وزیر راه و شهرسازی معتقد است «مدت زمان لازم برای خرید خانه توسط طبقات و دهک‌های پایین تا ۲۵ سال افزایش داشته و به همین خاطر می‌توان گفت تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و متوسط ایران در وضعیت بحرانی به سر می‌برد.»

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه نگاه یک، اقدامات و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی را در حوزه های مختلف حمل و نقل ریلی، هوایی، زمینی و دریایی و همچنین مسکن و شهرسازی به همراه ارایه آمار پروژه‌های افتتاح شده تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباس آخوندی در بیان پروژه‌های افتتاح شده در این هفته توسط وزارت راه و شهرسازی گفت: افتتاح بالغ بر هزار و ۳۲۷ پروژه در حوزه‌های مختلف حمل و نقل ریلی، هوایی، زمینی و دریایی با اعتباری معادل دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در هفته دولت بود.

وی افزود: تکمیل ۱۳ هزار واحد مسکن مهر و واگذاری آنها در هفته دولت به متقاضیان از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی بود. همچنین ماموریت ساخت ساختمان‌های عمومی از جمله بیمارستان، مساجد و امثال آن نیز به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده بود و وزارت راه و شهرسازی توانست در این هفته در نقاط مختلف کشور برخی از این ساختمان‌های عمومی را افتتاح کند.

عباس آخوندی با اشاره به موقعیت ترانزیتی و امکاناتی که به لحاظ موقعیت جغرافیایی برای ایران وجود دارد، عنوان کرد: بعد از مذاکرات وضعیت اقتصادی کشور بهبود نسبی پیدا می‌کند و در زمینه ترانزیت می‌توان امیدوار بود که ترانزیت کالا را در ایران به ظرفیت ۱۲ میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامناسب اکثر مردم برای تملک مسکن، برنامه‌های این وزارتخانه را برای تامین مسکن و اجرای طرح‌هایی از این دست تشریح کرد و گفت: در حال حاضر شاخص تملک مسکن در کشور شاخص پایینی است. در گذشته یک خانوار ایرانی با درآمد متوسط به طور میانگین با پس انداز ۶ ساله قادر به تامین خانه برای خود و خانواده بود در حالی‌که در حال حاضر این میزان به حدود ۱۲ سال رسیده است. اینها در حالی است مدت زمان لازم برای خرید خانه توسط طبقات و دهک‌های پایین تا ۲۵ سال نیز افزایش داشته است و به همین خاطر می‌توان گفت تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و متوسط ایران در وضعیت بحرانی به سر می‌برد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته چیزی حدود ۶۰ درصد واحدها به بخش تملک مربوط بود و ۴۰ درصد به اجاره تخصیص پیدا می کرد، معکوس شدن این رقم را در طی سال‌های اخیر یادآور شد و افزود: براساس آماری که از سوی مرکز آمار ایران ارایه شده در تهران نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ واحد مسکونی خالی داریم که این امر نشان دهنده سوداگری در امر ساخت و ساز است. همچنین این مساله موید این مطلب است که در ایران همواره ملک وسیله حفظ قدرت و پول بوده و کارکرد خود را برای رفع نیاز به کارکردهای دیگر برای قشری خاص تغییر داده است.

به گفته آخوندی، قاعده فروش تراکم و وضعیت نابهنجاری که شهرهای حال حاضر به خود گرفته اند محصول فروش تراکم و سوداگری است که دولت با اعمال قانون مصمم به برطرف کردن آنهاست. همچنین مساله اقتصاد ایران قرار گرفتن در وضعیت رکورد تورمی است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر قرار گرفتن ایران در سخت ترین شرایط اقتصادی تجربه شده در طی سالیان، گفت: بودجه عمومی در بدترین شرایط پس از انقلاب قرار دارد و اگر دولت همچنان مصمم باشد به منابع بانکی متوسل نشود این وضعیت ادامه می یابد. به همین خاطر نیز راهکار دولت برای برون رفت از این مشکل تامین منابع پروژه های خود با مدیریت دارایی است که از اندیشه های دنبال شده وزارت راه و شهرسازی بوده و خواهد بود.

آخوندی با اشاره به اینکه برای تامین اعتبارات مالی و خدمات زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس قرارداد مدیریت مالی با بانک مسکن منعقد شده است، افزود: در حال حاضر شهر جدید پردیس برای خدمات زیربنایی و روبنایی خود به یکهزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و در حال حاضر تامین مالی آن با توجه به اینکه بودجه صفر است ممکن نیست. به همین‌خاطر نیز برای رفع این مشکل با انعقاد قرار داد مدیریت مالی با بانک مسکن در صدد رفع این مانع قدم برداشته‌ایم.

وی در تشریح راهکار مدیریت دارایی به دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی در تملک ساختمان‌های اداری، راه‌ها و امثال آن اشاره کرد و گفت: زمین‌های فراوانی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که جزو دارایی‌های این وزارتخانه است و در عین حال به دلیل شرایط تورمی نمی‌تواند به معادل رقمی تبدیل شود تا بتوان ساخت پروژه‌های زیربنایی و روبنایی را ادامه داد. لذا این وزارتخانه زمین‌ها را به بانک مسکن داده تا آن دارایی را تبدیل به احسن کند و با فروش زمین‌ها بتوان نقدینگی را تامین کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خدمات روبنایی شامل جدول‌کشی، خیابان‌کشی و احداث معابر از جمله وظیفه وزارت راه و شهرسازی است و خدمات زیربنایی از جمله آب، فاضلاب، برق وظیفه وزارت نیرو است از تخصیص ۵ هزار و ۳۰۰ میلیاردی دولت به وزارت نیرو در این‌باره خبر داد.

مسکن مهر تا پایان سال ۹۵ به اتمام می‌رسد

آخوندی با اعلام تکمیل و واگذاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن مهر رقم نهایی را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی عنوان کرد و افزود: ۱۵ هزار واحد مسکونی مسکن مهر از رقم کلی ۲میلیون و ۳۰۰ هزار واحد، فاقد متقاضی است که در حاشیه‌هایی از شهرها واقع شده‌اند که هیچگونه متقاضی برای خرید ندارند و با توجه به تکمیل و واگذاری یک میلیون و ۶۰۰ واحد مسکونی چیزی در حدود ۵۵۰ واحد مسکونی دیگر برای واگذاری و تکمیل باقی می‌ماند که سعی ما بر این است تا ۳۰۰ هزار واحد را تا پایان سال ۹۴ به اتمام رسانده و مابقی را نیز تا پایان سال ۹۵ تحویل دهیم.

وزیر راه و شهرسازی برگشت رونق به بازار مسکن را وابسته به شرایط اقتصاد کلان کشور دانست و وام ۸۰ میلیون تومانی را یکی از راه هایی دانست که در شهرهای میانی می تواند در خانه دار کردن مردم موثر واقع شود.

آخوندی توسعه شبکه های حمل و نقل ریلی کشور را برنامه های مهم و در دست اقدام این وزارت خانه عنوان کرد و از وصل شدن خطوط راه آهن شهری و بین شهری در آینده ای نزدیک خبر داد. وی تاکید کرد: شبکه آزادراه ایران در حال اتصال به شبکه آزادراه آسیا است و ایران بهترین کریدور حمل و نقل به لحاظ دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای است. در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که در صدد هستیم این مقدار را به ۵ هزارکیلومتر افزایش دهیم و باید از تمامی ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را ببریم.

افزایش ظرفیت تزانزیت به ۱۲ میلیون تن در سال

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر افزایش ظرفیت تزانزیتی کشور از ۶ به ۱۲ میلیون تن به تجارت پایدار کشور با همسایگان و دنیا اشاره کرد و گفت: به دنبال ارتفای وضعیت راه ها هستیم. در حال حاضر ۲۱۷ هزار کیلومتر راه داریم که باید در نگه داری آن کوشا باشیم. در سال ۹۲، سالانه ۵ میلیون تن آسفالت برای بهسازی راه ها صرف شد که این مقدار در سال ۹۳ به ۱۰ میلیون تن و در سال ۹۴ به ۱۵ میلیون تن رسید. همچنین بهبود وضعیت پایانه ها از دیگر اقداماتی است که انجام دادیم و در صدد هستیم که ۳ هزار کیلومتر آزادراه در دست ساخت و ۵ هزار کیلومتر برزگراه را ظرف ۴ تا ۵ سال آینده به بهره برداری برسانیم.

آخوندی شفافیت را یکی از برنامه های دولت یازدهم عنوان کرد و با اشاره به سامانه ۱۴۱ سامانه اطلاعات جاده ای که در تعطیلات عید فطر بیش از ۵ میلیون بازدید کننده داشته از راه اندازی چنین سامان هایی در کنار خدمات و پروژهای زیربنایی و روبنایی خبر داد.

نصب دوربین در هر ۲۰ کیلومتر راه‌های شریانی کشور

وی همچنین از برنامه های افزایش ایمنی جاده ها را نصب دوربین عنوان کرد و گفت: ابتدای سال ۹۴، قرارداد نصب ۸۰۰ دوربین را در جاده های شریانی کشور که می‌تواند در افزایش ایمنی و کاهش سرعت موثر افتد داشتیم و در برنامه داریم تا ظرف دو سال و نیم آینده در هر ۲۰ کیلومتر راه های شریانی کشور یک دوربین نصب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح وضعیت آزادراه تهران-شمال گفت: این آزاد راه به ۴ قطعه تقسیم شده که قطعه چهارم آن نزدیک به چالوس افتتاح شد. همچنین قطعه پنجمی نیز برای این آزادراه تعریف شده که چگونگی اتصال شرق به غرب است و در این قطعه ۵۰ درصد پیشرفت داشتیم. قطعه یک نیز از تهران تا شهرستانک است که در سیستم جدید به طور مستقیم از کن به شهرستانک متصل می شود و با این تغییر مسیر ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

وی اتمام قطعه اول آزادراه تهران-شمال را پایان سال ۹۱ عنوان کرد و در مورد قطعه دوم این آزادراه گفت: قطعه دوم بعد از شهرستانک به طول ۳۰ کیلومتر است که بزرگ ترین تونل این قطعه به حساب می آید و قطعا تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری می رسد. همچنین دشوارترین بخش این آزادراه بخش اول قطعه سوم به طول ۱۰ کیلومتر در هزارچم است و مابقی ۱۶ کیلومتری این قطعه قابل انجام بوده و به زودی به بهره برداری می رسد.

بهره وری از ناوگان ریلی با برقی و دو خطه کردن برخی از خطوط

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنعتی شدن ایران با راه آهن و در سال ۱۳۰۰ آغاز شد به مشکلات کلان شهرها در حوزه نبود خطوط ریلی حومه ای اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه ۱۱۷ هزار خودرو بین تهران و کرج در رفت و آمد هستند که توسعه خطوط ریلی و اتصال آنها به یکدیگر می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات حال حاضر را حل کند. متاسفانه در ایران حمل و نقل ریلی حومه ای حلقه مفقوده این صنعت است و در صدد هستیم تا این نقیصه را جبران کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه اجرای ۶۴۶ کیلومتر راه‌آهن حومه‌ای تهران آغاز شده گفت: باید از سرمایه های موجود استفاده کرده و با بهره وری از آنها ۳ هزار کیلومتر را دو خطه کنیم که با این اقدام ظرفیت راه آهن دو برابر افزایش پیدا می کند. همچنین قرارداد دو خطه‌کردن ۸۸۶ کیلومتر را امضا کرده ایم و امیدواریم ۳ هزار کیلومتر باقی مانده را به قرارداد برسانیم.

وی همچنین از ایجاد دپارتمان‌های جدید در حوزه راه آهن خبر داد و گفت: نیازمند ناوگان خاص بوده و در قطارهای دوربرد نیاز به کوپه‌های خانوادگی داریم. در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ واگن مسافربری داریم که حدود ۶۰ واگن در ۶ ماهه نخست سال ۹۳ اضافه شد و چیزی در حدود ۴۰ واگن فرسوده را نیز خارج کردیم. همچنین راه آهن درجه ۳ وضعیت خوبی ندارد و از ۲ هزار و ۶۰۰ واگن باید ۶۰۰ واگن را از دور خارج کرده و جایگزین کنیم. مطلوب آن است که تعداد واگن ها به ۴ هزار برسد.

وزیر راه و شهرسازی برقی‌کردن ناوگان ریلی را از جمله پروژه‌های گران قیمت عنوان کرد که پس از تحریم ها اقدامات فاینانس آن انجام می گیرد.

۵۵۰ هواپیما نیاز خطوط هوایی ایران است

آخوندی در حوزه هوایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۴۸ ناوگان هوایی وجود دارد که ۱۰۰ مورد از آنها زمین گیر شده اند به میانگین سنی ۲۰ ساله هواپیماها، سرمایه گذاری گسترده در این بخش را یادآور شد و افزود: در شرایط مناسب به ۵۵۰ هواپیما نیازمندیم. همچنین از ۶۷ فرودگاه داخلی، ۸ مورد از آنها بین المللی هستند و برای توسعه در این بخش باید به خرید هواپیماهای کوچک روی بیاوریم که از لحاظ قیمت تمام شده و طول پرواز نسبت به هواپیماهای برد متوسط گران تر هستند.

وی همجنین از ایجاد یک بسته تامین مالی در این‌باره خبر داد و گفت: در سال ۹۱، ۱۶ ممیز ۸ میلیون مسافر با هواپیما جابه جا شدند که در سال ۹۳ این مقدار به ۱۸ میلیون نفر افزایش پیدا کرد و اینها در حالی است که قیمت بلیت هواپیما به شکل نسبی افزایش نداشت.

وزیر راه و شهرسازی در مورد وضعیت فرودگاه بین المللی امام خمینی با اشاره به برنامه فوری در دست ساخت برای ترمینال جدید این فرودگاه با ظرفیت ۵ میلیون مسافر گفت: در پاییز سال ۹۵ ظرفیت های جدید وارد مدار می شوند. در برنامه توسعه این فرودگاه ساخت باند دوم و همچنین ترمینال دوم برای ۲۰ میلیون مسافر در دست طراحی است که امیدواریم ظرف ۳۰ ماه با انعقاد قرارداد اجرایی شود. امید است ظرفیت فرودگاه امام خمینی به ۳۰ میلیون مسافر افزایش یابد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    14 1
    تنها راه خروج از بحران مسکن پر کردن خانه های خا لیست.