جهانگیری:باید توانمندی همه گرایش‌های سیاسی را به کار گرفت/اقتصاد مقاومتی را برای پسا تحریم می خواهیم

ایسنا نوشت: معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما اقتصاد مقاومتی را فقط برای دوران تحریم نمی‌خواهیم بلکه در دوران بعد از تحریم آن را بیشتر می‌خواهیم.

اسحاق جهانگیری در جریان سفر یک روزه خود به استان کرمان در مراسم افتتاح فاز دوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه با اشاره به فعالیت واحدهای مختلف صنعتی در کشور اظهار کرد: خوشبختانه بخش‌های مختلف صنعتی در کشور به همت نیروهای متخصص و کاردان که جزو مهمترین سرمایه‌های کشور هستند به نحو مطلوب در حال تولید، سرمایه‌گذاری و توسعه و پیشرفت هستند.

وی با بیان این‌که «برای یک بنگاه مهم اقتصادی مانند مجموعه مس هیچ کاری ارزشمندتر از این نیست که محصول قابل رقابت از نظر کیفیت و قیمت تولید کرده و در این مجموعه توسعه مورد نیاز نیز اتفاق بیفتد»، به ظرفیت‌های و منابع معدنی موجود در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران به جهت ظرفیت مواد معدنی جز کشورهای ممتاز محسوب می‌شود و تنوع مواد معدنی در کشور بسیار زیاد است.

وی با تاکید بر این‌که «ایران روی کمربند مس اصلی دنیا قرار دارد»، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی که امروز در کشور وجود دارد، کاهش شیب اتکا به نفت است؛ چراکه در مورد موضوع نفت در مواقعی فشارهای سیاسی‌ای علیه کشورهای نفت‌خیز مانند تحریم‌های اخیر انجام می‌گیرد.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان با بیان این‌که «نقطه کلیدی تحریم‌های اخیر ، بودجه و اقتصاد کشور که به شدت به نفت وابسته است،‌بود» ادامه داد: زمانی که یک محصول به این میزان نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد، دشمن می‌تواند در مواقعی که می‌خواهد با نخریدن و حتی تحریم آن فشارهایی به آن کشور وارد کند. در همین راستا طی سال‌های گذشته همواره شاهد بوده‌ایم یکی از سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید داشتند، کاهش اتکا به نفت بوده است.

وی با اشاره به وجود منابع عظیم معدنی در کشور خاطرنشان کرد: یکی از منابعی که می‌تواند به کاهش اتکای اقتصاد به نفت کمک کند استفاده از معادن کشور است.

وی درعین حال با اشاره به تجدیدناپذیر بودن معادن معدنی اظهار کرد: یکی از اشتراکاتی که منابع معدنی و نفت و گاز دارند، تجدیدناپذیر بودن این منابع است. در همین راستا باید امروز از فرصت وجود منابع طبیعی استفاده کنیم تا اقتصاد کشور استقلال پیدا کند.

جهانگیری با تاکید بر لزوم اتکای اقتصاد کشور به کشورهای دانش بنیان گفت: اقتصاد ایران یک راه بیشتر ندارد و آن نیز متکی شدن به شرکت های دانش‌بنیان است. باید راهی پیدا کنیم که اقتصاد کشور بیش از آن‌که به منابع طبیعی متکی باشد به مغز و فکر انسان‌ها اتکا کند.

وی با تاکید بر این‌که «در طول سال‌های اخیر در بخش‌های علمی کشور ما موفقیت خوبی مواجه بوده است» خاطرنشان کرد: امروز بر اساس برخی ارزیابی‌هایی که مراکز علمی انجام می‌دهند ایران از نظر علمی رتبه شانزدهم قرار گرفته است. در این شرایط باید توجه داشته باشیم که متکی بودن اقتصاد به علم یکی از اصلی‌ترین جهت‌گیری‌های ایران است و اقتصاد و آینده کشور جز با توسعه علم و فناوری امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان این‌که «زمانی که یک سیستم متکی به فناوری‌های نو نباشد،‌منابع تبدیل به اخلال در پیشرفت کشور می‌شود» اظهار کرد: بیماری هلندی نیز به همین معناست. در تشخیص بیماری هلندی نیز می‌گویند زمانی که پول هنگفتی گیر انسان می‌آید و او با وجود این‌که نمی‌داند به چه صورت آن را سرمایه گذاری کند اقدام به استفاده از آن می‌کند، در آینده دچار گرفتاری‌هایی می‌شود.

جهانگیری همچنین به کاهش قیمت نفت در سال جاری و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اشاره کرد و با تاکید بر این‌که « امسال سخت‌ترین سال اقتصاد ایران است» گفت: دلیل این‌که امسال سخت‌ترین سال اقتصاد ایران است این است که ما در سال‌های گذشته ماشینی با حجم بار مشخص طراحی کردیم که این ماشین با نفت 100 دلار اداره می‌شد اما حال که قیمت نفت به 40 دلار کاهش یافته است روی این ماشین بار وجود دارد اما سوخت کافی وجود ندارد.

وی با تاکید بر این‌که «مصمم هستیم که به فضل الهی و با اتکا به نیروهای مردمی اقتصاد کشور را احیاء و دوباره شکوفا کنیم»، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که رکود و سختی‌ها از پیش پای مردم برداریم و بر این باوریم که این کار شدنی است و کار سختی نیست.

وی با اشاره به اقدامات دولت در کاهش نرخ تورم در طی دو سال اخیر با تاکید بر این‌که «در این رابطه خیلی شق و القمر عمل نکردیم» گفت:‌ توانستیم با راهکارهای داخلی نرخ تورم را به میزان 15 درصد برسانیم و همچنین اقتصاد را نیز به رشد مثبت تبدیل کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با بیان این‌که «اقتصاد مقاومتی را فقط برای دوران تحریم نمی‌خواهیم بلکه برای دوران بعد از تحریم نیز بیشتر از گذشته آن را می‌خواهیم» خاطرنشان کرد: باید به قدری اقتصاد کشور را مقاوم، استوار و پایدار کنیم که در مقابل همه نگاه‌های بیرونی بتواند مقاومت کند. بر این باوریم که این کار شدنی است و برای تحقق این امر بخش‌های خصوصی و همچنین مدیران کشور باید به صحنه بیایند.

وی با تاکید بر این‌که «هیچ‌کس نباید احساس کند که در دولت یازدهم عرصه کار بر او تنگ شده است»، اظهار کرد: دولت یازدهم به همه نیروهای توانمند در کشور با هر گرایش سیاسی احترام قائل است و برای او فرصت کاری ایجاد می‌کند.

وی همچنین با اظهار امیدواری از پیشرفت حرکت رو به رشد اقتصاد کشور در سال 95 گفت: پیشبینی می‌کنم که سال 95 یکی از بهترین سال‌های رونق اقتصادی کشور خواهد بود و برای تحقق این امر باید ابتدا سختی‌های کوتاه مدت و گذرا را تحمل کنیم، دولت نیز تدابیر خوبی در این زمینه اندیشیده است.

جهانگیری در پایان با اشاره به حضور و اشتیاق شرکت‌های خارجی برای همکاری با ایران گفت: امروز مشتاقان کار با ایران برای آوردن منابع خود به کشور در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند در این شرایط این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم با چه کسی همکاری کنیم و از منابع کدام کشور و شرکت خارحی استفاده نماییم و همچنین این منابع را به چه میزان وارد کشور کنیم و این کارها بر پایه برنامه‌ریزی دقیقی انجام خواهد شد.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =