ایرنا نوشت: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس نظرسنجی ها، اکنون ازدواج اولویت هفتم جوانان در کشور است.

محمد اسماعیل مطلق در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت در راستای ارتقای نرخ باروری مبتنی بر سلامت مادر و کودک در ارومیه افزود: در این نظرسنجی که از جوانان صورت گرفته پیش از ازدواج، اولویت های دیگری نظیر اشتغال و تحصیل مطرح شده که نشانگر بی توجهی نسل جوان به تشکیل خانواده است.

وی ادامه داد: اکنون بیش از 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور داریم که بخش قابل توجهی از آنان درحال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری هستند.

مطلق افزود: در سال های گذشته سن ازدواج به میزان زیادی در کشور بالا رفته بطوریکه این افزایش در میانگین کشوری حدود شش سال و در شهر تهران حدود 10 سال بوده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: اکنون متوسط سن ازدواج مردان به 26.7 سال و زنان به 23.4 سال رسیده که برای رشد نرخ باروری باید حداقل دو سال کاهش یابد.

مطلق از کاهش آمار ازدواج طی شش سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: در سال 93 افزون بر 724 هزار ازدواج در کشور ثبت شد.

وی همچنین با اشاره به کاهش نگران کننده نرخ باروری در کشور طی 30 سال گذشته افزود: در سال 62 متوسط نرخ باروری ایرانیان 6.8 برای هر زوج بود که این رقم در سال جاری به 1.8 رسید.

مطلق گفت: سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می رود که از این تعداد 410 هزار مورد به دلیل عدم ازدواج، 10 هزار فرصت به علت فوت همسر و 20 هزار فرصت نیز به علت طلاق است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، سقط جنین را یکی دیگر از موارد مهم کاهش نرخ باروری عنوان کرد و ادامه داد: یک میلیون و 730 هزار بارداری در سال رخ می دهد که از این تعداد یک میلیون و 550 هزار مورد منجر به زایمان شده و نزدیک به 180 هزار مورد با سقط خاتمه می یابد که این امر نشان از بالا بودن نرخ سقط جنین در کشور دارد.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش علل کاهش نرخ باروری در کشور را برشمرد و افزود: مشکلات ناباروری، نبود رضایت از زندگی مشترک، مشکلات اقتصادی خانواده ها از جمله مهمترین این عوامل به شمار می رود.

محمد اسلامی افزود: جمعیت ایران در 100 سال گذشته حدود 9 برابر شده و از 8.9 میلیون نفر به نزدیک 78 میلیون نفر رسیده و بررسی ها نشان می دهد که سالانه نزدیک به یک میلیون و 100 هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می شود ولی این روند در سال های اخیر با سرعت کمتری بوده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پدرام EU ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    88 49
    با این توقع بالا و وضعیت بد دخترا مگه میشه زن گرفت؟؟؟
    • بی نام AT ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      46 16
      شما لقمه رو اندازه دهن خودت برداری میشه
    • سلام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      22 53
      الکی مثلا من خیلی بی ایراد و پر از جنم و احساس مسئولیت و یه پسر خیلی خوش وضعیتم و ایده آل. بهانه ها طبق طبق ... . ریخته دختر کم توقع و خوش وضعیت منتها شما جلب شدید به اونا که میگی ،خوبا به چشمت نمیان. شما عینک بدبینی رو دربیار و همت کن برو خواستگاری اگه ته دلت بتونی بگذری از رویت اون وضعیت ها. انشالله که ازدواج میکنی خوشبخت هم میشی.
  • حمید RO ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    79 3
    کشوری که اینده ای ندارد،نیروی کار و نسل جوان هم نمی خواهد.پس به بچه هایمان خیانت نمی کنیم.بچه هایی که با به دنیا امدن نسل سوخته اینده خواهند بود.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    48 1
    بابام با بیکاری ووضع بد اقتصادی ازدواج نتیجه ای جز طلاق ندارد اول ادمها باید به بلوغ اجتماعی واقتصادی برسند بعدازدواج کنند
  • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    27 46
    باوجوداینهمه ازادی روابط ازدواج چه لزومی دارد؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
      26 3
      کو آزادی؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    44 10
    دختر ايراني ميخواد حقوقش برابر باشه در حالي كه خونه چند صد ميليوني ماشين چند ده ميليوني نفقه و همه خرجها به عهده پسره خانم عزيز اگه شما حقوق برابر ميخواي بايد نصف اين موارد رو به علاوه چند صد سكه مهريه رو تقبل كني
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    49 2
    گذشتگان باید پاسخگو باشند در عرض کمتر از یک قرن جمعیت کشور را نه برابر کردند باعث شدنددنسل ما با بیکاری واز بین رفتن سریع منابع وآبهای زیر زمینی روبرو باشد
  • حسین A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    74 20
    من بخدا همه شرایط ازدواج رو دارم خونه ماشین پول فقط حوصله دختر جماعت رو ندارم
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    18 11
    اقایییی که گفته دختر ایرانی حقوق برابر میخواد وبا مهریه هر وقت ارث و طلاق تمکین و ولایت و حضانت فرزند و مسافرت و اجازه اشتغال زن با شوهر و..... برابر شد بقیه چیزها هم برابر شود
  • مهدی IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    6 37
    اولویت اول من بچه دارشدنه