ایرنا نوشت: احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه در نشست وزیران اقتصادی و روسای بانک های مرکزی گروه 20 در آنکارا، با تاکید بر اینکه کشورش تاثیرات ژئوپلیتیک را از نزدیک حس می کند، گفت: چند دولت در منطقه از مدیریت کشورهای خود عاجز هستند.

به گزارش ایرنا، نشست وزیران اقتصاد و روسای بانک های مرکزی G20 در سومین روز از مجموعه نشت های کنفرانس B20 ترکیه برگزار شد.

داوداوغلو در سخنان مبسوط خود با تاکید بر اینکه ترکیه تنش ژئوپلیتیک در منطقه را از نزدیک حس می کند، گفت: در اطراف ترکیه 7-6 دولت وجود دارند که از مدیریت کامل کشورشان عاجزند و چون نمی توانند سیاست های اقتصادی خود را پیاده کنند، ترکیه نیز نمی تواند با این کشور تجارت خودرا توسعه دهد.
او با اشاره به بحران مالی جهانی برخاسته از آمریکا در سال 2008 میلادی گفت: این بحران موجب بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بحران هایی در شمار زیادی از کشورها شد که به دنبال خود حرکت های ملی گرایانه را نیز آتش زد.
نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه بی ثباتی سیاسی در کشورها به موازات بحران های اقتصادی حرکت می کند، افزود: در دو سال اخیر بهبودی در اقتصاد کشورهای پیشرفته به چشم می خورد ولی کشورهای درحال رشد نتوانسته اند به تحرک و پویایی قبلی خود دست یابند.
وی تاکید کرد: تحقق هدف رشد دو درصدی گروه 20 برای سالجاری دشوار دیده می شود.
او با اشاره به پایان یافتن دوران جنگ سرد در سالهای 90 و افزایش ریسک های امنیتی به دنبال حملات 11 سپتامبر، گفت: همسو با بروز بحران مالی 2008، دنیا وارد دوره جدیدی شده است. اما بروز بحران اوکراین که از سوی هیچ کس پیش بینی نشده بود، ریسک بازگشت به دوران جنگ سرد را به وجود آورده است.
او گفت: اکنون دستور کار اولویت دار در جهان، افراط گرایی و تروریسم است. باید چگونگی مسدود کردن راههای تامین مالی تروریسم را به خوبی بحث کرد. کشور ترکیه با دولت هایی احاطه شده که نمی توانند کنترل کاملی بر کشورهای خود داشته باشند. سوریه، عراق، اوکراین، یمن، لیبی از زمره این کشورها هستند.
وی در ادامه با اشاره به کشته شدن کودکان سوریه ای در دریای مدیترانه گفت: اگر کودکان سوریه ای در خانه های خود امنیت ندارند، پس کودکان ما در آنکارا، پاریس، لندن و نیویورک هم در امان نخواهند بود. این کودکان نمی توانند منطقه ای که در آن متولد خواهند شد را انتخاب کنند. این سرنوشت است ولی تصمیمات ما و یا تصمیمات اشتباه ما آینده آنها را شکل می دهد.
وی در ادامه در توجیه وضعیت پناهجویانی که راهی کشورهای اروپایی شده اند، به راه حل هایی که در خصوص پناهنده های سوری وجود دارد پرداخت و گفت: شورای امنیت برای حفاظت از سوری ها در داخل سوریه، باید تصمیماتی اتخاذ نماید. در چهار سال اخیر در تلاش بودیم رهبران کشورهای جهان را به لزوم تشکیل منطقه امن در خاک سوریه قانع کنیم.
وی بدون اشاره به حمایت کشورش از تروریست های سوریه افزود: راه حلی پیشنهاد می کنیم که پناهجویان می توانند در خانه خود باقی بمانند و جلوی سیل عظیم پناهجویان گرفته شود. ولی هیچ کسی صدای ما را نشنید. شاید تصور کردند که به دنبال امنیت ملی خودمان هستیم. خیر، ترکیه قادر به حفاظت از مرزهای خود است. در صورت لزوم همه گروهک های تروریستی نظیر داعش و پ.ک.ک را مجازات می کنیم. ولی چه کسی از مردم سوریه حفاظت خواهد کرد؟ چهار سال است که هشدار می دهیم. می گوییم که اگر منطقه امنی نباشد، حوادثی نظیر سربرنیتسا روی خواهد داد.
او گفت: امروز روز همکاری است. همان طور که در گذشته عنوان کردم، این موضوعی جغرافیایی سیاسی نیست. سال گذشته در سخنرانی خود در بریزبن گفته بودم که بهترین راه برای دست یابی به صلح، اقتصادهای متصل به یکدیگر است.
داود اوغلو افزود: بله، اقتصاد بهترین روش برای صلح است ولی از سوی دیگر، سقوط اقتصادی نیز یکی از مهمترین عوامل در بحران های سیاسی و انسانی است.
کنفرانس «بی20» ( بخش خصوصی جی 20) سه روز پیش با شرکت بیش از هزار نفر از کارآفرینان بزرگ و صاحبان کسب و کار از 60 کشور جهان به میزبانی اتحادیه اتاق ها و بورس های ترکیه برگزار شد.
در این کنفرانس که به نوعی آمادگی برای کنفرانس سران گروه 20 در پائیز امسال در آنتالیای ترکیه است، علاوه بر کارآفرینان، صاحبان شرکتهای بزرگ جهان، وزرای اقتصاد و دارایی جی20 و روسای بانک مرکزی آنان نیز شرکت کردند.
هدف از تشکیل گروه جی 20، تأمین بستر لازم برای تبادل نظر غیر رسمی بین کشورها و تشویق و کمک به تأمین ثبات اقتصادی جهان عنوان شده است.
گروه جی 20 در پی نشستی در 25 سپتامبر 1999 میلادی در واشتنگتن شکل گرفت و شامل کشورهای چین، روسیه، آمریکا، انگلیس، اندونزی، هند، فرانسه، کانادا، برزیل، استرالیا، آرژانتین، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه و اتحادیه اروپا می شود.
ریاست دوره ای ترکیه بر گروه جی 20 از آذرماه سال گذشته آغاز شده است.
ترکیه در نوامبر سال جاری در آنتالیا میزبان سران کشورهای گروه است و علاوه بر سران عضو، اسپانیا، سنگاپور، جمهوری آذربایجان و کشورهایی که ریاست دوره ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن)، اتحادیه آفریقا و تشکل موسوم به شراکت جدید برای توسعه آفریقا را در سال جدید عهده دار هستند، به عنوان ناظر برای این اجلاس عالی دعوت کرده است.
در سالهای اخیر برای فعال سازی بخش خصوصی تشکلی به نام «بی20» که در واقع بخش خصوصی جی20 را نمایندگی می کند، شکل یافته است.
در کنار این تشکل، نهادهای مدنی موسوم به «سی 20» و نهادهای جوانان موسوم به «وای 20» در قالب فعالیت های جی 20 شکل گرفته اند.
هر کشوری که ریاست دوره ای این گروه را عهده دار می شود، یک اجلاس سران برگزار می کند و ترکیه در نظر دارد این نشست عالی را در 16-15 نوامبر آینده در آنتالیا برگزار کند.
تاکنون 9 نشست سران این گروه برگزار شده که ترکیه دهمین آن را برگزار خواهد کرد.
نهمین نشست ماه گذشته در بریزبن استرالیا برگزار شد که احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه در آن شرکت کرد. در این نشست، ترکیه به عنوان رییس دوره ای گروه جی 20 در سال 2015 انتخاب شد.
چین نیز از سوی اعضای گروه 20 موسوم به جی 20 به عنوان رییس دوره ای این گروه در سال 2016 انتخاب شد و در نتیجه اجلاس این گروه در سال 2016 در کشور چین برگزار خواهد شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    34 28
    چون این دولتها نمی توانند کشورشان را مدیریت کنند حتما نیاز به جناب داوود اوغلو ودولت وحزبش دارندکه کشورشان را مدیریت کندوبهشان کمک کند؟؟.دولت ترکیه با فرافکنی سعی دارد ذهنهای مردم را از مشکلات داخلی وتضییع حقوق مردمش با سیاستهای سرکوبگرانه حزب عدالت وتوسعه دور کند.داوود اووغلو به فکر به تخت نشاندن سلطان رجب اول بر تخت پادشاهی حکومت نوعثمانی تازه شکل گرفته در آسیای صغیرو احیای مستعمرات حکومت عثمانی که شامل اکثر کشورهای عربی می شود می باشد رویایی که فقط بشکل رویا باقی خواهد ماند ودر این میان تنها کاخ پادشاهی ساخته شده بدست رجب خان ایلخان واقعیت خارجی بخودگرفته است.
    • شاهرود A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      41 37
      ترکیه الگویی برای همه کشورهای اسلامی است.همگام با پیشرفت .در همه جوانبدموکراسی و ....کاملا نمونست.آون آزادی که تو ترکیه است اصلا قابل قیاس با همه کشورهای سرکوبگر منطقه تمام همسایگان ترکیه و اسلامی نیست.
    • فرهاد A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      26 36
      جناب شاهرود ترکیه فقط در یک چیز الگو هست و اون هم نسل کشی و کشتار و حمایت از داعشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    34 29
    آقای داووداوغلو تو که اصلا نمیتونی در همون ترکیه دولت تشکیل بدی دیگه چی میگی؟
    • کوروش IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      28 30
      همین حرفت نشان از دمکراسی و ازادی در ترکیه هست.وگرنه اگه میخواستن به زور مثل کشورهای دیکتاتور منطقه حکومت تشکیل بدن اونوقت خوب بود؟
    • قزوینی A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      40 35
      ببین شاهرود میدونی چرا نمیتونه دولت تشکیل بده؟ چون حزبش و احزاب قبلی حاکم ترکیه به قدری اقلیت بیست سی میلیون نفری کرد ترکیه و اقلیت چند میلیون نفری ارامنه ترکیه که قدمت اقامت اجدادشون در سرزمین فعلی ترکیه هم بسیار بیشتر از این مدعیان هست رو سرکوب کردن تا اونها هم در جواب این بلا رو در انتخابات به سرشون آوردن . حالا هی بیا بگو ترکیه و اردوغان و حزبش سرکوبگر نیست. همینهایی که شما دوستشون داری ببین چقدر دخالت و فتنه گری در کشورهای همسایه ترکیه کردن.