوری، این روند را متوقف خواهد کرد.

این سناتور آمریکایی افزود: به تازگی به 'میچ مک کانل' رهبر اکثریت سنای آمریکا اطلاع دادم که پس از یک دوره مذاکرات قوی، دمکرات ها خوشحال خواهند بود که به طور مستقیم رای گیری نهایی درباره توافق هسته ای انجام گیرد. این مساله با بسیاری از اظهارات شما (مک کانل) مطابقت دارد که تاکید دارید مسایل مهم در سنا از مدتها قبل به کسب 60 رای نیاز داشته است. اکنون انتخاب با شماست.
واشنگتن تایمز نوشت: با حمایت 34 دمکرات از توافق هسته ای، اوباما تاکنون آرای کافی را برای تضمین وتوی قطعنامه مخالفان این توافق کسب کرده است؛ با این حال برای این که دمکرات ها بتوانند از فیلی باستر استفاده کنند به رای 41 سناتور نیاز است.

'مرکز سیاست دو حزبی' آمریکا تعداد حامیان توافق را 38 نفر اعلام کرد که 36 نفر از آنها دمکرات و دو نماینده دیگر مستقل با گرایشات لیبرال هستند.
فقط 33 سناتور مخالفت خود را اعلام و 29 تن دیگر هنوز موضع رسمی خود را اعلام نکرده اند؛ بیشتر آنها جمهوری خواهانی هستند که تلاش می کنند این توافق را به شکست بکشانند.
مک کانل از سال 2007 تا پایان سال 2014 که دمکرات ها کنترل سنا را برعهده داشتند، بارها از فیلی باستر استفاده کرد. وی تاکید داشت که مسایل مهم در سنا برای غلبه به فیلی باسترها به 60 رای نیاز دارند.
پس از جمع بندی مذاکرات جامع هسته ای در 23 تیرماه (15 ژوییه) در وین، ایران و 1+5، مقرر شد جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برنامه جامع اقدام مشترک یا همان «برجام» را در پایتخت های خود بررسی کنند.

قرار است «برجام» یا همان توافق هسته ای 11 سپتامبر ( 20شهریور ماه) در کنگره آمریکا بررسی شود. حامیان دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در تلاش هستند تا این توافق هر چه سریعتر از سد کنگره بگذرد و مراحل اجرایی آن آغاز شود.
با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در کنگره آمریکا، تصویب 'طرح عدم حمایت توافق هسته ای' تقریبا قطعی است؛ اما پس از آن اوباما این امکان را خواهد داشت که آن مصوبه را وتو کند.
'حمید بعیدی نژاد' رییس تیم کارشناسان هسته ای ایران که سالها در مقر نمایندگی ایران در نیویورک فعالیت داشته و از قواعد و قوانین آمریکا آگاه است، اخیرا در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره 'فیلی باستر'نوشته است: 'فیلی باستر' در نظام اجرایی قانونگذاری در آمریکا به تلاش سیستماتیک مخالفان اقلیت اطلاق می شود که با اتخاذ روشهای متفاوتی مانع از این می شوند که مجلس وارد مرحله تصمیم گیری بر روی طرح اکثریت شود و در واقع با این روش امکان ورود مجلس به مرحله تصمیم گیری نهایی را مسدود می کنند؛ این اقدام که همان 'آبستراکسیون' تلقی می شود و بطور سنتی از طریق روش های زیر صورت می گیرد:

١- طولانی کردن سخنرانی های نمایندگان فیلی باستر کننده بصورتی که زمان انجام رای گیری نهایی فرا نرسد.

٢-طرح پیشنهادات، اصلاحات و متمم های متعدد به پیش نویس مورد بحث،

٣-طرح کردن پیش نویس جدیدی با موضوعی جدید با استناد به اهمیت خاص موضوع آن و ٤-به تعویق انداختن جلسه نهایی تصمیم گیری.

اعضای فیلی باستر کننده از طریق این روش ها مانع اختصاص وقت مناسب برای تصمیم گیری نهایی روی لایحه مورد اختلاف می شوند. در سال های اخیر جمهوری خواهان خود با استفاده از این روش ها مانع تصمیم گیری مجلس پیرامون انتصاب بسیاری از کاندیداها برای پستهای حساس پیشنهادی دولت اوباما بوده اند. یکی از مهمترین فیلی باسترهای سال های اخیر در مجلس سنا به جلسه ششم ماه مارس 2013 مربوط می شود که طی آن یک سناتور جمهوری خواه در سخنرانی حدود 13 ساعته و با طرح سوال از دولت اوباما مانع رأی گیری درخصوص تأیید انتصاب پیشنهادی دولت جهت ریاست سازمان سیا شد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =