ایسنا: رییس مرکز آمار ایران با بیان این که سرشماری نفوس سال 95 با همکاری پست انجام خواهد شد گفت: در زمینه سرشماری ایده آل ترین وضعیت این است که شماره ملی نفوس به مکان آنها اتصال یابد.

عادل آذر در همایش نظام ملی آدرس‌گذاری مکان‌محور کشور که با حضور کل مدیران استان‌ها، روسای کد‌گذاری IT و مدیران کل ستادی برگزار شد، بیان کرد: از آمال مرکز آمار ایران است که آدم‌ها را در مکان با شناسنامه در تابلوی مشخص رصد کند.

وی با بیان این که در سرشماری سال 95، تحت پوشش 99 درصدی کد پستی قرار خواهد گرفت ادامه داد: رویکرد کلان اجرای سرشماری سال 95 استفاده از امکانات فایل آدرس به عبارتی سرشماری آدرس مبنا می باشد.

وی نصرالله جهانگرد را مبدع بحث دولت الکترونیک دانست و گفت: تحقق دولت الکترونیک بحث جدیدی نیست و من به خاطر دارم که در دوران دانشجویی‌ام این موضوع مطرح بود.

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به اهمیت فعالیت این مرکز گفت: مرکز آمار یگانه مرجع رسمی تهیه و تولید آمارهای رسمی کشور مثل تورم، نرخ رشد جمعیت و غیره است و براساس قانون 68 برنامه توسعه، تهیه آمار و اطلاعات از جمله داده‌های مکانی برعهده مرکز آمار است.

او با بیان این‌که بیش از 80 درصد از آمارهای تهیه شده در کشور بستگی به مکان دارد، اظهار کرد: وقتی در یک مکان برشی زده می‌شود مرکز آمار باید بتواند اطلاعات مربوط به افراد آن برش مثل تعداد افراد بالای 70 سال، تعداد نوزادان و غیره را بدهد.

وی با بیان این‌که از 150 قلم آمار دربرنامه ششم 100 قلم توسط مرکز آمار ارائه می‌شود، افزود:‌ ایده‌آل‌ترین حالت این است که این مرکز بتواند در حلقه‌هایی مختلف اطلاعات مربوط به جمعیت را به دست آورد.

او به هزینه‌های مربوط به سرشماری اشاره و اعلام کرد: سرشماری سال 1390، 150 میلیارد تومان هزینه داشته است در حالی که ما تلاش کردیم با اعمال صرفه‌جویی‌ها سرشماری سال 1395، 100 میلیارد تومان باشد.

عادل آذر همچنین با اشاره به نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام سرشماری گفت: در سرشماری سال 1390 از 100 هزار آدم استفاده شد که از این میان 46 هزار نفر فقط آمارگیر بودند.

وی علت زیاد بودن نیروی انسانی مورد نیاز را اطلاعات ناکافی دانسته و گفت: ما پیش از سرشماری اطلاعات را به تناسب آدرس و کد پستی نداریم. در پیشرفته‌ترین کشورها نیز سرشماری چهره به چهره انجام می‌شود اما زمان زیادی طول نمی‌کشد زیرا آنها از قبل اطلاعات مربوط را دارند.

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به تاثیر نظام G-NAF بر سرشماری گفت: اگر این نظام استمرار یابد رویکرد آینده ما در سرشماری سال 1405 پنج سوال در پنج دقیقه است مشروط براین‌که اطلاعات جمع‌آوری شده و در سیستم ثبت باشد.

عادل آذر افزود: اگر در سرشماری سال 1390 حدود 76 مورد سوال می‌پرسیدیم می‌خواهیم در سال 1395 این تعداد را به 20 سال برسانیم و با سرشماری الکترونیک کاغذ را حذف کنیم.

وی با بیان این‌که رویکرد آمار کشور از ثبت سنتی به نوین تغییر پیدا می‌کند، اظهار کرد: ایده‌آل ما شماره ملی به عنوان آدم و کد ملی به عنوان مکان است و برای تحقق آن زیرساخت‌ها و امکانات باید فراهم شود.

رییس مرکز آمار ایران با بیان این‌که در استاندارد‌های بین‌المللی جزو کشورهای خوب جهان هستیم، اما این ایده‌آل نیست، افزود: با امکانات و نیروی انسانی که وجود دارد باید خیلی بهتر از این بود.

وی افزود: کشوری که در سال‌های اخیر در بحث سرشماری با ما رقابت می‌کند ترکیه است، اما ما می‌خواهیم به کشور فنلاند برسیم که در سرشماری‌های خود سه سوال می‌پرسد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نصرالله جهانگرد - دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات - هم در همایش نظام ملی آدرس‌گذاری مکان‌محور کشورگفت: طی 20 سال گذشته و از اول برنامه‌هایمان 11 هزار برگ، نقشه و آمار را یکسان کردیم و بدین ترتیب عوامل ثبت، پست و آمار شهرداری یکی شده‌اند.

او با بیان این‌که تا وقتی انسان برروی زمین است آدرس و کد معنی دارد، افزود: از نظر مهندسی اطلاعات، هر شهروند باید به یک مکان متصل باشد و هر تغییر با اطلاعات مدیریت منطبق باشد که این موضوع بستر G-NAF است.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات با بیان این‌که چارچوب تعاملات الکترونیکی، دولت الکترونیک است، گفت: برای هر نوع خدمت، مدیریت و عملیات ما نیازمند داشتن نظام آدرس‌دهی واحد هستیم و مرکز آمار ایران، سازمان تجمیع مراکز داده‌های کشور است.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =