یک نشریه هنگ کنگی به نقل از علی اکبر صالحی رییس آژانس انرژی اتمی نوشت: چین در اجرای طرح های هسته ای ایران پس از توافق وین پیشرو دیگر کشورها خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا،  «ساوت چاینا مورنینگ پست» یکی از نشریات پرتیراژ هنگ کنگ که در جریان سفر «صالحی» به پکن گفت وگویی با وی انجام داد، روز چهارشنبه اعلام کرد: مرد اتمی ایران چین را کشوری می داند که می تواند نقش مهمی در اجرای طرح های هسته ای کشورش بویژه بعد از توافقنامه وین داشته باشد.

این نشریه به نقل از صالحی خاطر نشان کرد که چین بخصوص در باز طراحی رآکتور آب سنگین اراک نقش مهمی خواهد داشت تا هیچ نگرانی از کارکردآن وجود نداشته باشد.

نشریه خاطر نشان می کند که چین پذیرفته است که نقش اصلی را در کارگروهی برعهده بگیرد که مشغول اجرای بازطراحی رآکتور اراک خواهد شد و بخشی از این کار نیز بر عهده آمریکا خواهد بود.
صالحی به این نشریه گفت که به رغم چالش هایی که میان دولت آمریکا و کنگره در خصوص تصویب توافق وین وجود دارد انتظار می رود نشست سه جانبه ایران، آمریکا و چین در اواسط سپتامبر (شهریور - مهر) در حاشیه اجلاس عمومی سازمان بین المللی انرژی اتمی برگزار شود.
همزمان وی خبر داده است که چین به ایران برای ساخت دو رآکتور هسته ای کوچک با ظرفیت هر کدام 100 مگاوات کمک خواهد کرد.
بنابر این گزارش چین و ایران قرار است در ماه های آینده طرح هایی را برای اجرا مورد بررسی جدی قرار دهند و احتمالا فاینانس آن با چین خواهد بود.
صالحی در مصاحبه اش گفت که ایران می خواهد نیروگاه های هزار مگاواتی هم بسازد و ظرفیت برق هسته ای را تا 30 سال دیگر به 20 هزار مگاوات برساند.
«ساوت چاینا» می نویسد که ایران قراردادی برای ساخت دو رآکتور هزار مگاواتی با روسیه هم امضا کرده است.
بنا به نوشته این روزنامه، چین بزودی سرمایه گذاری کلانی در بخش های نفت، گاز و صنایع ایران خواهد کرد.
این روزنامه می افزاید: «وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز که هفته پیش میزبان رییس آژانس انرژی اتمی ایران بود، گفته است که توافق وین شرایط را برای توسعه و ارتقای سطح روابط چین و ایران مهیا کرده است.
علی اکبر صالحی رییس آژانس انرژی اتمی ایران صبح روز چهارشنبه - 4 شهریور - در راس یک هیات عالی رتبه از مسوولان و مقامات فنی سازمان انرژی اتمی وارد پکن پایتخت چین شد و در سفر دو روزه خود علاوه بر دیدار با «وانگ یی» وزیر امور خارجه و همتایان چینی، بازدیدهایی از مراکز تحقیقاتی هسته ای و رآکتور آب سنگین این کشور داشت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    7 4
    تو رو خدا این همه اقتصاد و صنعت این مملکت را وابسته به یک کشور نکنید همش چین چین چین چه با افتخار هم میگن.. چینی ها اگر حسن نیت داشتن برای آزاد کردن پول های بلوکه ما این بامبول ها را در نمی آوردن این همه کشور طراز اول اروپایی هستن که مشتاق همکاری هستن همه توپ هاتون را توی یک سبد نذارین
  • میرزا A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    6 1
    حال که قرار است تحریمها برداشته شود سپردن ساخت رآکتور 100 مگاواتی به چین دور از عقلانیت است بلکه کاری نابخردانه است زیرا موقعی که می شود از تکنولژی برتر غرب استفاده کرد انعقاد قراردا با چین آنهم با تکنولژی درپیتی چیزی بجز باج دادن نیست.
  • رضا A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    6 0
    همش 200 مگاوات؟؟؟ برو نیروگاه سیکل ترکیبی برو بده مپنا واست بسازه 500 مگاوات. تازه ایرونی نون میخوره ها