بررسی منافع عضویت ایران در سازمان شانگهای در نشست مطبوعاتی روسای جمهور ایران و قرقیزستان

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نوشت: رییس جمهور با اشاره به مذاکرات انجام شده بین هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قرقیزستان، بر تداوم و گسترش همکاری‌ها و توسعه همه جانبه میان دو کشور تأکید کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی و آلماس بیگ آتامبایف پیش از ظهر شنبه پس از مذاکرات هیأت‌های عالی رتبه ایران و قرقیزستان و امضای 8 سند همکاری میان دو کشور در نشست مطبوعاتی به تشریح دستاوردهای مذاکرات پرداختند.

دکتر روحانی با بیان اینکه در شرایط فعلی منطقه‌ای و بویژه پس از توافق برجام با شرایطی مواجه هستیم که می‌توانیم با کشورهای جهان و به خصوص کشورهای منطقه همکاری‌های گسترده‌تری از لحاظ اقتصادی و تجاری داشته باشیم، گفت: امروز ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و قرقیزستان وجود دارد که باید از آنها بهره‌برداری کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی قرقیزستان به گونه‌ای است که با ایجاد تاسیسات برق - آبی می‌توان به تامین برق مورد نیاز این کشور و برخی از کشورهای منطقه کمک کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران توانایی انجام این خدمات فنی و مهندسی را دارد و آمادگی داریم نیازمندی‌های قرقیزستان در ایجاد و توسعه راه‌آهن را تأمین کنیم.

دکتر روحانی یکی از راه‌های توسعه اقتصاد قرقیزستان را دسترسی به آب‌های آزاد دانست و تصریح کرد: در این راستا بندرهای جنوبی ایران از جمله بندر چابهار و بندرعباس قادرند تا کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان را به آب‌های آزاد متصل کند.

رییس جمهوری با اشاره به قرابت‌های فرهنگی میان ایران و قرقیزستان افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری بیشتر در زمینه علمی، فناوری‌های نوین، هنری، پزشکی و داروسازی و همکاری در جهت نزدیکی‌ ارتباط دو ملت به یکدیگر  است.

دکتر روحانی همچنین با تأکید بر تسهیل روادید و گشوده شدن راه‌های هوایی میان ایران و قرقیزستان، اظهار امیدواری کرد تا هر چه زودتر شاهد توسعه روابط گردشگری، ‌علمی و فرهنگی میان دو کشور باشیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید در زمینه مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌های دو کشور گسترش یابد، گفت: با توجه به رویکرد استقلال‌طلبانه دولت قرقیزستان می‌توانیم همکاری‌های خود را در این بخش افزایش دهیم.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به استقبال قرقیزستان از عضویت دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای این اقدام را به نفع دو طرف برشمرد و خاطر نشان کرد: با توجه به موارد امنیتی موجود در منطقه امیدواریم بتوانیم شاهد همکاری نزدیک‌تری جهت مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم باشیم.

رییس جمهوری با اشاره به جنایات و اقدامات تروریستی گروهک‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده در منطقه، بر ضرورت همکاری‌های نزدیک‌تر سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی برای مقابله با این اقدامات تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان برنامه 10 ساله‌ای برای توسعه روابط پیش‌بینی کرده‌اند که در آن همه موارد مورد نیاز برای توسعه و پیشرفت کشور، لحاظ شده است.

«آلماس بیگ آتامبایف» رییس‌ جمهوری قرقیزستان نیز در این نشست مطبوعاتی ضمن تشکر از دعوت رسمی و میهمان‌نوازی گرم دولت و ملت ایران از هیأت قرقیزستان، گفت: خوشبختانه امروز هیچ اختلافی میان ایران و قرقیزستان وجود ندارد و در مذاکرات مشترک میان مسئولان دو کشور بر این موضوع که روابط دو کشور باید از لحاظ کیفی به سطح جدیدی برسد، تأکید شد.

رییس‌ جمهوری قرقیزستان همچنین به مردم ایران بخاطر موفقیت در برنامه هسته‌ای تبریک گفت و افزود: مسلماً بدون وجود اراده سیاسی در ایران این توفیق امکان‌پذیر نبود.

وی بررسی ایجاد راه‌آهن مشترک از چین، قرقیزستان، افغانستان و ایران و نیز افتتاح خط هوایی میان ایران و قرقیزستان را از جمله مواردی دانست که در مذاکرات هیأت های عالی رتبه دو کشور مورد بررسی قرار گرفته است و خاطر نشان کرد: ما از توانمندی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ساخت نیروگاه‌های برق - آبی مطلع بوده و خواستار توسعه همکاری‌ها در این زمینه هستیم.

رییس جمهوری قرقیزستان گفت: ما همچنین از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای حمایت کرده و معتقدیم این اقدام می‌تواند به ارتقاء توان اقتصادی و سیاسی این سازمان کمک کند.

آتامبایف با اشاره به تبیین برنامه 10 ساله همکاری میان دو کشور خاطرنشان کرد: امروز با توجه به اینکه قرقیزستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شده، بازار بزرگی در این کشور ایجاد شده که تجار و بازرگانان ایرانی نیز می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =