توضیح زاکانی درباره مخالفتش با حضور بعیدی‌نژاد: نمی خواستم مناظره کنم

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس که گفته بود حضور مشترک با بعیدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی را «در شان خود» نمی داند، پس از واکنش های رسانه ای به اظهاراتش در مقام پاسخگویی برآمد.

به گزارش خبرآنلاين، ماجرا از آن قرار بود که برنامه گفت و گوي ويژه خبري پنجشنبه شب بر اساس  تيزرهايي که پخش کرده بود از عليرضا زاکاني رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس و حميد بعيدي نژاد عضو تيم مذاکره کننده هسته اي براي حضور در ميزگردي دعوت کرده بود تا به ابعاد بررسي اين توافق در مجلس بپردازد.

اگرچه بعيدي نژاد براي حضور در اين برنامه حاضر مي شود، اما زاکانی حاضر نشد رو در روی نماینده دولت بنشیند. او گفته بود: به خاطر رعایت شان مجلس تنها حاضر است به صورت تلفنی یکی از اعضای تیم مذاکره کننده را در بحث مشارکت دهد!

اين اقدام وي اگرچه با گذشت بعيدي نژاد روبرو شد و او گفت که وزارت خارجه به دنبال حاشيه نيست، اما همکارانش در مجلس به نماينده تهران به دليل اين توجيه خرده گرفتند. (اينجا و اينجا)

با گذشت يک روز، زاکاني در مقام پاسخگويي در قبال اين اقدامش برآمده و به مهر گفته است: «علت مخالفت من با حضور آقای بعید‌ی‌نژاد در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو، مصوبه کمیسیون ویژه بوده است که اعضا وارد مناظره‌ها نشوند و له یا علیه برجام، اظهارنظری نکنیم». نماينده تهران در حالي از مخالفت کميسيون متبوعش براي حضور در مناظره ها سخن گفته که حضور همزمان نمايندگان دولت و مجلس در يک برنامه تلويزيوني لزوما به معني مناظره نبوده و مواضع دو طرف در قالب يک ميزگرد، قابل بررسي بوده است. 

همچنين او در حالي به مصوبه کميسوين برجام استناد کرده که پيش از اين اظهاراتش در مخالفت با متن برجام در فضاي رسانه اي منتشر شده بود. اگرچه تيزرهاي اين گفت و گو از حضور همزمان زاکاني و بعيدي نژاد خبر داده بودند اما رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفته بود که «از دعوت شدن بعیدی‌نژاد به اين برنامه اطلاع نداشته و در مسیر حرکت در ماشین با وي تماس گرفتند و گفتند قرار است بعیدی‌نژاد هم در گفتگو باشد». البته او نگفته که چرا به جاي آنکه حضور در اين برنامه را نپذيرد، ترجيح داده طرف مقابل را از برنامه حذف کند!

زاکاني ادامه داد: وقتی هم که در برنامه حضور یافتم، صحبت‌هایم به روش کار کمیسیون و استمداد از کارشناسان اختصاص داشت و اول برنامه هم گفتم که من، برجام را نقد نمی‌کنم، اما زمانی که مجری برنامه به صحبت‌های حضرت آقا در دیدار با نمایندگان خبرگان درباره موضوع لغو یا تعلیق تحریم‌ها اشاره کرد، من هم تائید کردم که هر کسی که برجام را یک بار خوانده باشد، به این مساله می‌رسد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در مجلس تصریح کرد: در همین راستا با اشاره به مقدماتی درباره تعلیق تحریم‌ها، مکانیزم لغو یا تعلیق تحریم‌ها و نیز وضعیت برگشت‌پذیری تعهدات طرفین را بر اساس برجام توضیح دادم و تاکید هم کردم که در مقام قضاوت نیستم و فقط مکانیزم اقدامات موجود در برجام را تشریح کردم.

زاکانی تاکید کرد: ما هیچ‌گونه تعارض و بگو مگویی با دوستان وزارت خارجه نداریم، اما وارد فضای مناظره هم نمی‌شویم و من نیز از جریان‌سازی برخی رسانه‌ها در روز گذشته درباره این اتفاق تعجب کردم.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    150 5
    به فرض اين اقا هر كاري دلش بخواد مي كنه، اين سدا صيما چرا اختيارش رو داده دست كس ديگه.
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
      15 1
      این اقدام زاکانی نشون داد اینا مشکلشون متن برجام نیست بلکه با تیم موفق مذاکره کننده مشکل دارند.
  • محمود A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    لطفا طفره نرید آقای زاکانی . مردم پاسخ امثال شما رو در انتخابات مجلس همین امسال خواهند داد
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
      3 22
      آفرین آقای زاکانی که در هر حال قانون رو ملاک قرار دادی.
    • بی نام US ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
      5 7
      کدوم مردم؟؟منظورتون مخاطبای این سایته؟؟؟فقط مگه این سایت انتخابات برگزار کنه تا لیست شما رای بیاره
  • فاطمه A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    184 7
    جالب اینجاست که ایشون با این مشی و رفتار غیرمعتدل رییس کمسیون بررسی برجام نیز هستند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    188 8
    مردم عزیز تهران خواهش می کنم این آقا رو برای درور بعد انتخابات مجلس انتخاب نکنید.
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    147 7
    دم بعیدی‌نژاد گرم که با یک حرکت اخلاقی و شخصیتی و بدون صرف وقت زیاد دوستان دلواپس مجلس و صدا و سیما را خجل کرد
  • محمدرضا IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    160 5
    چون کم میاوردی نمیخواستی مناظره کنی . ولی اگر قراره مردانه برجام را بررسی کنی بهتر بود مناظره میکردی ...
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    120 4
    تعجب نکن عذرخواهی کن یعنی چه که اقای بعیدی درشان شما نیست. نماینده مردم یعنی ازخود مردم در هر رده ای.
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    121 3
    خیلی وقته این رسانه میلی شده. امروز هم به میل زاکانی. ملت دیگه عادت کردند
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    117 3
    عذر بدتر از گناه. والا آقای زاکانی که مداوم در حال نقد علیه برجام هست. و یجوری صحبت می کنند که انگار ما در گلستان بسر میبردیم و قراره برجام ما رو نابود کنه.
  • بی نام RO ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    88 3
    چون شما و دوستان هم فکرتان حرفی برای گفتن ندارید و اصولا تمام حرفهایتان غیرمنطقی و از سرکینه هست.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    99 3
    خودش می دونسته که نمی تونه و توان مناظره رو نداره
  • با نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    77 4
    استاد زاکانی رسانه ها حاشیه سازی نکردند رسانه ها یه خبر که واقعیت داشته رو منتشر کردند ملت هم واکنش داده،این همه به نام ملت صغری و کبری تو مجلس می کنید
  • محسن EU ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    5 1
    از دادن نظر شخصیم امتناع میکنم و فقط از مسئولین خبرآنلاین تقاضا دارم فیلم این گفتگوی ویژه خبری رو در سایتشون قرار بدن تا مشخص شه اظهارات ایشون صادقانه است یا خیر ؟
  • کویر A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    4 1
    باسلام افرین به اقای سرافراز که چنین مدیریت یکسویه دارد اخه ایشون انگار ازدولت طلبکار است لطفا سرانگشتی هزینه های تبلیغات صداوسیما رو حساب کنید راستی چرا مجلس تحثیق وتفحص صدا وسیما رارقم نمی زند چرا آقایان رسایی وکوچک زاده وزاکانی این موضوع را پیگیری نمیکنند
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    2 1
    وارد جریان مناظره نمی‌شوند چون تیمی که با 51 مذاکره کرده است و مذاکرات را به سرانجام رسانده است باید توی لالیگا بازی کند و حضرات به اندازه لیگ دسته دوی گوآم هم نیستند.
  • طاهر IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 1
    آقای زاکانی مواضع شما در قبال برجام کاملا مشخصه نمیخواد وانمود کنین حالا که رئیس کمیسیون بررسی برجام شدید بی طرف هستید ،از اون نقل قول دروغ شما از آقای صالحی همه چیز مشخص شد...
  • میلاد A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 1
    آقای زاکانی نماینده تهران در مجلس نهم:: حنات دیگه برای ما رنگی نداره
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    14 1
    سلام .اقای زاکانی با این سواد از شما بیعد بود .این رفتار ناثواب انجام بدهید.انشاالله که بصیرت مردم زیاد کرده باشید.
  • علی A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    4 1
    من خیلی شناخت روی شخصیت آقای زاکانی ندارم. ولی حضرتعالی که میخواست برجام رو نقد کنه نباید اجازه میداد که یکی از دست اندرکاران این توافق عظیم حضور پیدا کنه و به زوایای منفی و منحرف ساختگی ذهن شما پاسخ بده؟ شما چطور وکیل و نماینده ای هستید که نمیتونید از جمله های خودتون مقابل یه نفر دیگه که در جناح مخالف شماست دفاع کنید؟ شما چه تفکری دارید