حوزه نوشت؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه علمیه گنجینه و معدنی بزرگ است که باید به خوبی، آن را استخراج کرد؛ اگر باور استخراج داشته باشیم راهش را پیدا خواهیم کرد.

مخبر دزفولی پیش از ظهر امروز در اولین دوره «گفتمان نخبگان علوم انسانی» که در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزارشد اظهارداشت: راه شکوفا شدن استعدادهای کشور برگزاری چنین دوره هایی است؛ قطعا در بین حاضران در این اردوی نخبگان، نخبگان واقعی در جامعه پرورش خواهد یافت.
وی افزود: تاریخ همیشه مدیون عناصر مصلح و اصلاحگر بوده است؛ این افراد شرایط جامعه خود را به سمت جامعه سعادت بخش هدایت می کنند؛ حتی کسانی که به بشریت ظلم می کنند از ظرفیت ذهنی بالایی برخوردار بوده اند؛ به همین دلیل باید در پرورش نخبگان مثبت و نخبگان سعادت و فضیلت گرا کوشا باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر نخبه گرایی به درستی انجام می شد، نباید این همه خشونت و جنایت در جهان رخ می داد؛ اگر حرکت های آموزشی در جهت سعادت بشر باشد، بشر نیز به نورانیت می رسد و اگر نباشد، بشر در ضلالت فروخواهد رفت؛ نخبگان هستند که در تحول جوامع تاثیرگذار می باشند.
وی تصریح کرد: امروزه جوانان بسیاری در کشور داریم که عنوان نخبگانی را با خود حمل می کنند؛ نباید تصور کنیم که نخبگی، یک مساله تک بعدی است؛ بلکه نخبگی یک ظرفیت فوق العاده ذو ابعاد است که در فلسفه انسانی وجود دارد؛ اگر انسان در تعامل بین افراد، نقطه مناسب را پیدا کنیم، قطعا نخبگی را به منصه آورده ایم.
مخبر دزفولی بیان کرد: اگر زیست بومی فرهنگی خود را شناختیم و بر اساس آن زمینه سازی علمی کردیم، می توانیم تمدن سازی کینم؛ مبنای تمدن سازی اسلامی این بود که دانشمندان مبنای تمدن اسلامی را گرفتند و وسایل کار را ساختند و یک سنتز جدید ایجاد کردند؛ به همین دلیل است که جریان تمدن اسلامی در بغداد، همان جریانی را برای پیشرفت بشریت به کار می گیرد که در اندلس می کند.
باید نگاه ها به جریان نخبگانی تغییر کند
وی گفت: در این زمینه باید طرح بحث شود و ایده پردازی انجام شود؛ باید نگاه ها به جریان نخبگانی تغییر کند؛ برخی تصور می کنند که وقتی به کسی نخبه می گویند باید کناری بنشینند و دیگران به آنها خدمت کنند؛ در حالی که نخبه باید قدردان زیست بوم فرهنگی اش باشد و وظیفه خود نسبت به جامعه را انجام دهد و ایفا کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نخبگان باید نقش عمومی تر خود را نیز بازیابی کنند؛ اگر تنها یک صدم نخبگان بتوانند به ظرفیت عالی نخبگانی برسند قطعا تحولات بسیاری ایجاد خواهد شد.
وی تصریح کرد: جریان نخبگی و جریان حامی بیرونی قطعا باید یک جریان دو طرفه باشد؛ نه اینکه دولت ونظام صرفا حمایت کند و حتی حق سوال از نخبه در خصوص کاری که انجام می دهد را نیز نداشته باشد.
مخبر دزفولی بیان کرد: پیوست بودن، کمکی نمی کند؛ بلکه باید در متن بود و در این عرصه به روند پیشبرد تمدن سازی حضور جدی داشت؛ به همین خاطر کمیسیون حوزوی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد و حجت الاسلام والمسلمین پارسا نیا سعی کرد که این ظرفیت را ایحا کند.
وی گفت: امروز خوشبختانه این تجربه، یک تجربه قابل تعمیم و موفق بوده است و به دنبال الگوبرداری از این تجربه هستند؛ حوزه یک گنجینه ویک معدن بزرگ است که باید به خوبی، آن را استخراج کرد؛ اگر باور استخراج داشته باشیم راهش را پیدا خواهیم کرد.
استفاده از ظرفیت حوزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خوشبختانه از ظرفیت های پژوهشگاه های حوزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده می شود و قطعا این تجربه در جریان نخبگی کل کشور باید شکل بگیرد؛ این روش ها گاهی خلق کردنی است و باید آن را بوجود آورد و اگر در عین اینکه یک اندیشه بالاداریم روش های محقق شدن آن را پیدا کنیم خلق روش کرده ایم و این روش بسیار با اهمیت است.
وی تصریح کرد: جریان نخبگانی در علوم انسانی باید عمیق تر و گسترده تر شود و در هر رشته با رعایت ریزبینی ها و انطباق های لازم آن را در نظر گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =