واحدمرکزی خبر نوشت: نیویورک تایمز نوشت اقدامات روسیه در سوریه سبب نگرانی آمریکا شده است.

بر اساس این گزارش، روسیه تیمی پیشرفته از نظامیان را به سوریه اعزام کرده است و همچنین در حال برداشتن گام های دیگری است که به باور آمریکا ممکن است نشانه آن باشد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال برنامه ریزی به منظور گسترش قابل توجه حمایت های نظامی خود از بشار اسد رئیس جمهور سوریه است. اقدامات روس ها -شامل انتقال واحد هایی از خانه های از پیش ساخته برای صدها نفر و استقرار آن ها در یک فرودگاه در سوریه و انتقال ایستگاه پرتابل کنترل ترافیک هوایی به این فرودگاه- سبب پیچیده شدن تلاش های مکرر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای جلب حمایت پوتین در یافتن راه حلی دیپلماتیک برای درگیری های خونین در سوریه شده است.

روسها همچنین اجازه عبور هواپیماهای نظامی از حریم هوایی کشورهای همسایه سوریه را در ماه سپتامبر خواستار شده اند. مقامات آمریکایی اذعان کرده اند درباره نیات روس ها مطمئن نیستند اما برخی می گویند استقرار خانه های موقتی در سوریه نشان می دهد روسیه می تواند تا هزار مشاور نظامی یا دیگر پرسنل نظامی را در فرودگاهی در نزدیکی خانه اجدادی خانواده اسد در سوریه مستقر کند. این فرودگاه در نزدیکی لاذقیه شهری بندری در سوریه واقع شده است.

دیگر مقامات آمریکایی می گویند نشانه ای مشاهده نکرده اند دال بر این که روسیه قصد دارد شمار قابل توجهی نیروی زمینی در سوریه مستقر کند اما آنها می گویند انتقال واحدهای از پیش ساخته به سوریه، روس ها را قادر می سازد از این فرودگاه به عنوان پایگاه انتقال تجهیزات نظامی برای دولت سوریه یا احتمالا به عنوان پایگاهی برای حملات هوایی روس ها در حمایت از نیروهای بشار اسد استفاده کنند. تحلیلگران اطلاعاتی آمریکایی نیز محموله های کشتی ها را در روسیه زیر نظر گرفته اند تا دریابند چه تجهیزاتی به مقصد سوریه ارسال خواهد شد و یک مقام تخمین زد استقرار روس ها در سوریه ممکن است در نهایت سبب شود شمار نیروهای روس در سوریه به دو تا سه هزار نفر افزایش یابد.

یک مقام دولت آمریکا -در حالی که خواست نامش فاش نشود- اعلام کرد:‌ «برخی تحرکات نگران کننده در حال انجام است که شامل اقدامات لجستیکی و برخی اقدامات اولیه می شود.» او افزود هنوز این موضوع تأیید نشده است که شمار زیادی از سربازان، هواپیماها یا تسلیحات سنگین از روسیه وارد سوریه شده اند. سوریه یکی از مشتریان اصلی تسلیحاتی برای روسیه محسوب می شود و همچنین میزبان یک پایگاه نیروی دریایی روسیه در بندر طرطوس است. اما نگرانی های جدید از سوی تحلیل گران مسائل اطلاعاتی و همچنین انتشار خبرها و گزارش هایی در رسانه های اجتماعی در خاورمیانه سبب بروز برخی هشدارها در این هفته از سوی وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید درباره اهداف پوتین شده است.

جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «ما به طور منظم و بارها نگرانی خود را درباره حمایت نظامی روسیه از رژیم اسد اعلام کرده ایم.» او همچنین گفت: «ما همچنین اقدامات آنها را با دقت زیر نظر داریم. اگر صحت این گزارش ها تأیید شود اقدامات روسیه سبب تغییر جدی در روند درگیری ها در سوریه خواهد شد و تعهدات روسیه را در یافتن راه حلی صلح آمیز برای بحران این کشور زیر سوال خواهد برد.» کری در ماه مه به منظور دیدار با پوتین به سوچی رفت تا دریابد آیا دو طرف می توانند در باره سوریه با یکدیگر همکاری کنند یا خیر. در ماه اوت، کری در قطر نشستی فوق العاده و سه جانبه با حضور سرگئی لاوروف و عادل الجبیر همتاهای روس و سعودی خود درباره بحران سوریه دیدار و گفتگو کرد.

افزایش حمایت های نظامی روسیه از دولت سوریه می تواند از چندین جهت سبب بروز مشکل برای آمریکا شود. اگر هدف رئیس جمهور روسیه نه فقط حمایت از دولت سوریه بلکه شخص بشار اسد نیز باشد، این موضوع می تواند سبب بروز مشاجراتی درباره دیدگاه های کری در این باره شود که بشار اسد به عنوان بخشی از هر گونه راه حل سیاسی برای درگیری های سوریه باید از قدرت کناره گیری کند. مقامات دولت آمریکا می گویند اگر خلبانان روسی حملات هوایی انجام دهند، انتخاب اهداف ممکن است سبب وخامت اوضاع در سوریه شود.

حملات هوایی روسیه علیه (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش می تواند نوعی مداخله در عملیات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا محسوب شود که در حال حاضر در سوریه در حال انجام است . اما اگر روسیه گروه های شورشی را هدف قرار دهد که با بشار اسد مخالف هستند، می تواند گفت گروه های میانه رویی هدف قرار می گیرند که از سوی سیا و پنتاگون آموزش دیده اند. یک احتمال دیگر آن است که روسیه این اقدامات را برای حفظ منافع خود در بحبوحه سقوط دولت اسد انجام می دهد، اسدی که با تقسیم قدرت با مخالفان موافقت کرده است.

روسیه با گسترش نفوذ نظامی خود در سوریه ممکن است در موقعیت قدرتمندتری برای شکل دهی به نتیجه سیاسی اوضاع سوریه قرار گیرد زیرا با ترغیب اسد به تقسیم قدرت با مخالفانی که مسکو از آنها حمایت می کند، موقعیت نظامی اسد تضعیف خواهد شد. هنوز مشخص نیست آیا دولت اوباما دولت روسیه را بر سر اهدافش تحت فشار قرار داده است یا خیر. این در حالی است که برخی از مقامات اعلام کرده اند چنین گفتگویی احتمالا طی روزهای آتی انجام خواهد شد. روز جمعه در ولادیووستوک روسیه، پوتین گزارش ها را در این باره رد کرد که روسیه به منظور مبارزه در سوریخ نیروهای زرمینی به این کشور اعزام کرده است، رد کرد.

او در کنفرانسی خبری در اجلاس اقتصادی شرق گفت: «ما در پی یافتن گزینه های مختلفی هستیم اما تاکنون آنچه که شما از آن سخن می گویید در دستور کار نبوده است.» پوتین در عین حال گفت روسیه بر اساس قراردادهایی که تاریخ آن به پنج تا هفت سال پیش باز می گردد تسلیحاتی را در اختیار دولت اسد قرار داده است. او همچنین گفت مقامات سوریه باید بخشی از هم پیمانی جدید بین المللی علیه تروریسم باشند. رئیس جمهور روسیه گفت: «ما با تجهیزات خود،‌ با آموزش سربازان و تسلیحاتمان تقریبا حمایت هایی جدی از سوریه به عمل آورده ایم.

ما خواستار ایجاد نوعی ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی هستیم.» پوتین گفت این اقدامات در راستای مبارزه علیه افراط گرایی انجام شده اند و اسد باید در روند سیاسی ایفای نقش کند. پوتین خاطرنشان کرد:‌ «رئیس جمهور سوریه در حقیقت، با برگزاری انتخابات زودهنگام، انتخابات پارلمانی و برقراری تماس با مخالفان و مشارکت دادن آنها در دولت موافقت کرده است.» او دقیقا اشاره نکرد که منظورش از مخالفان چه کسانی هستند، هر چند که مسکو با مخالفان در تبعید که تحت حمایت دولت های غربی قرار دارند، مخالف است.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی که پادشاه این کشور را در سفر به آمریکا همراهی کرد، روز جمعه اعلام کرد کشورش در تلاش برای تأیید این موضوع است که آیا روس ها پیشنهاد ارائه کمک های نظامی مستقیم به سوریه را مطرح کرده اند یا خیر. او در عین حال درباره چشم انداز چنین رویدادی هشدار داد. عادل الجبیر در کنفرانسی خبری در واشنگتن اعلام کرد:‌ «اگر این موضوع صحت داشته باشد، این اقدام سبب افزایش جدی تنش ها خواهد شد.» جفری وایت افسر سابق آژانس اطلاعات دفاعی که در حال حاضر در موسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن فعالیت می کند، اعلام کرد اهداف پوتین مشخص هستند. او گفت: «همه این اقدامات نشان می دهد روس ها دست از حمایت رژیم اسد بر نداشته اند.»

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    31 2
    روسیه که میخواد با داعش مبارزه کنه برای چی باید باعث نگرانی آمریکا باشه این جز این معنی می ده که آمریکا دروغ میگه که در حال مبارزه با داعشه و بر عکس در حال حمایت از داعشه که اگر غیر از این بود هیچ وقت یک گروه تروریستی نمی تونست دو کشور رو اشغال کنه، آمریکا واقعاً فریبکاره، حقیقتاً آمریکا محور شرارت و ناامنی در جهانه، هنوز که روسیه در حال انتقال تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با داعشه و هنوز که عملیاتی نشده آمریکا در حال خط و نشون کشیدنه، این اگر حمایت آشکار و علنی از داعش نیست پس چیه
    • ایرانمهر A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      6 19
      این دو کشور و یا به عبارتی همه قدرتهای جهانی فقط و فقط بفکر منافع خود هستند و بس . کوچکترین اقدامی اگر انجام می دهند نه بخاطر انساندوستی ، بلکه برای رقابت با یکدیگر و پیشگیری از زایل شدن منافع خودشان است. همانطور که سالهاست ما داریم در اونجا هزینه می کنیم برای پیشگیری از خطرات امنیتی. و همینطور در عراق و ...
    • بی نام EE ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      28 1
      در جواب ایرانمهر : ایرانمهر همه دنبال منافع خودشون هستن ولی یک کشور مثل آمریکا به هر قیمتی حتی به قیمت حمایت از داعش ولی روسیه نه بر هر قیمتی و حمایت از رئیس جمهور مشروع و قانونی دولت سوریه، ایرانمهر بین این دوتا خیلی فرقه، حمایت آمریکا از داعش شرم آوره
    • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      0 0
      حمایت آمریکا از داعش بی شرمانه و منزجر کنندست
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    4 30
    سوریه بیش از 10ملیون اواره دارد ..روسیه استعمار گری بی رحم است .بازی با مهره اسدو....برای امتیاز گیری است
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      35 4
      آمریکا از داعش حمایت کرده، داعش وضع سوریه رو به اینجا رسونده بعد روسیه استعمارگره، اگر هم حرفت درست باشه و روسیه از مهره ی اسد استفاده کنه اشکال داره ولی آمریکا در حال استفاده از مهره ی داعش که تروریسته اشکال نداره
  • سام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    28 1
    داعش کوچکتر از ان است که امریکا نتواند انرا کنترل کند.امریکا خود اتش بیار معرکع شده.اقدام روسیه اقدامی بسیار سنجیده و هر چند دیر ولی در اوضاع متشنج سوریه بسیار موثر است.سپاه قدس نیز باید حضور خود را در سوریه رسمی و مستحکم تر کند .
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    27 2
    دم روسیه گرم، آمریکا خیلی کثافته
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    16 2
    کاربران خبرآنلاین اونایی که همیشه از سیاست های آمریکا دفاع میکنن از اینکه آمریکا این طوری آشکارا برای جلوگیری از مقابله با داعش در حال مانع تراشیه نمی خوان نظر خودشون و درباره ی موضوع به این مهمی اعلام کنن، یا اینکه حرفی برای گفتن ندارن
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    16 1
    از همون اول هم مشخص بود که ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش بهانه ای بود برای این که جلوی مبارزه واقعی با این گروه تروریستی گرفته بشه
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    11 1
    کاربرایی که از سیاست های آمریکا حمایت می کنن خیلی دوست دارم بدونم نظرشون در مورد این موضع گیری آمریکا که حمایت علنی از تروریست های داعشه چیه
    • غلام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      2 17
      فقط میتونم بهت بگم بازیچه
    • بی نام EE ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      14 1
      در جواب غلام : شمایی که می فرمائین من بازیچه ام فرض کنیم شما درست می گین ولی اشکال نداره بذار من بازیچه ی کشور و وطنم باشم ولی شما با بستن چشماتون به روی واقعیتی که آمزیکا در منطقه ی ما و جهان رقم زده و حمایت از سیاست های آمریکا بازیچه ی اونا نشدین، حالا دوست دارم چه شما بازیچه آمریکا باشین یا نباشین نظرتون رو درباره ی حمایت آمریکا از داعش بفرمائین، ولی قبل از این که نظر بدین لطفاً انصاف داشته باشین و این همه ویرانی و کشتار و آوارگی و ... مردم سوریه و عراق رو در نظر بگیرین
    • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      0 0
      غلام من منتظر نظرتم
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    17 1
    این رفتار آمریکا نشان دهنده ی پایبند نبودن آمریکا به قوانین بین المللی و پیش بردن سیاستش بوسیله ی زور و ارعاب و بی احترامی به جامعه ی بین المللیه