۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵

واحدمرکزی خبر نوشت: نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد حفظ غنی سازی در ایران مهمترین اشکال توافقنامه است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما ، جان بولتون در گفتگو با شبکه فاکس نیوز درباره توافقنامه هسته ای ایران گفت به نظر من از نظر کنگره دیگر کار از کار گذشته است و نمی توان توافقنامه ایران را در کنگره باطل کرد. با وجود این فکر می کنم بهتر است هنوز کار کنگره را در این خصوص دنبال کرد و همه تلاشها را در این خصوص انجام داد. 

به نظر من باید رای تک تک اعضای کنگره ثبت شود تا در سالهای آینده یعنی در انتخابات سال دوهزار و شانزده، دوهزار و هجده و دوهزار و بیست ، بتوان آنها را مسئول رایی که داده اند دانست.
من مطمئن هستم توافقنامه هسته ای ایران توافقنامه ای اشتباه است و در مسیر غلطی حرکت خواهد کرد. ایرانیها به تعهدات خود در این توافقنامه عمل نخواهند کرد. آنها به راحتی اقتصادی که از این توافقنامه انتظار داشته اند، رسیده اند بنابراین دیگر دلیلی ندارد به توافقنامه عمل کنند.
آنها در مسیر دستیابی به سلاح اتمی حرکت می کنند. کسانی که از این توافقنامه حمایت می کنند، باید پاسخگو باشند.
مجری فاکس نیوز گفت به نظر شما بدترین نواقص در این توافقنامه چیست؟
جان بولتون گفت به نظر من اشکال اساسی در این توافقنامه این است که اجازه می دهد ایران ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را حفظ کند.
کسانی که با مسئله اشاعه هسته ای آشنا هستند ، به شما خواهند گفت غنی سازی در واقع مثل ستون چادر ، اصلی ترین قسمت برنامه هسته ای هر کشوری است که قرار است به سلاح اتمی دست پیدا کند.
این توافقنامه اشکالات دیگری هم دارد. جان کری در اظهارات خود در جلسه استماع خیلی صریح گفت که ایرانیها از همان ابتدا گفتند اگر قرار باشد غنی سازی نکنند، هیچ توافقی نمی شود.
به نظر من مذاکرات می بایست همانجا متوقف می شد.
مجری فاکس نیوز گفت پیتر بروکس از بنیاد مطالعاتی هریتیج در مطلبی نوشت کاملا این امکان وجود دارد که ایران و کره شمالی برای رفع شکافها و نواقص برنامه هسته ای یکدیگر، همکاری کنند.
آیا فکر می کند این نظر درست است و اگر این طور است این مسئله تا چه حد می تواند دردسرساز باشد؟
جان بولتون گفت ما می دانیم که دست کم از هزار و نهصد و نود و هشت ، ایران و کره شمالی روی برنامه موشکهای بالستیک خود کار می کرده اند.
هدف از ساخت موشکهای بالستیک در هر دو کشور ساخت موشک حامل تسلیحات اتمی است و هدف از آن ارسال ماهواره های هواشناسی یا ارتباطاتی به فضا نیست. آنها از فناوری دوران شوروی که در ساخت موشکهای اسکاد استفاده شده است ، برای این منظور استفاده می کنند.
به نظر من دلیل کافی وجود دارد که باور داشته باشیم آنها در زمینه هسته ای نیز با یکدیگر همکاری داشته اند. راکتوری که اسرائیل در سپتامبر دوهزار و هفت در سوریه منهدم کرد ، کارشناسان کره شمالی در حال ساخت آن بودند. در واقع آن راکتور نمونه ای راکتور یانگ بیانگ در کره شمالی بود.
باید توجه داشت کره شمالی مجانی کاری انجام نمی دهد و علت حضور آنها در سوریه روابط قدیمی تاریخی و فرهنگی با سوریه نبود بلکه در این میان کسی پول ساخت این راکتور را به کره شمالی می داد و دلایل کافی وجود دارد که بگوییم این راکتور در واقع طرحی سه جانبه میان سوریه، ایران و کره شمالی بود. همچنین مدارک دیگری نیز از این قبیل وجود دارد. به نظر من ما باید اطلاعات بیشتری درباره ارتباط ایران و کره شمالی به دست آوریم. به نظر من کنگره باید روی مسئله هسته ای ایران به طور ویژه تمرکز کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    20 4
    فاکس نیوز یه چی تو مایه‌های فلان روزنامه خودمونه. عبارت foxnews viewer به معنی کسی که فاکس نیوز منبعش خبریش هست، یه جور ناسزا در ادبیات سیاسی آمریکا به تندروهای آمریکایی است.
  • ناشناس IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    5 0
    دلواپسان آمریکایی و ایرانی هر دو به برجام و تایید آن حساسیت دارند و هر دوشون هم نه بخاطر منافع ملی بلکه بخاطر منافع جناحی دلواپس هستند وگرنه هردو با هم مذاکره کرده برجام را می نوشند سند تاریخی بود که از عهده هیچ کس بر نمی آمد .
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 2
    بولتون جان , اون م... رو لولو برد