ایرنا نوشت: «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز جمعه در نامه ای به رئیس کمیسیون اروپا، خواستار اقدامات جدی برای حل بحران آوارگان شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه «لوموند»، انتشار عکس جسد «ایلان» کودک پناهجوی سه ساله سوری، تاکنون واکنش های زیادی در جوامع و رسانه های جهان داشته است.
روزنامه لوموند، این تصویر را «شوک آور» و «بیدارکننده وجدان اروپا» دانست.
این رسانه در ادامه به واکنش مقام های اروپایی اشاره کرد و نوشت: رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان با تاکید بر مسئولیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز جمعه در نامه ای به رئیس کمیسیون اروپا، تسریع در حل بحران آوارگان را خواستار شدند.
اولاند و مرکل همچنین در تفکیک سریع پناهندگان جنگی از پناهندگان اقتصادی به محض ورود به ایتالیا و یونان تاکید کردند.
به گزارش رادیو «فرانس انفو»، یک سرباز ترکیه ای بدن بی جان این کودک سه ساله را چهارشنبه گذشته در کنار ساحلی در «بدروم» یافت.
تصویر این کودک مهاجر غرق شده به سرعت در تمام شبکه های اینترنتی به زبان های مختلف با عنوان «انسانیت شکست خورده» منتشر شد و بسیاری از مردم در فضای مجازی نسبت به آن واکنش های زیادی نشان دادند.
به گزارش روزنامه «لوپوئن»، این تصویر به سرعت در تمام روزنامه های اروپا منتشر و از آن به عنوان «سمبل تراژدی انسانی مهاجران در اروپا» نام برده شده است.
به گزارش ایرنا، «آنتونیو گوتیرز» کمیسیونر عالی پناهجویان ملل متحد نیز امروز با انتشار بیانیه ای با اشاره به غرق شدن کودک سه ساله سوری تصریح کرد: «همه کشورهای اروپایی باید تغییرات بنیادین برای ورود قانونی مهاجران و تسهیل در دریافت ویزا ایجاد کنند و مسکن و کمک های انسان دوستانه بیشتری در اختیار مهاجران قرار دهند. تصویر جسد این کودک قلب همه مردم را در سراسر دنیا به درد آورده اما اتحادیه اروپا تاکنون نتوانسته است پاسخ جمعی مشترکی به این حادثه بدهد.»
در حالی که «عبدالله کوردی» پدر کودک سه ساله پناهجوی سوری اعلام کرده به همراه خانواده اش پیش از سفر به ترکیه، از کانادا درخواست پناهندگی کرده اما درخواست شان رد شده بود، نخست وزیر کانادا بعد از انتشار تصویر این کودک و واکنش مجامع جهانی نسبت به بی توجهی مدعیان حقوق بشر به وضعیت آوارگان در سوریه، گفته کشورش آمادگی دارد از صدها و یا حتی هزاران پناهنده سوری استقبال کند.
خبرگزاری فرانسه روز جمعه گزارش داد، فیلیپ کویار از احزاب سیاسی کانادا خواست موضع خود را در قبال این مساله به روشنی بیان کنند.
وی گفت بسیار تاسف بار است که ما نیاز داشته باشیم تا تصویر عرق شده کودک پناهجوی سوری وجدان ما را بیدار کند.
بحران و درگیری در سوریه که نزدیک به پنج سال است در این کشور ادامه دارد موجب آوارگی صدها هزار سوری شده است.
ارتش سوریه و نیروهای مردمی این کشور همچنان در حال جنگ با داعش و دیگر تروریست ها در خاک این کشور هستند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =