شهید هاشمی؛ نماد دلیری و شجاعت خوزستانی ها در جنگ

به گزارش مهر : شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت یکی از شهدای شاخص دفاع مقدس است و با اطلاعات نابی که با شجاعت ودلیری که شاخصه خوزستانی ها است به دست می آورد و به رزمندگان می‌رساند، لقب خط ‌شکن را به‌دست آورده بود.

همزمان با زادروز سردار شهید علی هاشمی، چهارشنبه شب آئین پاسداشت این شهید شاخص دفاع مقدس در محل مزار شریفش برگزار شد.
در این آیین که با حضور سیدشکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، هوشنگ شیرمردی عضو شورای شهر اهواز، اسماعیل احمدی فر رئیس دانشگاه شهرداری اهواز، عارف هاشمی برادر سردار شهید هاشمی و حسین برون مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری اهواز و سایر شهروندان اهوازی برگزار شد حاضران با قرائت فاتحه و ذکر خاطرات دلاوری‌ها و حماسه‌آفرینی‌های سردار شهید هاشمی، یاد و خاطره این شهید والامقام را گرامی داشتند.
سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این مراسم ضمن پاسداشت یاد و خاطره شهید علی هاشمی گفت: شهید هاشمی از خط شکنانی بود که جنگ را از لاک بن‌بست خارج می‌ساخت. به همین دلیل است که اعتقاد داریم مقاومت دلیرمردانه رزمندگان اسلام از کیان اسلام و نظام در برابر دشمنان تا بن دندان مسلح، درس بزرگ مقاومت را به ما آموخت.
وی با اشاره به ساماندهی و بهسازی مزار شهید علی هاشمی و هم‌زمانش اظهار کرد: لازم است از حرکتی که سازمان آرامستانهای شهرداری اهواز برای نوسازی و بهسازی این اسطوره دفاع مقدس از خود نشان داد، تقدیر و تشکر کنم.
موسوی گفت: خوشبختانه مدیریت جدید سازمان آرامستانهای شهرداری اهواز توانسته است با حمایت شهردار اهواز و شورای اسلامی، در حوزه فرهنگ و تکریم مقام شامخ شهیدان، اقدامات خوبی در جهت یکسان‌سازی قبور شهدا به سرانجام برساند.
ابتکار سازمان آرامستانها
نماینده مردم اهواز همچنین ابتکار اختصاص قطعه ویژه برای شهدای خوزستانی مدافعان حرم را اقدامی ارزشمند در جهت بسط فرهنگ شهادت قلمداد کرد و گفت: ما هرچه داریم از برکت خون شهداست. اگر امروز ایران اسلامی امنیت، آرامش، آسایش و اقتدار بالایی را تجربه می‌کند؛ حاصل ریختن خون هزاران شهید از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون است.
موسوی به ضرورت وحدت، همدلی و همگرایی شهرداری اهواز و شورای اسلامی شهر اشاره کرد و گفت: انجام خدمات و پروژه‌های شهری و عمرانی در سایه وحدت و همدلی میان همه مسئولان استان امکان‌پذیر است.
وی، خطاب به مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری اهواز گفت: شهروندانی که به این سازمان مراجعه می‌کنند در سوگ فقدان عزیزان و وابستگانشان هستند و باید در ارائه خدمات به آنان نهایت ظرافت را به عمل آورد و آنان را تکریم کرد.
موسوی همچنین به اتمام ظرفیت تدفین در بهشت‌آباد اهواز تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه شهردار و شورای شهر اهواز اهتمام خوبی نسبت به تکمیل باغ فردوس در ۱۸ کیلومتری اهواز به‌عنوان آرامستان جدید اهواز دارند و باید در این زمینه اقدامات زیرساختی و عمران شتاب بیشتری به خود بگیرد.
هوشنگ شیرمردی عضو شورای شهر اهواز نیز در حاشیه این آئین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید علی هاشمی و همرزمانش در قرارگاه سری نصرت گفت: دروازه‌های ترقی و پیشرفت به روی ملت ایران گشوده شده است و باید با تأسی از ایثارگری‌ها و مقاومت رزمندگان دفاع مقدس، قله‌های پیشرفت و توسعه را برای کشور و استانمان به ارمغان آوریم.
شیرمردی بیان کرد: به‌رغم منابع محدود سازمان آرامستان های شهرداری اهواز، شاهد ارائه خدمات مطلوب و اجرای طرح‌های ابتکاری از جمله بهسازی قبور شهدا و اختصاص قطعه ویژه به شهدای مدافعان حرم در بهشت‌آباد اهواز هستیم.
تکمیل ظرفیت بهشت‌آباد
رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شهرداری اهواز نیز به تکمیل ظرفیت تدفین متوفیان در بهشت‌آباد اهواز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اراده جدی در میان شهردار کلان‌شهر اهواز، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اهواز برای تسریع در روند عمران و ساخت جاده دسترسی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در محل باغ فردوس اهواز وجود دارد و در این زمینه جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
شیرمردی گفت: در این خصوص اعتبار لازم از سوی شهرداری اهواز دیده شده است و باید در این زمینه برای ترغیب شهروندان به دفن متوفیات خود فرهنگ‌سازی کرد.
این عضو شورای شهر اهواز گفت: در پروژه باغ فردوس استانداردهای کشوری لحاظ شده است و افق پنجاه سال آینده کلان‌شهر اهواز در این پروژه دیده شده است.
علی هاشمی که بود؟
شهید علی هاشمی در ۱۰ شهریورماه سال ۱۳۴۰ در شهر اهواز چشم به جهان گشود. کودکی او مصادف با دوران سیاه ستم‌شاهی بود و علی هاشمی از همان زمان با افکار سبز و روشن اسلام پیوندی عاشقانه یافت.
وی ارتباط تنگاتنگ خویش را با کوثر زلال وحی از همان سنین حفظ کرد و تفسیر قرآن و درس اخلاق را از برنامه‌های مهم خود قرار داده به‌گونه‌ای که با علاقه و ارادتی که به نماز داشت مرید و مؤذن مسجد شد.
علی هاشمی پس از پیروزی انقلاب با تکیه بر مطالعات عمیق و آگاهی‌های دینی خود در بحث‌های گروهک‌های مختلف شرکت کرده و با بحث‌های منطقی آنان را به تسلیم در برابر اسلام وا می‌داشت. وی از همان زمان ابتدا عاشق و دلباخته امام (ره) و پیشتاز مبارزه بود و به همین دلیل به قصد خدمت به نظام وارد کمیته انقلاب شد و سپس به همراه حسین علم الهدی، علیرضا نظرآقایی و... و. برای تشکیل بسیج و سپاه تلاش‌های بسیاری کرد.
زندگی در جنگ، مرحله نوینی از دوران پرتلاطم حضور علی در دنیای خاکی بود. اوج ایثار و رشادت او در شناسایی‌هایش نمایان بود آن‌چنان که تمام طرح‌های عملیاتی‌اش را با تعداد اندکی نیرو با موفقیت به انجام می‌رساند.
با گسترش محورهای عملیاتی، ‌علی هاشمی تیپ ۳۷ نور را در محور حمیدیه تشکیل داد و پس از عملیات بیت‌المقدس توانست، سپاه بستان و هویزه را تشکیل دهد. ایجاد پاسگاه‌های مرزی و مسئولیت پدافندی کل منطقه از فعالیت‌های دیگر او بود.
وی‌پس از تشکیل قرارگاه سری «نصرت» و ارائه طرح کلی عملیات خیبر و بدر، مسئولیت سپاه ششم امام جعفر صادق (ع) را عهده‌دار شد که حاصل آن سازماندهی ۱۳ یگان رزمی و پشتیبانی در استان خوزستان بود و شاید به همین دلیل او را سردار هور نامیدند.
روز چهارم تیرماه سال ۱۳۶۷، متجاوزان بعثی، حمله‌ای گسترده و همه‌جانبه را برای بازپس‌گیری منطقه هور آغاز کردند. حاج علی در آن زمان، در قرارگاه خاتم ۴ در ضلع شمال شرقی جزیره مجنون شمالی مستقر شده بود.
هیچ‌کس به‌درستی نمی‌داند که در این روز دردناک، چه بر سر سرداران «قرارگاه نصرت» آمد. شاهدان می‌گفتند که بالگردهای عراقی در فاصله کمی از قرارگاه خاتم ۴ به زمین نشسته‌اند و حاج علی و همراهانش از قرارگاه خارج‌شده و در نیزارها پناه گرفتند و دیگر هیچ.
سرانجام در روز ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۹، اخبار سراسری سیما خبر کشف پیکر حاج علی هاشمی را اعلام کرد و مادر صبور او پس از ۲۲ سال انتظار، بقایای پیکر فرزند خود را در آغوش کشید. پیکر مطهر سردار شهید علی هاشمی و شهیدان دیگری از سال‌های دفاع مقدس ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۸۹، از محل نماز جمعه تهران تشییع شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =