۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴

اقتصادنیوز نوشت: به موضوع خودرو باید همه جانبه نگریست. بحث کیفیت، قیمت، اشتغال و ... با این جمله که خودروسازی تعطیل شود، اتفاقی خاصی نمی‌افتد، تنها شاید برای کوتاه‌مدت از پرداخت هزینه‌هایی که این صنعت بر اجتماع حمل می‌کند اجتناب شود.

باهمین دیدگاه، کل صنایع هم تعطیل شوند اتفاقی نمی‌افتد. وضعیت ارز در اقتصاد مناسب نیست که بگوییم این صنایع تعطیل شوند و به سمت واردات صرف حرکت کنیم.

راهکار، خصوصی‌سازی واقعی و افزایش انتظارات از تولیدکننده است، یعنی تغییر دید و نگاه مدیران ارشد این صنعت، و تا زمانیکه دولتی است و از تداوم حضورش و از فردایش خبر ندارد و انتصابات، بدون ضابطه است، اتفاق مبارکی رخ نخواهد داد.

اما در بحث قیمت باید توجه داشت، اتفاقا 4 سال قبل، من از معدود افرادی بودم که از منطق و استدلال افزایش قیمت خودرو دفاع می‌کردم و تولیدکنندگان، واقعا هیچ دفاعی و تقصیری نداشتند. در آن سال، دولت به یکباره دستور داد تمام فلزات و محصولات پلیمری، به نرخ جهانی (در مورد فلزات بورس فلزات لندن) و به نرخ دلار بازار آزاد به تولید کننده داخل تحویل داده شود.

مثلا مس که تنی حدود 8000 دلار یا کیلویی هشت دلار بود و با دلار 1100 تومان 8800 تومان بود، دلار که یکباره شد 4000 تومان یعنی نزدیک چهار برابر، عمده قیمت تمام شده خودرو هم فلزات و محصولات پلیمری است که همه به یکباره ظرف چند ماه محدود، 3 تا 4 برابر شد. دستور دولت به کارخانجات فلزات مادر و مواد خام این بود، تولیدکننده داخل نمی‌تواند بخرد، صادر کنید. قیمت تمام شده خودرو دست کم 3 برابر شد. حاشیه سود آنها بلعیده شد و به حاشیه ضرر رسیدند. این وضعیت 1394 ادامه داشت.

وضعیت امسال کاملا متفاوت است. اما در رسانه‌ها گفته نمی‌شود. فلزات اساسی در بورس جهانی فلزات هم به کف قیمت خود در دوره 7-8 ساله رسیده است. مثلا مس، بعد از 8 یا 10 سال به کف قیمت تنی 5000 دلار رسیده است. یعنی کیلویی پنج دلار با دلار آزاد 3300 تومان (16500) درحالیکه در اوج قیمت به 8.5 دلار در هر کیلو به نرخ دلار 3500 (نزدیک 30 هزار تومان) رسیده بود. با همان استدلالی که قبلا از افزایش ناچاری و ناخواسته قیمت خودرو دفاع می کردم (یعنی دست تولیدکننده نبود و دستور دولت بود و با اهداف خاص)، الان نکته مهم این است که قیمت جهانی تمام فلزات و مواد پلیمری به کف قیمت دهه اخیر رسیده است. اینها بخش عمده قیمت تمام شده خودرو را تشکیل می‌دهند و نسبت به اوج قیمت یعنی سه سال قبل، دستکم 30 درصد ارزان شده‌اند. البته به فاصله زمانی ثبت سفارش تا تحویل مواد اولیه باید توجه داشت. طبیعی است سفارشات قبلی با نرخ‌های بالاتر تحویل می‌شود.

حال چرا در مقابل کاهش قیمت مقاومت می کنند؟ در پاسخ باید گفت، خودرو‌سازان بهانه افزایش دستمزدها را مطرح می‌کنند. اما باید دقت داشت که حقوق دستمزد چیزی در حدود 8% قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد و افزایش 17% امسال، یعنی 1.5 درصد افزایش قیمت تمام شده، این در حالی است که به‌واسطه ارزان شدن مواد اولیه (فلزات و مواد پلیمری)، دست کم 15% قیمت تمام شده کاهش یافته است.

این می‌تواند به‌عنوان مطالبه به‌حق مردم مطرح شود که این کاهش قیمت خود را در کاهش قیمت کالاهای نهایی نشان دهد مگر اینکه ثابت شود به‌دلیل فشار سازمان حمایت به عدم افزایش قیمت، زیان‌ده بوده و تازه سودده شده است.

در کنار انتظار کاهش قیمت خودروی داخلی (مثلا حداقل 10 درصد)، انتظار کاهش قیمت خودروهای وارداتی به‌مراتب جدی‌تر و منطقی‌تر است. کاهش قیمت تمام شده به‌دلیل افت قیمت جهانی فلزات و مواد پلیمری، just in time بودن سفارشات و تولید در کشورهای مبدا (برعکس ایران)، اثرات مذاکرات و رفع تحریم در کاهش هزینه واردات، تثبیت نرخ دلار و موارد دیگر انجام شده است.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش درخشان IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    21 0
    تنها راه ، کاهش مالیات 40 درصدی است و بس....
  • جاویدان IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    23 0
    کلا هر چیزی که وارد میشه و یا تولید میشه باید کاهش قیمت داشته باشه. پایه افزایش قیمت باشه سریع همه چی گرون میشه ولی پایه کاهش قیمت باشه از زیرش فرار می کنن. یک حرکت انقلابی احتیاج است تا با کاهش قیمت مواجه شویم.
  • ایرانی A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    22 0
    با تشکر از توضیحات این مطلب . اما باید گفت فقط یک استلال خیلی ساده وجود دارد. و آن این است که مسلم است که مواد اولیه و هزینه های تولید و دستمزد کارگر در ایران بخصوص برای بخش دولتی یک دهم معادل آن برای صنایع خارجی است. بنابر این چطور ممکن است شرکتهای بزرگ و معتبر خودرو سازی جهان با ده ها برابر کیفیت و استاندارد بالا و دستمزدهای بالا و خرید مواد اولیه خام از خود ما . میتوانند خودرو هایی تولید کنند که به نسبت بسیار ارزانتر از خودرو های ما هستند . و کلی هم سود کنند ؟. پس در چنین شرایطی خودرو سازهای ما طی سالهای گذشته می بایست چندین برابر در آمد نقتی کشور سود کرده باشند . پس چطور هر ساله اعلام ضرر هم میکنند. بنا بر این . تمام سخنان خودرو سازان فقط سیاه نماییست . مردم دیگر فریب نخواهند خورد.
  • ابی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    25 0
    مگه ما چیزی به اسم کاهش خودرو هم داریم؟؟؟؟؟؟ البته بعضی وقت ها میشه..یعنی یه دفعه 6 میلیون خودرو رو گرون میکنن بعد از 2 ماه 100 هزار تومن کاهش میدن و میگن کاهش قیمت خودرو و منت سر مردم میزارن
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    18 0
    آخه داداشای من، چه صنعتی؟ صنعتی که از امکانات و آپشنای ماشینای خارجی مثل کیسه هوا و ... کم میکنه و از طرفی مواد نامرغوب رو ماشینا نصب میکنه و با قیمتی حتی گران تر از ماشینای وارداتی دست مردم میده رو شما میگی صنعت؟ آخه من خریدار دل به چیه تولید داخل خوش کنم؟ به نداشتن امکانات و کیفیت پایین ماشینا یا قیمت بالای اونا؟ قیمت دلار، فلزات و ... بهانه ای بیش نیست، مهم هدف خودروساز هست که هر چیزی به جز کیفیت و مشتری مداری است.
  • وحیدرک IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    2 8
    مفید و جالب بود، ممنون.
  • غلام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    16 0
    خیلی خنده دار بود خودرو با تشدید تحریم ها به یکباره 100 در صد افزایش قیمت داشته و حالا فقط ده درصد باید ارزون بشه ؟؟؟؟ تازه همینم قبول نمی کنن خیلی جالبه
  • توحید EU ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    14 0
    قیمت خودرو بالاست این خودرو انقدررر نمیارزه اقا... نگران جیب خودتونین یا مردم ؟ اقا اسلام میگه کاری و ک نمیتونی انجام بدی بکش کنار یکی دیگه انجام بده...دینتو ادا کن... اون دنیا ب خدا نمیذاریم قصر در برین.پوستتونو میکنیم...
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    17 0
    خودروسازها خون مردم را تو شیشه کردند...
  • قطره RO ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    16 0
    مردم عزیز در جریان باشند که خودرو سازها میخواهند با پخش شایعه گران شدن خودرو مردم ر دوباره به خربدن خودرو تحریک کنند.گول نخورید دوباره.این یه سیاسته.وگرنه اینا خودشون بهتر از همه می دانند که هیچ دلیلی برای گران شدن خودرو وجود نداره.
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    14 0
    وقتی آقای نعمت ملت را خاعن و ضد انقلاب خطاب میکنند چه انتظاری از خودرو ساز که سالهاست داره ظلم میکنه میشه داشت
  • ایرانی RO ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    4 0
    مگر شما ها نمی گویید حمایت از تولید خوب از تولید کننده مالیات نگیرید یا کم بگیرید بحث خودرو تو ایران مربوط به تولید نیست مربوط به انحصار بی منطق آن است ما باید خودرویی که 100 در صد گمرک 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده پراخت ی دارد را با محصولات داخل مقایسه کنیم چرا؟؟؟
  • بی نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    4 1
    حداقل انتظار خریدار در برابر قیمت گران، کیفیت است، که خودروهای داخلی فاقد آن هستند.
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    6 1
    درسته خودرو 3برابر شده ولی حقوق کارگر وکارمند 300هزار بشتر شده خودروسازها باریال تولید میکنه بادلار میفروشه حقوق ماهم به دلار بدهید ما همین امروز خودرو میخریم
  • میلاد A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    2 0
    اخه گاری 20 میلیون بنز سری سی و ایی هم قیمت اونور ابی ش 20 میلیون یه روزی نسل های اینده به این مردم ساده می خندند که چرا اگه بی کیفیت و گرون بود میخریدی بد جور به خشم اومدم
  • سید A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    2 0
    خودروسازها دارن کشش میدن که هوا سرد بشه و مردم مجبور شن محصولات بی کیفیت و گرونشون رو بخرن. مردانه پای کمپین وایسین همه چیز درست میشه.
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    1 0
    برای اینکه کمپین متوقف بشه ازکلمات قشنگ ازافرادی استفاده میکنند که حسابی توبازار گردوخاک میکنند دیگه حناتون رنگ نداره لطفا 2 تا 200 گرم حنا به دو عدد نعمت بدهید تاخوشکل بشند با تشکر ...... خیانتکارم در خدمت شما
  • شاهد IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    1 0
    مطلب جالبی بود این رو هم اضافه کنید که: از یک میلیون شاغل در خودرو سازی 800هزار نفر در صنعت قطعه سازی فعالیت میکنند که اکثر این تولیدیها توان صادرات دارن که بقیه هم با کمی ارتقای کیفیت میتونند به صادرات قطعات خودرو مشغول باشند، اگه صنعت موتاژکاری خودرو تعطیل بشه همه اون یک میلیون شاغل مثل ترکیه قطعات با کیفیت تولید میکنن و صادر میکنن و این همه بحث بر سر گرانی و دلال بازی هم نخواهیم داشت... یادمون نره که ساپکو با تولیدکنندگان چکار میکنه و تو پرداختهای دیر به دیر باعث افت کیفیت و ورشکستگی اونها میشه اگه خودرومونتاژ کنی تو کشور تعطیل بشه ساپکو هم میره کشکشو میسابه و قطعه سازها با استانداردهای خارجی رشد میکنند و ملت هم خودروی شایسته ای سوار میشوند. نیازی به خودروی اسمن ملی هم نداریم.