ایرنا نوشت: پایگاه خبری محیط الیمن به نقل از یک شاهزاده مخالف سعودی نوشت: محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان و فرزند پادشاه، گروهی را مامور کنترل حرکات و سخنان پدرش در سفر به آمریکا کرده بود.

این پایگاه خبری به نقل از نوشته این سعودی مخالف معروف به نام مجتهد در شبکه اجتماعی توییتر می افزاید: سفر شاه سلمان بن عبدالعزیز به آمریکا به دلیل وضعیت جسمانی، روحی و عقلیش، موجب اضطراب و نگرانی سیاسی فرزندش محمد بن سلمان شده بود.

به گفته مجتهد، محمد بن سلمان همه ارتباطات تلفنی با شاه سلمان را از مدت ها قبل تحت کنترل داشته و همه تماس ها بجز تماس های خانوادگی از همسر و فرزندانش را با شاه ممنوع کرده و همه ارتباطات تلفنی نیز ضبط شده و برای محمد بن سلمان فرستاده می شود.
در این خبر آمده است: شاه سلمان از انجام کارهای شخصی خود نیز ناتوان است و تمامی امور شخصی اش را محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد بر عهده دارد.

بر همین اساس، در سفر شاه سلمان به آمریکا، محمد بن سلمان گروهی از افراد را برای مرتب کردن و کنترل حرکات و سخنان ملک سلمان تعیین کرده که آنها تمامی مکاتبات، دستورات و افرادی که قرار ملاقات داشتند و نیز همه اطلاعات ورودی و خروجی برای شاه سلمان را تحت کنترل داشتند.

این شاهزاده سعودی می افزاید: اوضاع نابسامان جسمی و عقلی که شاه سلمان به آن مبتلا است موجب شده برخی حرکات که موجب رسوایی و سرافکندگی می شود، از وی سر بزند.
بنا بر تصمیم محمد بن سلمان برای جلوگیری از هرگونه کودتایی در این کشور، هیچ فردی از خانواده سلطنتی حق تماس با شاه سلمان را ندارد.
تغییرات سیاسی توسط شاه عربستان که دو پست حساس ولیعهد و وزیر امور خارجه را نیز در بر گرفت به حکومت «سلمان بن عبدالعزیز» امکان داد تا از قدرت شاهزادگانی که روی سنت های به جای مانده از بنیانگذار سعودی تأکید می کردند بکاهد و نوعی تغییرات مدیریت شده را به پیش ببرد.

تغییراتی که در روز انتصاب سلمان به مقام پادشاهی در درون حکومت روی داد و به برکناری شخصیت کهنه کاری چون «تویجری» منجر شد، نوعی اقدام پیشدستانه برای مهار مخالفت های درونی با سیاست های سلمان به حساب آمد. اقدام سلمان در زمانی که هیات های سیاسی برای شرکت در مراسم تدفین «عبدالله» به ریاض آمده بودند، شتابزده بود و از این رو ناظران سیاسی وقوع تغییرات گسترده تری را در آینده عربستان پیش بینی کردند.

اما برکناری ولیعهد، وزیر امور خارجه، رئیس رادیو تلویزیون و چهار وزیر دیگر شامل بهداشت، کار، آموزش و حقوق بشر در مدتی کمتر از یکصد روز پس از تغییرات اولیه و در اثنای جنگ یمن، تغییرات به وجود آمده را غیرطبیعی نمایان کرد.
در این بین، برکناری «مقرن بن عبدالعزیز» که حدود سه ماه پیش به این سمت انتخاب شده بود و انتخاب محمد فرزند سلمان به جای وی، به رغم آنکه تنها 27 سال سن دارد و فردی بی تجربه و ناوارد به امور حکومتی است نیز اعتراض خانواده سلطنی را دامن زده و هر لحظه انتظار حادثه ای در این کشور پیش بینی می شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    17 5
    مرده ی متحرک
  • بی نام RO ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    10 7
    علیرغم تمام این حرفها آنها بسیار جسورانه سعودی را اداره می کنند که با زوال عقلی سلمان و نپختگی محمد بن سلمان جور در نمی آید