۰ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۴

واحد مرکزی خبر نوشت: دولت ژاپن درحال اتخاذ ترتیبات لازم برای سفر فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن به ایران در سریعترین زمان ممکن و نیز تشکیل کمیته ای مشترک به منظور انعقاد چند قرارداد است .

به گزارش خبرگزاری کیودو، منابع دولتی در ژاپن اعلام کردند دولت این کشور درحال اتخاذ ترتیبات لازم برای سفر فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن به ایران در سریعترین زمان ممکن در اواخر اکتبر و نیز تشکیل کمیته ای مشترک میان دو کشور به منظور انعقاد قراردادهایی در زمینه توسعه انرژی و امور زیربنایی و دیگر مسائل اقتصادی است .

به موجب این گزارش این در حالیست که وزارت امور خارجه ژاپن دیروز از آغاز مذاکرات سه روزه در تهران از روز دوشنبه، برای انعقاد یک توافقنامه سرمایه گذاری دو جانبه به منظور بهره برداری از ظرفیت های تجاری بازار ایران برای شرکت های ژاپنی خبر داده بود.


مقامات دولتی اعلام کردند اقدامات ژاپن در این زمینه در حالی صورت می گیرد که توکیو قصد دارد در روند برچیدن تحریم های اقتصادی بر ضد ایران پس از کسب توافق هسته ای در ماه ژوییه ، همگام با آمریکا و اتحادیه اروپا عمل کند.


ژاپن امیدوار است اتخاذ چنین تدابیری روند فعالیت شرکت های ژاپنی را در کشور نفت خیز ایران با جمعیت 78 میلیون نفری تسهیل کند و در نهایت موجب افزایش صادرات خودرو و مشارکت بیشتر شرکت های ژاپنی در توسعه میادین نفتی ایران شود.


یوشیهیده سوگا سخنگوی ارشد دولت ژاپن با شرکت در کنفرانسی مطبوعاتی  اعلام کرد: « ایران از منابع طبیعی برخوردار است . ما قصد داریم با اتخاذ تدابیر مقتضی از دیگر کشورها عقب نمانیم. »‌


هدف از سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران؛ مذاکرات در سطح بالا با ظریف


منابع آگاه در ژاپن اعلام کردند هدف از سفر فومیو کیشیدا به ایران ، مهیا کردن زمینه برپایی مذاکرات درسطح بالا با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در خصوص تشکیل کمیته ای مشترک در سطح مدیران کل است تا دو طرف بتوانند درباره مسائل مختلف از جمله موضوعات مالی ، امور زیرساختی و توسعه منابع طبیعی و انرژی به بحث و تبادل نظر بپردازند.


به گفته این منابع ایران نیز به نوبه خود علاقه مندی تهران را برای تشکیل چنین کمیته ای ابراز داشته است تا میزان سرمایه گذاری شرکت های ژاپنی به منظور بازسازی اقتصاد ایران هر چه بیشتر گسترش یابد.


در حالی که انتظار می رود تحریم های بین المللی بر ضد ایران در طول امسال در سریعترین زمان ممکن برچیده شود ، پیش بینی می شود رقابت کشورهای خارجی برای دسترسی به بازار ایران تشدید  شود. در این میان کشور ژاپن که از لحاظ منابع طبیعی فقیر به شمار می رود، در صدد تامین عرضه با ثبات نفت خام و گاز طبیعی از ایران بر آمده است.


در مذاکراتی که قرار است از روز دوشنبه در تهران آغاز شود ، ماساکی کانای از مقامات ارشد وزارت امور خارجه ژاپن  و احمد جمالی مدیر کل دفتر سرمایه گذاری خارجی در سازمان سرمایه گذاری اقتصادی و کمک های فنی ایران شرکت دارند.


دولت ژاپن با استناد به آمار و ارقام سازمان ملل در ماه اوت اعلام کرد ایران تاکنون قراردادهای دوجانبه سرمایه گذاری با کشورهایی مانند چین ، فرانسه و آلمان منعقد ساخته است. 


دولت ژاپن همچنین در نظر دارد تا اواخر این ماه کنتارو  سونوارا معاون پارلمانی وزیر خارجه را به منظور تسریع روند مذاکرات در خصوص معاهده سرمایه گذاری و بررسی جزییات مربوط به تشکیل کمیته مشترک ،  به تهران بفرستد.


پس از کسب توافق هسته ای ایران در ماه ژوییه ، دایشیرو یاماگیوا ،‌ معاون ارشد وزیر اقتصاد ، تجارت و صنایع ژاپن در اوایل ماه اوت به ایران سفر کرد و به برخی مقامات بلندپایه ایرانی مانند بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به مذاکره پرداخت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =