سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده که پدیده ال نینیوی امسال شاید یکی از قوی ترین ها از زمان ثبت رکوردها باشد.

به گزارش سی‌ان‌ان؛ این رویداد زمانی اتفاق می افتد که آب های اقیانوس آرام به طور غیرعادی گرم می شوند و الگوهای جوی در اطراف جهان را به هم می زنند.

محققان می گویند بخش هایی از اقیانوس آرام احتمالا دو درجه گرمتر از معمول است.

ال نینو، یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

سازمان هواشناسی جهانی می گوید رویداد امسال درحال شدیدتر شدن است و تا پایان سال به اوج می رسد.

قوی ترین ال نینیوی ثبت شده در سال ۹۸-۱۹۹۷ بود، اما در سال های ۷۳-۱۹۷۲ و ده سال بعد در ۸۳-۱۹۸۲ هم ال نینیوهایی خیلی شدیدتر از معمول رخ داد.

دانشمندان می گویند که رویداد کنونی باعث میزان افزایش دمای اقیانوس آرام از سال ۱۹۹۰ تاکنون به این اندازه، سابقه نداشته است:‌ "مدل ها و نظرات کارشناسی حاکیست که دمای سطح آب در بخش شرق مرکزی نواحی استوایی اقیانوس آرام احتمالا ۲ درجه سانتیگراد از میانگین آن فراتر خواهد رفت، که به طور بالقوه این ال نینیو را در میان چهار رویداد قوی از سال ۱۹۵۰ به این سو قرار می دهد.

مکس دیلی از سازمان هواشناسی جهانی گفت:‌ "در مقایسه با آخرین رویداد بزرگ ال نینیو در سال ۱۹۹۸-۱۹۹۷، اطلاعات خیلی بیشتری موجود است. ما مدل های بهتر و آمادگی خیلی بیشتری داریم. این یک مورد آزمایشی برای سیستم های اخطار زودهنگام و سیستم های اطلاعات آب و هوایی اعضای دبلیو ام او است و ما امیدواریم بتوانیم به بعضی از کشورهای دستخوش ال نینیو کمک کنیم."

این پدیده می تواند الگوهای ثابت آب و هوایی در بخش های مختلف جهان را به هم بزند، مثلا موجب خشکسالی شدید در بخش هایی از آسیا شود درحالی که گاه در بخش هایی از آمریکای شمالی سیل های سنگین جاری می کند؛ یا می تواند باعث افزایش سیل در شاخ آفریقا شود و همزمان جنوب آفریقا را خشک تر کند.

این رویدادها احتمالا موجب کاهش طوفان ها در اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک می شود و هوای طوفانی در شرق اقیانوس آرام را تشدید می کند.

یکی از نشانه های ال نینیوی امسال تاثیر آن بر طوفان های استوایی جنوب آسیاست که نسبت به سال های قبل کاهش یافته.
از طرف دیگر اقیانوس آرام شاهد افزایش طوفان های استوایی است و سه طوفان قوی در اطراف جزایر هاوایی در گردش هستند.

با وجود اینها، محققان می گویند که پیش بینی ابعاد این پدیده به خصوص در نیمکره شمالی دشوار است، زیرا همزمان یک پدیده گرمازای قطبی در جت استریم در اطلس دیده می شود.

دیود کارلسون، مدیر برنامه تحقیقات آب و هوای جهانی، گفت: "واقعیت این است که نمی دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا این دو پدیده همدیگر را تقویت خواهند کرد؟‌ آیا همدیگر را خنثی خواهند کرد؟ آیا یکی پس از دیگری وارد عمل خواهند شد؟ آیا منطقه ای خواهند بود؟ واقعا نمی دانیم."

افزایش طوفان های شن در خاورمیانه

همچنین دراین باره بی‌بی‌سی نوشت: یک موسسه آمریکایی روی تاثیر گرم شدن کره زمین در خاورمیانه تحقیق کرده است. نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد که بالارفتن دما باعث ایجاد طوفان‌های گرمسیری در مناطق حاشیه‌ای خلیج فارس می‌شود. این مطالعه مشخصا به شهرهای دوحه و دوبی اشاره می‌کند و می‌گوید موج‌هایی با ارتفاع بلند یکی از پیامدهای گرمایش زمین است. تهدید دیگر طوفان‌های شن به دلیل خشکسالی است. اتفاقی که روز گذشته برای چندمین بار مردم پایتخت در ایران شاهد آن بودند و مردم ساکن جنوب ایران مدتهاست با آن دست به گریبانند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =