ایرنا نوشت: هفته نامه آمریکایی نیوزویک با اشاره به اختلاف نظر جدی جمهوری خواهان حامی لابی صهیونیستی آیپک با توافق هسته ای ایران و افزایش روزافزون تعداد حامیان توافق، این امر را نشانه تضعیف قدرت و نفوذ این لابی بر کاخ سفید دانست.

تارنمای نیوزویک یکی از جدیدترین مطالب خود را به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) و تاثیر آن بر نفوذ آیپک، قدرتمندترین لابی صهیونیست ها در آمریکا اختصاص داده است. «جاناتان برودر» نویسنده دائمی این نشریه با اشاره به بحث و جدل شدیدی که بر سر توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا به راه افتاده است، نوشت:

«دمکرات ها و جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا همواره بر سر هرگونه مسئله مربوط به اسراییل اتفاق نظر داشته اند و همیشه لوایحی که مربوط به امنیت اسراییل می شد را با اکثریتی قاطع در کنگره تصویب می کردند. فرقی هم نمی کرد که این لوایح درباره تصویب تحریم های شدیدتر علیه ایران باشد یا حق دولت اسراییل برای دفاع از خودش. تا همین اواخر این روند در واشنگتن برقرار بود اما اکنون این وضعیت تغییر کرده است.»
نویسنده در این باره افزود: اکنون که کنگره می خواهد توافق هسته ای ایران را در ماه جاری (سپتامبر) به چالش بکشاند، هدفی که زمانی حامیان دمکرات و جمهوری خواه اسراییل را با یکدیگر همسو می کرد، حداقل و البته به طور موقت بین آنها شکاف ایجاد کرده است.
«نکته اینجاست که این گسست شکافی عمیق تر بین دمکرات های یهودی و آیپک بزرگترین لابی اسراییلی در آمریکا نیز ایجاد کرده است.»
برودر یادآور شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، تمامی سناتورهای جمهوریخواه، اکثر نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان و همه نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با این توافق مخالفند.
وی افزود: مخالفان استدلال می کنند که توافق وین راه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را هموار می کند اما، تعداد فزاینده ای از دمکرات ها با این نظر مخالفند. در واقع با توجه به تعداد سناتورها و نمایندگان دمکرات حامی توافق، به نظر می رسد که احتمالا تصویب این توافق قطعی خواهد بود.
وی درباره تاثیر این امر بر جایگاه آیپک و نفوذ تاثیرگذار و تعیین کننده آن بر ترتیبات و سیاست گذاری های داخلی و خارجی کنگره نوشت: برخی تحلیل گران اعتقاد دارند تصویب توافق می تواند به جایگاه آیپک صدمه می زند؛ لابی بانفوذ و قدرتمندی که سیاست های تند و خشنی دارد اما ملاحظات آن همواره مورد احترام کنگره بوده است.
«به همین خاطر، وقتی آیپک تابستان جاری برای سد کردن راه توافق، با صدها نماینده کنگره دیدار و برای این هدف، میلیون ها دلار برای تبلیغات تلویزیونی خرج کرد، عده ای گمان کردند که چه بسا این لابی اسراییلی توافق هسته ای ایران را به کلی نابود کند.»
نیوزویک همچنین خاطرنشان کرد، لابی آیپک که به شدت با توافق هسته ای وین مخالف است نه تنها با دمکرات های موافق توافق مواجه است، بلکه در میان هم قطاران خود نیز رقیب مخالف دیگری هم دارد.
«آیپک ادعا می کند که در خصوص مسائل مربوط به اسراییل، سخنگوی یهودیان آمریکایی است، اما در رقابت جاری برای جلب حمایت از (توافق) ایران، یک لابی دیگر طرفدار اسراییل نیز حضور دارد. لابی «جی استریت»، گرچه توان مالی اش بسیار کمتر از آیپک است، اما به بازیگری لیبرال و بانفوذ تبدیل شده که از توافق هسته ای حمایت می کند.»
«حداقل در حال حاضر می توان گفت که با توجه به افزایش احتمال تصویب توافق هسته ای ایران و پیروزی اوباما در این عرصه، لابی آیپک تضعیف شده و قدرت تاثیرگذاری سابق خود را بر تیم اوباما از دست داده است.»
نویسنده در همین راستا از قول «جرمی بن امی» رییس لابی اسراییلی اضافه کرد: منازعه کنونی بر سر توافق هسته ای ایران، این توهم را که در جامعه سیاسی یهودیان، نوعی اتحاد و یکپارچگی بی چون و چرا بر سر این دست مسائل وجود دارد، نقش بر آب کرد.
این نشریه پرتیراژ آمریکایی که به چندین زبان در چندین کشور دنیا همزمان منتشر می شود، یادآور شد که این نخستین بار نیست که آیپک در اعمال نفوذ بر سیاست خارجی کلان آمریکا ناکام می شود.
نویسنده به تلاش های بی حاصل این لابی صهیونیستی در سال های 1978، 1981 و 1991 در خصوص سیاست های کنگره نسبت به مصر، عربستان سعودی و اخذ وام تضمین شده برای تل آویو از واشنگتن اشاره کرد و افزود: البته در هر حالتی، روابط امنیتی آمریکا و اسراییل بسیار محکم و جدی است و تمامی تحلیلگران اتفاق نظر دارند که آیپک در خصوص دریافت کمک نظامی آمریکا به اسراییل با مشکلی مواجه نخواهد شد. با این حال، تیم اوباما احتمالا می تواند در خصوص توافق ایران روی حمایت سیاسی جی استریت حساب کند.»
نویسنده همچنین اقدام اخیر سناتور کی رک و لیندزی گراهام مخالفان بانفوذ توافق را یادآور شد که برای تصویب مجموعه ای از تحریم های غیرهسته ای جدید علیه ایران تلاش می کنند تا ایران این اقدام را نقض توافق از سوی آمریکا تلقی کند و از توافق عقب بکشد.
هفته نامه آمریکایی نیوزویک در انتها نوشت: گروهی از کارشناسان اعتقاد دارند که جمهوریخواهان، هرگز از تلاش برای نابود کردن این توافق دست نخواهند کشید و تمامی طرف ها بر سر این نکته اتفاق نظر دارند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =