ایلنا نوشت: خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: نظارت استصوابی٬ اصل قانون است. مجریان باید به قانون احترام بگذارند و ایستادن و مقابله با این اصل قانونی٬ ایجاد حاشیه است.

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: هیچ کسی نیست دلسوز انقلاب باشد٬ اما قانون را نپذیرد. قانون در اصل ۹۹ می‌گوید شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان و همچنین مراجعه به آرای عمومی را بر عهده دارد. حال مساله این است که این نظارت استصوابی است یا استطلاعی؟  اگر استطلاعی باشد یعنی تنها نظاره‌گر است و به هیات‌های اجرایی گزارش می‌دهد؛ که این مسئله اختصاصی به شورای نگهبان ندارد و هرکس می‌تواند گزارش کند.  نوع دیگر نظارت٬ نظارت استصوابی است که بایستی در تمام مراحل و در جای خود نظارت کند و صلاحیت‌ها را رد یا تایید کند. شورای نگهبان هم سال ۷۰ اینگونه تفسیر کرده نظارت موضوع اصل ۹۹ نظارت استصوابی است که شامل تمام موراد اجرایی انتخابات و رد و تایید صلاحیت‌ها می‌شود.

خاتمی خاطرنشان کرد: نظارت استصوابی٬ اصل قانون است. مجریان باید به قانون احترام بگذارند و ایستادن و مقابله با این اصل قانونی٬ ایجاد حاشیه است.

وي با اشاره به برگزاري اجلاسيه خبرگان افزود: در رابطه با بررسی برجام از دو شخصیت دعوت به عمل آمد که یکی از آنها مخالف با برجام و دیگری موافق با برجام بود و با فرصت خوبی که خبرگان در اختیار این دو شخصیت قرار داد تمام حرف‌های موافق و مخالف زده شد. صرف نظر از محتوا برای قضاوت واقع‌بینانه باید همه حرف‌‌ها را بشنویم که این اصل در ابعاد مختلف و مسائل گوناگون می‌تواند راهگشا باشد.

این عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری همچنین در مورد بررسی برجام تصریح کرد: بررسی اصل برجام باید مراحل قانونی خود را طی کند و برجام باید در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و در این‌باره رهبر معظم انقلاب این تعبیر را داشتند که به مصلحت نیست در این‌باره مجلس شورای اسلامی کنار گذاشته شود.

حجت‌الاسلام خاتمی ادامه داد: برجام باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد؛ چه امضا شده باشد و چه امضا نشده باشد و در رابطه با تعهدی که برای کشور ایجاد کرده باید در مجلس بررسی شود و به حساب آوردن مجلس در این باره به حساب آوردن مردمی است که نمایندگان را انتخاب کرده‌اند. آنچه که مهم است کشور تعهد ۷ ساله٬ ۱۰ ساله و ۱۵ ساله را قبول کرده است٬ بنابراین کنار گذاشتن مجلس صحیح نیست چراکه ورود مجلس٬ ورود مردمی است که به نمایندگان رای داده‌اند. البته این به‌معنای انحصار نیست چراکه نهاد شورای عالی امنیت ملی هم می‌تواند ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب به صراحت فرموده‌اند در رابطه با تصویب یا رد برجام هیچ نظری ندارند٬ افزود: ‌ ورود مجلس به بررسی برجام حقی قانونی است البته این به معنای انحصار نیست و نهادهایی نظیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز می‌تواند در این عرصه نقش‌آفرین باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر فرمایش‌های امیر مومنان حضرت علی (ع) مبنی بر لزوم هوشیاری در مورد عهدنامه‌هایی که با دشمن بسته می‌شود٬ افزود: بعد از برجام شش مطلب از سوی آمریکایی‌ها شنیده شد که مطالب نادرستی است و باید از سوی مسئولان به آنها پاسخ داده شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید در برابر این اظهارات مسئولان آمریکایی موضع‌گیری صریح داشته باشند٬ افزود: اولین مطلب عنوان شده این است که چارچوب تحریم‌ها باید حفظ شود که این اظهار نظر نقض عهد است و اگر چنین چیزی باشد چه دلیلی وجود دارد که ما سانتریفیوژ‌ها را از ۱۹ هزار به ۴۰ هزار و ۵۰ هزار و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را افزایش ندهیم.

وی در تشریح دومین اظهار نظر خلاف واقع مقام‌های آمریکایی٬ افزود: سخن گفتن آمریکایی‌ها از تعلیق تحریم‌ها نقض عهدی دیگر است و تحریم‌ها باید لغو شود٬ نه تعلیق. اگر قرار باشد تحریم‌ها تنها تعلیق شوند ما نیز در تعهدهای خود٬ برنامه‌های خود را تنها متوقف می‌کنیم که این شامل تعطیل کردن نخواهد بود.

خاتمی همچنین با اشاره به سومین نقض عهد در سخنان مقام‌های آمریکایی٬ افزود: آنها اعلام کردند که ایرانی‌ها باید کاری متفاوت انجام دهند. احتمالا این حرف بدین معنا که دست از ارزش‌های انقلابی بردارند و در نظام سلطه هضم شوند و از حمایت‌های خود از نیروهای مقاومت٬ حزب‌الله و مظلومان عراق، یمن و نظایر آن‌ها دست بردارند. آنها باید مطمئن باشند هیچ‌گاه این اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: اوباما گفته است پس از برجام٬ ایران تغییر کند. گویا امید دارد حکومتی نوکر مثل پهلوی بر سر کار بیاید که مثل گذشته کشور را به غارت سپرد. اما همه بندانند به فضل خدا این امید تعبیر نشده و نخواهد شد. همانطور که پیام نماز جمعه به سرعت مخابره می‌شود٬ از همین‌جا می‌گویم مردم تا آخرین نفس و آخرین نفر و آخرین قطره خون از نظام اسلامی حمایت می‌کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها و آنها که قهرا که متمایل و هم‌فکر آنها هستند٬ القا می‌کنند شعار مرگ بر آمریکا تندروی است. جان کری به کنگره گفته اگر برجام را قطع کنید٬ تندروهایی که شعار مرگ بر آمریکا می‌گویند به ما خواهند گفت آمریکا به مذاکرات خودش هم پایبند نیست. اما جان کری نمی‌فهمد شعار مرگ بر آمریکا ریشه در فرهنگ قرانی و عاشورایی ما دارد و ترجمان دوباره هیهات من‌الذله و عین اعتدال است.

2727

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    42 1
    پرداختن شبانه روزي به اين موضوع با تمام قوا كه خودش فوق حاشيه است.
  • بدون نام ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    32 1
    جالبه مي گن درباره رد يا پذيرفتن برجام نظري ندارند يعني اين همه مذاكرات فشرده و سخت ارزش اينو نداره كه بگيم اميدواريم مجلس هم برجام رو تصويب كنه.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    37 1
    حق با شماست ما همه حاشیه ایم متن شماهایی که هم قاضی هستید هم شاکی
  • بهروز A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    29 1
    نظارت استصوابی چه مغایرتی با عدم کار موازی در حوزه‌ی کسب اطلاع است؟ چیزی که در سخنرانی رئیس جمهور مطرح شده، این است که اولاً استعلام وضعیت کاندیداها فقط از طرق قانونی انجام شود که بدیهی‌ترین خواسته‌ی مجری انتخابات است ثانیاً شورا به وظیفه‌ی قانونی خود که بررسی صلاحیت‌هاست عمل کند و وضعیتی نداشته باشیم که کسی به دلیل عدم احراز صلاحیت از شرکت باز ماند این هم بدیهی‌ترین حق یک شهروند جمهوری اسلامی ایران است کجای این کار مقابله با قانون است؟ کجای این حرف رد جایگاه شورا در تایید و یا نفی صلاحیت کاندیداها برای شرکت در انتخابات است؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    27 1
    واقعا بجاست که همه مجریان حرمت شورای محترم نگهبان را حفظ کنند و اما شورای محترم نگهبان هم حرمت مردم را نگه دارند و فقط در چار چوب قانون از چهار مرجع صلاحیت کاندید ها را بگیرند و نظر دهند و موضوع را کش ندهند که شائبه ایجاد می کند بگذارند از هر سلیقه که ملت تمایل دارد و انها هم موافق نظام و قانون اساسی هستند ازادانه افراد را انتخاب کنند نه اینکه شورای محترم نگهبان ...... هر چقدر کاندید ها شجاع و ازاد و متعهد انتخاب شود بنفع نظام و کشور است کاندید برای بیان دیدگان نباید نگران و لکنت زبان پیدا کند که مباد ارد صلاحیت بشود بعنوان امر بمعروف و نهی از منکر عرض کردم خدایا تو شاهد باش
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    7 0
    اتفاقا، مقابله مجریان قانون با نظارت استصوابی٬ ایجاد متن است
  • مسعود US ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    6 0
    بنده بعنوان یک شهروند ایرانی از کلیه امامان محترم جمعه سراسر کشور خواهش میکنم در هنگام ایراد سخنرانی در زمینه مسائل مملکتی مردم را ابله و کودن فرض نکنند . ممنونم