این روزها پرکارتر از همیشه شده اند. یک روز گردهمایی دبیران، روز دیگر نشست اعضای استانی و روز دیگر همایش وحدت اصولگرایانه (هرچند تنها با سه تشکل اصولگرا!) برگزار می کنند.

زینب صفری: سخن از ائتلاف سه گانه موتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران و نو اصولگرایان جبهه پایداری است. ائتلافی که در زمان حیات بزرگان موتلفه از جمله مرحوم عسگراولادی، بعید و دست نیافتنی به نظر می رسید؛ اما حالا تصمیمات نسل جوانتر موتلفه این تشکل سنتی طیف راست را در کنار نواصولگرایان تندروی پایداری قرار داده است.

شش ماه پیش بود که در نشست سه جانبه با حضور آقاتهرانی، محمدنبی حبیبی و حسین فدایی دبیران کل جبهه پایداری، مؤتلفه اسلامی و جمعیت ایثارگران، قرار بر شکل گیری ساز و کار حقوقی و سیاسی ائتلاف حداکثری میان این سه تشکل شد. (اینجا)

با اعلام این ائتلاف اولین واکنش ها از سوی باهنر دبیرکل جبهه پیروان روانه مرکز تصمیم گیری این ائتلاف نوپا شد. او با تاکید بر اینکه جبهه پایداری و جبهه پیروان مذاکره ای برای ائتلاف با یکدیگر نداشته اند گفت که ما در رابطه با ائتلاف اصول‌گرایان علاقمندیم که جامعتین محور و میزبان باشند و فعالان جریان اصول‌گرایی را دعوت کنند و به نظام‌نامه و اساسنامه نحوه همکاری برسند. (اینجا)

 اما همان روز که باهنر مشغول انتقاد تلویحی از تشکیل این ائتلاف بود، سومین نشست ائتلاف سه گانه با هدف «وحدت» اصولگرایان با حضور نمایندگان موتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جبهه پایداری انقلاب اسلامی برگزار شد. نشستی که در آن حاضرین برای رسیدن به وحدت، نه بر محوریت جامعتین که بر مثلث آيات محمد يزدي، محمدعلي موحدي كرماني و محمد تقي مصباح يزدي، تاكيد می كردند. (اینجا) جبهه پایداری تا اینجا توانسته بود دو تشکل دیگر اصولگرا را در پذیرفتن محوریت پدر معنوی شان یعنی آیت الله مصباح با خود همراه کنند. این همان اشاره ای است که مصباحی مقدم سخنگوی جامعه رحانیت مبارز در گفت و گو با خبرآنلاین داشت. جایی که گفت: پایداری ها سعی می کنند الگوی وحدت خود را به دیگران تحمیل کنند. (اینجا)

حداد و یادآوری کارشکنی جبهه پایداری در وحدت اصولگرایان

اما در ادامه تحرک این سه تشکل اصولگرا برای ائتلاف، این بار غلامعلي حداد عادل بود که طی سخنانی به اصولگرایان و به خصوص جبهه پایداری یادآوری کرد که در دوره های پیشین آنها بیشتر وحدت شکن بوده اند تا وحدت آفرین. آنجا که حداد عادل در نشست رابطین جامعه روحانیت مبارز و شورای همگرایی اصولگرایان با اشاره به موانع و نگرانی ها در خصوص وحدت اصولگرایان، بیان کرد: بنده یک مانع عمده را این می‌دانم که یک عده دوستان اصرار داشته باشند که ما باشیم و دیگران نباشند. در شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان بودم و قرار بود این جبهه 15 نفره باشد که یکی از اضلاع شرکت نکرد و علیرغم تلاش و اصرار همه ما آنها گفتند تا فلانی و فلانی هستند٬ ما شرکت نمی‌کنیم و ما هر چه گفتیم این شورا با محوریت مرد بزرگی چون آیت الله مهدوی کنی است٬ آنها قبول نکردند. (اینجا)

اما عزم سه تشکل پیش گفته جزم تر از آن بود که با این انتقادها قدمی عقب بگذارند. به همین دلیل دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی از دیدار دبیران کل پایداری، مؤتلفه و ایثارگران با دبیران جبهه پیروان و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در راستای وحدت اصول‌گرایان سخن گفت. محمدنبی حبیبی با اشاره به دیدار مؤتلفه، پایداری و ایثارگران با آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله مصباح یزدی این را هم گفته بود که سه تشکل ملاقات‌های خود را با آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله مصباح یزدی آغاز کرده‌اند و این ملاقات‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.(اینجا)

اما با ادامه برخی انتقادها از ائتلاف سه گانه و برخی اشاره ها به وحدت شکنی جبهه پایداری در دوره های قبل انتخابات اعضای این جبهه واکنش نشان دادند. از جمله صادق محصولی قائم‌مقام حزب پایداری در اجلاس دبیران استانی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به جلسات مشترک مؤتلفه اسلامی، ایثارگران و پایداری گفت: این جلسات پربار و پربرکت است اما برخی شیاطین هستند که نمی‌خواهند بگذارند اصولگرایان به وحدت برسند. و بعد در حالی که سایر گروه های اصولگرا بر محوریت جامعتین برای وحدت اصولگرایان تاکید می کردند محصولی به نمایندگی از دوستانش باز هم تاکید متفاوتی داشت:  آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و آیت‌الله مصباح در رأس وحدت اصولگرایی قرار داشته و نقش پدری دارند و فصل الخطاب آنها هستند. (اینجا) حتی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه هم گفت که تلاش‌هایی که سه تشکل مؤتلفه، پایداری و ایثارگران در باب همگرایی کرده‌اند حتماً به ثمر می‌نشیند و می‌تواند مقدمه‌ای بر وحدت تمام عیار جریان‌های اصولگرا باشد. (اینجا)

در همین حال اسدالله بادامچیان عضو دیگر موتلفه دراینباره گفت: فصل الخطاب ما در اختلافات جامعتین است البته برخی دوستان نامی از سایر علما هم آورده اند که ما با آن‌ها هم صحبت کرده ایم و به نوعی به توافق رسیده ایم. بنابراین مشکل فصل الخطاب ما هم حل شده و اصول ما هم تدوین شده است. (اینجا) جالب آنکه لطف‌الله فروزنده قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در اظهاراتی جلسات این تشکل با جبهه پایداری و موتلفه را به معنی وحدت کل اصولگرايان دانست. آنجا که گفت: وحدت اصولگرایان با جدیت توسط سه تشکل مؤتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری در حال دنبال شدن است و خوشبختانه چند اصل بین ما قطعی است. (اینجا)

هرچه بود بعد از جلسات مکرر و اظهارنظرهای مختلف بالاخره مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری اعلام کرد آیات یزدی، موحدی‌کرمانی و مصباح‌یزدی فصل الخطاب پایداری، ایثارگران و موتلفه در انتخابات شدند. او گفت که این ائتلاف برای رسیدن به چنین موضعی 500 ساعت وقت گذاشته‌ است. (اینجا)

بعد از آن هم فاطمه آلیا از نمایندگان عضو جبهه پایداری از گام بعدی این ائتلاف خبر داد و گفت: قرار است همایش استانی جبهه پایداری، حزب مؤتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران و رهپویان در تهران برگزار شود. افزوده شدن رهپویان به این ائتلاف سه گانه اتفاق تازه ای بود که آلیا در سخنانش به آن اشاره کرد. (اینجا)

در همین راستا دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت که قدر مسلم این سه تشکل قصد ندارند که سه لیست ارائه کنند و به دنبال تشکیل مرکزی هستیم که همه اصولگرایان در آن مرکزیت حضور داشته باشند و نام آن نیز فعلاً تعیین نشده و هدفش این است که اصول‌گرایان در این مرکزیت با ائتلاف کامل حضور داشته باشند. (اینجا) حبیبی همچنین پاسخی هم به منتقدین این ائتلاف داد و با دفاع از نزدیکی موتلفه به چبهه پایداری گفت که  اصولگرا، اصولگراست، تندرو و افراطی، معتدل و سنتی نداریم.(اینجا)

وقتی آيت الله مصباح محور وحدت می شود

اما این ائتلاف نوظهور در ادامه فعالیت های خود همایشی برگزار کرد که به رغم تبلیغات نخستین در آن و تاکید بر حضور چهره های مختلف اصولگرا، تنها سخنران آن آیت الله مصباح بود و آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین و آیت‌الله موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز در این همایش شرکت نکردند و تنها پیام صوتی‌شان در این همایش پخش شد. (اینجا) موضوعی که نشان داد اختلافات سایر گروه های اصولگرا با این ائتلاف به ویژه بر سر محوریت جامعتین به قوت خود باقی است.

به همین دلیل ارزیابی ها از فعالیت این همگرایی سه گانه در میان بخش های دیگر اصولگرا چندان مثبت نیست. از جمله مؤيد حسيني صدر ،عضو فراکسيون رهروان ولايت مجلس شوراي اسلامي  درباره محوريت آيات يزدي، مصباح يزدي و موحدي کرماني، گفت: بنده معتقدم آقاي مصباح يزدي به عنوان چهره اي در جامعه شناخته شده است که نظر مردم را در اولويت دوم مي داند. ايشان مي گويد برد راي مردم محدود است و نبايد در همه مسائل روي راي ملت تاکيد کرد اين درحالي است که وزن نظر مردم درجامعه افزايش پيدا کرده است لذا اين ترکيب يا سه ضلعي که براي وحدت اصولگرايان مشخص شده اند را بنده ناکام مي دانم و بعيد مي دانم در انتخابات موفق شوند. (اینجا) همچنین سيد شکر خدا موسوي، عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي  هم درباره محوريت آيت الله يزدي، مصباح يزدي و موحدي کرماني، گفت: متاسفانه در جريان اصولگرايي سابقه خوشي از وحدت بزرگان اين جريان نداريم. لذا اينکه درحال حاضر خوش بين باشيم مقداري دور از انتظار است چرا که در انتخابات رياست جمهوري 92 هم اين اتحاد شکل نگرفت. او تاکید کرد افرادي چون آيت الله مصباح يزدي بايد شرايط زمان و اوضاع کشور را در نظر بگيرند و مقداري از مواضع خود کوتاه بيايد و با ساير بزرگان اصولگرايي همراه شود. (اینجا)

حالا در شرایطی که بخش عمده ای  از اصولگرایان به ویژه جبهه پیروان خط امام و رهبري -متشکل از 14 تشکل اصولگرا- به رهبری محمدرضا باهنر به دنبال تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان با محوریت جامعتین هستند ساز مخالف تشکیل ائتلاف سه گانه پایدای، ایثارگران و موتلفه خاطرات وحدت شکنی جبهه پایداری در دوره های قبل را برای اصولگرایان زنده کرده است. خاطراتي که گوياي ارائه ليست موازي جبهه پايداري علي رغم تاکيد پياپي جبهه منحد اصولگرايان در آستانه انتخابات مجلس نهم است. پيش از آن نيز در جريان انتخابات مجلس هشتم، رايحه خوش خدمت ساز مخالف با سمفوني وحدت اصولگرايان کوک کرده بود.

27214

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام KR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    19 3
    وحدت با شورای نگهبان و وزارت کشور، تنها وحدتی است که اصولگرایان می توانند به آن برسند.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    4 3
    آقایون موتلفه رودست خوردن